آزمایش تولید مایع دستشویی در خانه و آزمایشگاه

آزمایش تولید مایع دستشویی در خانه و آزمایشگاه

به نام خدا

در ادامه مقالات سریالی روش تولید مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در خانه و آزمایشگاه، امروز تصمیم دارم روش تولید یکی دیگه از مواد پر مصرف بهداشتی را خدمتتان آموزش بدم، از زمانی که مقاله آموزش تولید مایع ظرفشویی در خانه و آزمایشگاه را نوشتم، بیشتر از ده سال و از زمان انتشار مقالات دیگر مانند آموزش تولید خمیردندان در خانه و آزمایشگاه ، چگونه می توان یک عطر خانگی تولید کرد؟ ، روش تولید پلاستیک طبیعی از لبنیات و چگونه سرکه خانگی درست کنیم؟ مدت ها میگذره این مقاله ها بارها و بارها مورد توجه دوستان علاقمند به آزمایش و باز تولید مواد شیمیایی قرار گرفته و حتی نظر صنعتگران زیادی را به خود جلب کرده، به طوری که بعضی از اوقات دوستانی از کشورهای دور و نزدیک از طریق ایمیل و تلفن نسبت به بنده اظهار لطف کرده و یا سوالات فنی خودشون را تو این زمینه مطرح می کردن. هرچند که این مقاله در سایت ها و وبلاگ های مختلفی با ذکر منبع و بدون ذکر منبع باز نشر شده، اما برای من مایه بسی افتخار هستش که دوستان نسبت به نوشته های این حقیر توجه کافی را دارند. این نوشته ها حاصل سالها تجربه عملیاتی و آزمایشگاهی نگارنده می باشند که خوشحال می شوم با ارائه نظرهای ارزشمندتون در پر بارتر شدن این تجربیات به ما کمک کنید.

امروز می خوام روش تولید مایع دستشویی را آموزش بدم. تجربه ای هیجان انگیز و دوست داشتنی. البته اگر می خواهید به طور خوب و مناسبی آزمایشتون جواب بده باید بارها و بارها این آزمایش را تکرار کنید. از جمله اهداف  بنده در انتشار اینگونه مطالب این هستش که دوستداران و علاقمندان علم بدانند در مواد پر مصرف و روزمره چه موادی به کار رفته و آگاهانه تر اقدام به انتخاب و مصرف کنند.

قبل از شروع به کار باید یادآوری کنم که مایع دستشویی در بازار به دو صورت عمده  صدفی و شفاف وجود داره که ما در این مقاله روش تولید مایع دستشویی صدفی را ذکر می کنیم.

مواد شیمیایی مورد نیاز: 

سدیم لوریل اتر سولفات این ترکیب پاک کننده و کف آور است و در اغلب مواد بهداشتی و شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان، خمیر ریش و شامپوها استفاده می شود. این ماده خمير نيمه شفاف سفيد يا زرد رنگی است كه داراي بوي ملایم بوده و با غلظت هاي 30 و 70 درصد در بازار موجود است. که به طور خلاصه بهش SLES هم میگن.
جزء مواد فعال سطحي آنيوني محسوب شده و از خانواده آلكيل اتر سولفاتها مي باشد و از تركيب يك الكل چرب (به عنوان مثال روغن نارگيل) با اكسيد اتيلن و سولفوناسيون متعاقب آن به دست مي آيد. البته مصرف بیش از اندازه و تجمع بیش از حد آن در پوست بدن خطراتی مانند التهاب و اگزما و خشکی پوست به همراه می آورد. برای آشنایی بیشتر با این ماده شیمیایی می نوانید مقاله سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپون به قلم نگارنده را در همین سایت مطالعه بفرمایید و برای تهیه این ماده می توانید با ما تماس بگیرید.

کوکونات: اسم اصلیش کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید Coconut Fatty Acid Diethanol Amid هستش. مايع ويسكوز زرد كمرنگي است كه در گروه مواد فعال سطحي غيريوني قرار دارد. به این معنی که بخش آبگريز اين ماده در pH رايج فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي، فاقد بار الكتريكي است. این ماده به عنوان پایدار کننده و افزایش دهنده کف و گرانروی بخصوص در شامپوهای حالت به کار میرود. این همون ترکیبی هستش که در حضور نمک ویسکوزتر شده و باعث میشه مایع ظرفشویی تولید ی شما غلیظ تر به نظر برسد. و درضمن امولسیفایر هم هست.

تگزاپون صدفی: همان سدیم لوریل اتر سولفات هستش که با کمک موادی مانند اتیلن گلایکول مونو استئارات EGMS طی یک فرآیند صنعتی به حالت صدفی در آمده است. حداکثر غلظت ماده اکتیو در این ماده 27 درصد می باشد که به اسم 30 درصد در بازار به فروش می رسد. تگزاپون صدفی ماده ای بسیار ویسکوز و کشسان است. رنگ سفید و صدفی داشته و به عنوان سورفاکتانت اصلی و تغلیظ کننده در فرمولاسیون مایع دستشویی به کار برده می شود. داراي خاصيت كف زايي خوبي بوده ولي كف آن سبك است و حالت كرمي ندارد و در مجاورت چربي ها از بين مي رود. به آساني در آبهاي سخت و معمولي با كف فراوان حل مي شود و با ساير افزودني ها سازگار است. داراي طبيعت تحريك كنندگي پوست مي باشد و به ساختمان دو لايه چربي در پوست آسيب وارد مي آورد و سبب افزايش تبخير نامحسوس پوست و خشكي آن مي گردد. بنابراين در صورت همراهي آن با ديگر مواد فعال سطحي آنيوني، آمفوتريك و غير يوني، كيفيت و ميزان كف كنندگي و شويندگي در سطح مطلوبي تامين مي گردد.

سدیم کلرید: یا همان نمک خوراکی می باسد. البته در صنایع شوینده از نمک های دوبار تبلور بدون ید استفاده می شود. از نمک برای بالا بردن غلظت نهایی محلول استفاده می شود. وقتی به محلول نهایی نمک اضافه میکنیم به دلیل ایجاد یون محلول چسبنده و غلیظ می شود.

آب دیونیزه: می توانید از آب شیر هم استفاده نمایید اما اگر در جایی سکونت دارید که آب دارای املاح زیادی است سعی کنید از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید.

  محلول اوره: اوره به صورت گرانول های سفید یا شیری رنگ هستش که به راحتی در آب حل می شود. در بدن پستانداران بر اپر چرخه نیتروژن مقداری اوره تولید می شود که اوره تولید شده بر اثر فعالیت های بدن ما هم با حل شدن در آب از طریق ادرار دفع می شود. محلول اوره را می تونید به همون نسبت 50 درصد وزنی تهیه کنید.

تصویر

گرانول های اوره

تصویر
ساختمان اوره

بتائین: کوکامیدو پروپیل بتائین که به بتایین معروف است ترکیبی است از روغن نارگیل ، الکل و بتائین (در این ترکیب به جای الکل، از آب هم استفاده می شود). این نوع نمک از اسیدهای چرب روغن نارگیل استخراج می شود. بتائین معمولا در چغندر و سایر سبزیجات یافت می شود. این ماده به عنوان قوام آور ، افزایش دهنده کف و نرم کننده و نیز برای امولسیونه کردن استفاده می شود. روغن نارگیل چربی اشباع شده و به حالت نیمه جامد است که از مغز نارگیل استخراح می شود . الکل از تخمیر نشاسته ، قند و یا هر کربو هیدرات دیگرتشکیل می شود. الکل برای حل کردن یک یا چندین ماده استفاده می شود. استفاده از کوکامیدو پروپیل به علت دارا بودن خواص پاک کنندگی ، قوام دهندگی، و کف کنندگی، در شامپوها و نرم کننده ها رایج است. بتائین یک ماده آنتی استاتیک می باشد که مانع از بازنشست گرد و غبار بر روی محمل شستشو می شود. همچنین این ماده به عنوان یک سورفاکتانت باعث تشکیل امولسیون می شود.

سیتریک اسید: سیتریک اسید دارای فرمول شیمیایی C5H6O7 بوده و یک اسید کربوکسیلیک با سه عامل COOH می‌باشد. این اسید یک اسید آلی ضعیف می­باشد که در مرکبات یافت می‌شود. اسید سیتریک یک ماده نگه دارنده خوب جهت مواد غذایی و یک چاشنی مناسب برای ایجاد مزه ترش در غذاها و نوشابه‌ها می‌باشد. همچنین عامل آنتی اکسیدان بسیار مطلوبی هم می‌باشد. اسید سیتریک در اکثر مرکبات و مخصوصا در لیمو ترش و آبلیمو یافت می‌شود که شامل 8% از وزن میوه خشک می‌باشد. اسیدیته اسید سیتریک ناشی از وجود سه گروه کربوکسی می‌باشد که می‌توانند پروتون از دست دهند. یون اسید سیتریک به نام سیترات معروف است. سیتراتها بافرهای خوبی برای کنترل PH محلولهای اسیدی هستند. یون سیترات با بسیاری از فلزات نمک سیترات ایجاد می‌کند که مهمترین آن سیترات کلسیم (جوهر لیمو) می‌باشد که برای نگهداری غذا از فساد و خوش طعم کردن آن بکار می‌رود. یون سیترات می‌تواند با فلزات ترکیبات کی لیتی ایجاد کند. از این ماده برای تنظیم pH محصول استفاده مس کنیم.

محلول رنگ و اسانس را هم که برای زیباتر و خوشبوتر شدن ماده شوینده استفاده می شود از مسئول فروش ما به سلیقه خودتان بخواهید.

 

و اما روش تهیه ی مایع دستشویی:

به همین روشی که در زیر خواهم گفت و قدم به قدم پیش برید تا نتیجه بگیرید:

۱- حدود 20 گرم تگزاپون صدفی  را درون یک بشر یا ظرف شیشه ای بریزید.

۲- مقدار 10 گرم تگزاپون N70 را به آن اضافه نموده و هم بزنید.

۳- مقدار 10 گرم بتایین به ظرف اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید.

۴- مقدار 5 گرم  کوکونات به محتویات ظرف بیافزایید و هم بزنید.

۵- مقدار 10 گرم محلول 50% اوره را به مخلوط اضافه کرده و کاملا میکس کنید.

۶- در این مرحله به تدریج آب به محتویات بشر اضافه کنید تا جرم محتویات داخل بشر به 190 گرم  برسد. یعنی حدود 135 گرم آب نسبتا گرم در این مرحله اضافه نمایید.

۷- بعد از یک میکس کامل pH محلول را اندازه گیری نمایید. برای مایع دستشویی pH باید مابین 5.5 تا  ۷ باشد. اگر محلول بازی بود که طبیعتا باید اینطور باشد، با افزودن سیتریک اسید pH را به محدوده مناسب برسانید.

۸- اگر در این مرحله غلظت محلول بدست آمده چنگی به دل نمیزد با افزودن تدریجی کمی نمک خوراکی و هم زدن مداوم می تونی غلظت آن را تاحدی افزایش بدی.

9- در آخر کمی رنگ و اسانس اضافه کرده و بعد از هم زدن های آرام وقتی کل محصول یکدست و یک رنگ شد، به دلیل وجود مقداری کف روی محلولتان باید بذارید یه گوشه ای محلول  ساکن بماند تا کف های آن از بین برود.

خب حالا میتونید از مایع دستشویی تولید خودتان استفاده کنید. اگه نتیجه مطلوبی نگرفتی ناراحت نباش دوباره و چند باره تکرار کن مطمئنم به نتیجه دلخواهت می رسی.

اگه تجربه کردی برای ما از تجربیاتت تو قسمت نظرات بنویس تا از آن استفاده کنیم. اگه هم با مطالعه این مقاله به فکر راه اندازی کارگاه یا کارخانه تولید مواد شوینده افتادی، حتما با ما تماس بگیر مطمئنا خوشحال میشیم کمکتون کنیم.

برای خرید مواد اولیه لازم جهت آزمایش و تولید با ما تماس بگیرید.

                                                                                             موفق باشید.

 

 



  1. سلام
    وقت شما هم بخیر دوست عزیز
    درصد ماده فعال در تگزاپون صدفی حدود 27 درصد و در تگزاپون معمولی حدود 70 درصد هست.

  2. سلام وقت شمابخیرمن مسئول فرآوری شرکت تولیدی هستم چرابایدصدفی ازتگزاپون معمولی بیشترباشه ؟

  3. سلام
    این فرمولاسیون به صورت آزمایشگاهی و تفریحی هست. فرمولاسیون های بهتر جزء فرمولاسیون های فروشی شرکت هست. اما با کمی آزمون و خطا می تونید این فرمول را بهینه سازی کنید.

  4. با تشکر از مطالب مفید و اطلاع رسانی های خوبتون.
    من برای خودم چندبار با فرمول های نزدیک این انجام دادم اما دوتا مشکل دارم یکی اینکه کدر میشه حتی وقتی با n۷۰ میسازم و اینکه هرچی نمک میزنم به اندازه محصولات بازار ویسکوز نمیشه.

  5. سلام
    در صفحه تماس با ما شماره های ما ذکر شده اما باز هم جهت یادآوری مجدد ذکر می شود.
    09125393674
    09368311781
    02144413413
    02146076282

  6. سلام وقتتون بخیر میشه شمارتونو بدید تماس بگیرم

  7. سلام
    تگزاپون صدفی برای تولید مایع دستشویی صدفی به کار برده میشه. اگر از تگزاپون N70 بشه محصول شفاف خواهد شد و مشکل خاصی پیش نمیاد.

  8. سلام
    وقت بخیر
    ممنون از مطالب ارزشمندتون
    یه سوال داشتم
    می شه از تگزاپون ۷۰ استفاده کرد و از تگزاپون صدفی استفاده نکرد؟
    چه تاثیری داره اگر از صدفی استفاده نشه

  9. سلام
    فرمولاسیون تولیدی رو به شماره 09368311781 ارسال فرمایید تا مورد بررسی دقیق قرار گرفته و معایب آن رفع گردد.

  10. عماد شرکت Says: اکتبر 26, 2019 at 2:03 ق.ظ

    سلام من مایع دستشویی رو با استفاده از تگزاپون معمولی درست میکنم اما متاسفانه بعد از دو یا سه روز مایع ژله ای میشه و اون چسبندگی خودشو نداره دلیلش چیه ممنون میشم کمکم کنید

  11. سلام
    خیر این نسبت ها فقط جهت کار آزمایشگاهی هستن.

  12. سلام آیا از همین نثبت برای تولید در فاز بزرگتر یک الی دو تن هم میشه استفاده کرد یا شرایط فرق داره؟؟

  13. سلام
    ما صفر تا صد پروژه را در کنارتون هستیم. با ما تماس بگیرید.

  14. سلام وقتتون بخیر من تو فکر راه اندازی یک کارخونه تولید مواد شوینده هستم ب امیدخدا .واز شماها میخام ک منو راهنمایی و کمک فکری کنید تا راه بندازم این کارخونه رو

  15. سلام
    بهتره که جهت کف کنندگی و پاک کنندگی بهتر از تگزاپون N70 استفاده کنید. و pH مابین 5.5 تا 7 هر pH که باشد مطلوف است. زیرا pH پوست در همین محدوده است.

  16. سلام وقتتون بخیر ممنون که جواب سوالمو دادید؟
    2 سوال داشتم
    1- اشکالی دارد که 30 گرم فقط تگزاپون صدفی باشد یا تگزاپون N70 یا حتما باید نسبت 20 تگزاپون صدفی باشه و 10 N70 ؟
    2- pH بهینه بین 5.5 تا 7 کدام است 5.5، 6، 6.5 یا 7؟

  17. سلام
    ممنون از تذکر به حای شما. اشکال تایپی بود و اصلاح گردید.

  18. با سلام و خسته نباشید به شما بابت مطالب جالبتون چند سوال داشتم از خدمتتون:

    (۱- حدود 20 گرم تگزاپون صدفی را درون یک بشر یا ظرف شیشه ای بریزید.
    ۲- مقدار 10 گرم تگزاپون صدفی را به آن اضافه نموده و هم بزنید.)
    با توجه به مرحله 1 و 2 که در مقاله و سایت هست باید دو بار تگزاپون صدفی اضافه کرد؟؟؟ حدود 30 گرم؟؟؟
    چرا از اول 30 گرم تگزاپون صدفی را در بشر نریختیم؟؟

  19. الهه فلاح Says: آوریل 6, 2018 at 1:55 ب.ظ

    سلام
    این مقاله بسیار عالی بود. من قدم به قدم انجام دادم، خیلی موثر و مفید بود.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *