تولید مایع ظرفشویی در خانه یا آزمایشگاه

تولید مایع ظرفشویی در خانه یا آزمایشگاه

به نام خدا
تولید مواد پر مصرف شیمیایی در زندگی یکی از هیجان انگیزترین تجربیات برای هرکسی است. هرگز اولین باری را که توانستم مایع ظرفشویی را در آزمایشگاه با دستان خودم تولید کنم را فراموش نمی کنم. هرچند برای تهیه مواد اولیه ی آن سختی های زیادی کشیدم. از خیابان ناصرخسرو تا کوچه ی مروی ها تمام پاساژها و فروشگاههای مواد شیمیایی را زیر پا گذاشتم تا بتوانم آنچه را که می خواهم تهیه کنم. دوتا مشکل در تهیه وجود داشت یکی این که مواد بسیار خاص بودند و جزء مواد پرکاربرد نبودند. و دیگر اینکه من مقدار کمی از هر ماده را می خواستم و فروشندگان در مقادیر تناژ این مواد را عرضه می کردند ….
البته در حال حاضر شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان این مشکل را برای شما به خوبی مرتفع کرده، کافیه شما با شرکت تماس بگیرید تا در اولین فرصت مواد اولیه در مقادیر آزمایشگاهی و حتی صنعتی در اختیار شما قرار بگیرد. شماره تلفن های شرکت در قسمت تماس با ما ذکر شده است.
بگذریم بالاخره این مواد را تهیه کردم و به آزمایشگاه رفتم. هرچند که خیلی با دقت کار کردم اما یادمه اولین و حتی دومین بار نتیجه ی خوبی نگرفتم حتی مایع ظرفشوییم کف هم نمی کرد، ولی رفته رفته کار خوب پیش رفت و شد…
داستان برای چندین سال پیش بود به طوری که برای نوشتن این متن کلی متن ها و دست نوشته سال های گذشته رو زیر و رو کردم تا بتوانم مواد لازم و مقدار آنها را پیدا کنم، اما انجام آزمایش به طور کاملا شفاف و مرحله به مرحله تو ذهنم بود، طوری که انگار همین دیروز اتفاق افتاده بود.
مواد شیمیایی مورد نیاز: 
محلول سدیم هیدروکسید یا همان سود سوزآور که برای درست کردنش میتونید مقداری از سود پرک را در آب حل کنید و محلول سود تولید کنید. اغلب از محلول های 50 درصد وزنی برای این منظور استفاده می شود. به عنوان مثال 50 گرم آب و 50 گرم سود می تواند محلول 50 درصد وزنی را به ما بدهد.  ما از سدیم هیدروکسید برای تنظیم PH استفاده خواهیم. بنابراین اگر کمی محلولتان غلیظ باشد بهتر است.
سدیم کلرید یا همان نمک خوراکی این یکی دیگه تو هر بقالی ای پیدا میشه. از نمک برای بالا بردن غلظت نهایی محلول استفاده می شود. وقتی به محلول نهایی نمک اضافه میکنیم به دلیل ایجاد یون محلول چسبنده و غلیظ می شود.
 آب این یکی دیگه تهیه کردنش واقعاً آسونه، کافیه شیر آب را باز کنید. البته اگر از آب مقطر استفاده کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.
سدیم لوریل اتر سولفات این ترکیب پاک کننده و کف آور است و در اغلب مواد بهداشتی و شوینده مانند مایع ظرفشویی، صابون مایع، خمیردندان، خمیر ریش و شامپوها استفاده می شود. این ماده خمير نيمه شفاف سفيد يا زرد رنگی است كه داراي بوي ملایم بوده و با غلظت هاي 30 و 70 درصد در بازار موجود است. که به طور خلاصه بهش SLS هم میگن. یهو یکی تو بازار بهت گفت تعجب نکن اسم دیگه اش هم که متداولتر هست تگزاپونه.
جزء مواد فعال سطحي آنيوني محسوب شده و از خانواده آلكيل اتر سولفاتها مي باشد و از تركيب يك الكل چرب (به عنوان مثال روغن نارگيل) با اكسيد اتيلن و سولفوناسيون متعاقب آن به دست مي آيد.
 که مصرف آن و تجمع بیش از حد آن در پوست بدن خطراتی مانند التهاب و اگزما و خشکی پوست به همراه می آورد.
سولفونیک اسید این اسیدها با فرمول عمومی HSO3R که R می‌تواند متان یا بنزن و … باشد، محلول در آب ، غیر فرار و جاذب الرطوبه‌اند و از آن ها به عنوان عوامل امولسیون کننده، مواد افزودنی و روغنهای روان ‌کننده و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌گردد. در سایت پاکسان در مورد سولفونیک اسید نوشته شده : آلكيل بنزن سولفونيك اسيد بعنوان مهمترين سورفكتانت فعال سطحي (سورفكتانت آنيونيك) در فرمولاسيون بسياري از تركيبات شوينده مورد استفاده قرار مي گيرد .اين ماده از مهمترين و پرمصرف ترين و ارزانقيمت ترين مواد سورفكتانت در فرمولاسيون پودر و مايعات شوينده مي باشد و داراي خواص پاك كنندگي و كف كنندگي بسيار خوبي است.
موارد كاربرد: فرمولاسيون پودر هاي شوينده لباسشويي ، مايعات ظرفشويي  و لباسشويي و ساير مايعات و پودر هاي شوينده.
  محلول اوره: اوره به صورت گرانول های سفید یا شیری رنگ هستش که به راحتی در آب حل می شود. در بدن پستانداران بر اپر چرخه نیتروژن مقداری اوره تولید می شود که اوره تولید شده بر اثر فعالیت های بدن ما هم با حل شدن در آب از طریق ادرار دفع می شود. محلول اوره را می تونید به همون نسبت 50 درصد وزنی تهیه کنید.

تصویر

گرانول های اوره

تصویر
ساختمان اوره
 تری اتانل آمین: تری اتانول آمین یک ترکیب شیمیایی آلی است که از یک آمین دسته سه و یک الکل سه تایی تشکیل می شود.یک الکل سه تایی ،یک مولکول با سه گروه هیدروکسیل می باشد . این ترکیب شیمیایی معمولا با علامت اختصاری TEA نشان داده می شود.
تری اتانول آمین همانند دیگر آمین ها به علت داشتن جفت الکترون تنها روی اتم نیتروژن ،به عنوان یک قلیای ضعیف عمل می کند.
این ترکیب به عنوان یک متعادل کننده pH در بسیاری از صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود .به طور مثال در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی نظیر شامپوها ،نرم کننده ها ،لوسیون های پوست و ژل های مختلف گرفته تا کف ریش و غیره …،این ترکیب شیمیایی مورد استفاده است .
 فرمول مولکولی تری اتانول آمین C6 H15 NO3 است و به آن ترولامین هم گفته می شود. جرم مولکولی آنg/mol 149/188 می باشد و شکل ظاهری آن مایعی است بی رنگ و در آب قابلیت انحلال دارد. در دمای4/335 درجه ساتی گراد به نقطه جوش رسیده و در دمای 5/20 درجه سا نتی گراد به نقطه ذوب می رسد.
کوکونات: اسم اصلیش کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید Coconut Fatty Acid Diethanol Amidهستش. مايع ويسكوز زرد كمرنگي است كه در گروه مواد فعال سطحي غيريوني قرار دارد. به این معنی که بخش آبگريز اين ماده در pH رايج فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي، فاقد بار الكتريكي است. این ماده به عنوان پایدار کننده و افزایش دهنده کف و گرانروی بخصوص در شامپوهای حالت به کار میرود. این همون ترکیبی هستش که در حضور نمک ویسکوزتر شده و باعث میشه مایع ظرفشویی تولید ی شما غلیظ تر به نظر برسد. و درضمن امولسیفایر هم هست.
محلول رنگ و اسانس را هم که برای زیباتر و خوشبوتر شدن ماده شوینده استفاده می شود از مسئول فروش ما به سلیقه خودتان بخواهید.
و اما روش تهیه ی مایع ظرفشویی:
به همین روشی که در زیر خواهم گفت و قدم به قدم پیش برید تا نتیجه بگیرید:
۱- حدود ۱۰۰ میلی لیتر آب در یک بشر بریزید.
۲- حدود ۱۰ میلی لیتر سدیم هیدروکسید به آب اضافه کرده و با هم زن شیشه ای خوب هم بزنید.
۳- تقریبا ۲۵ میلی لیتر تری اتانول آمین به ظرف اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید.
۴- حدود ۰.۲ میلی لیتر (۲۰قطره) کوکونات به محتویات ظرف بیفزایید.
۵- به اندازه ۱۰ الی ۲۰ گرم (نوک یک قاشق چای خوری) نمک خوراکی به محلول اضافه کرده و اینقدر هم بزنید تا محلولی کاملا یکنواخت بدست آید.
۶- همانطور که دارید محلول را هم می زنید به آرامی و به تدریج به صورت قطره قطره حدود ۳۵ میلی لیتر سولفونیک اسید به محتویات داخل بشر اضافه کنید.
۷- PH محلول را اندازه گیری نمایید باید نزدیک ۷ باشه. اگه خیلی اسیدی بود با قطره چکان آرام آرام، چند قطره سدیم هیدروکسید اضافه کرده و هم بزنید. اگر خیلی بازی بود یه چند قطره ای سولفونیک اسید اضافه نمایید.
۸- به اندازه ۱۰ الی ۱۵ گرم (همون نوک قاشق چای خوری) سدیم لورت سولفات اضافه کرده و هم بزنید.
۹- حدود ۱.۵ میلی لیتر (۱۵ قطره حدوداً) محلول اوره اضافه کنید و باز هم خوب محتویات بشر را هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود. هم زدن در این مرحله بسیار مهم است.
۱۰- اگر در این مرحله غلظت محلول بدست آمده چنگی به دل نمیزد با افزودن تدریجی کمی نمک خوراکی و هم زدن مداوم می تونی غلظت آن را تاحدی افزایش بدی.
۱۱- در آخر کمی رنگ و اسانس اضافه کرده و بعد از هم زدن های آرام وقتی کل محصول یکدست شد، چون روی محلولتان مقداری کف وجود دارد باید بذارید یه گوشه ای ساکن بماند تا کف های آن از بین برود.
خب حالا میتونید از مایع ظرفشویی تولید خودتان استفاده کنید. اگه نتیجه مطلوبی نگرفتی ناراحت نباش دوباره و چند باره تکرار کن مطمئنم به نتیجه دلخواهت می رسی.
اگه تجربه کردی برای ما از تجربیاتت تو قسمت نظرات بنویس تا از آن استفاده کنیم. اگه هم با مطالعه این مقاله به فکر راه اندازی کارگاه یا کارخانه تولید مواد شوینده افتادی، حتما با ما تماس بگیر مطمئنا خوشحال میشیم کمکتون کنیم.
                                                                                             موفق باشید.



  1. […] مصرف بهداشتی را خدمتتان آموزش بدم، از زمانی که مقاله آموزش تولید مایع ظرفشویی در خانه و آزمایشگاه را نوشتم، بیشتر از چهار سال میگذره، این مقاله بارها و […]

  2. سلام
    ما در خدمتتون هستیم.

  3. […] بدون کلر می باشد که از آن جمله می توان به مواردی مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، شامپوی سر، شامپوی بدن، شامپوی […]

  4. سلام
    برای ما افتخاره در خدمتتون باشیم.
    با شماره های زیر ارتباط بگیرید:
    +989368311781
    +989125393674

  5. سلام من تولید شوینده را در افغانستان بسیار کوچک اغاز کردم به همکاری تان نیاز دارم محترم چون فورمول که پیش میبرم درست نیست ممنون

  6. سلام
    از اینکه از سایت شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان بازدید فرمودید و ما را مورد لطف خودتون قرار دادید از شما سپاسگزاریم.
    در مورد سوال حضرتعالی مراحل کار به شیوه زیر هست:
    ابتدا باید به اداره صنعت، معدن و تجارت شهر یا شهرستان مراجعه نموده جهت دریافت جواز تاسیس کارخانه تولید مواد شوینده اقدام نمایید.
    سپس مکانی را در زون شوینده، آرایشی و یا شیمیایی تدارک ببینید.
    قرارداد ساخت دستگاه و ماشین آلات و تجهیز کارخانه را منعقد کنید.
    برای دریافت پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، سیب سلامت و استاندارد اقدام نمایید.
    فعالیت بدون داشتن مجوزهای قانونی ممکن هست در آینده براتون دردسرهای بزرگی ایجاد کنه، سریعتر اقدام بفرمایید و اگر سوالی داشتید با ما در ارتباط باشید.
    باتشکر

  7. سلام و عرض ادب بنده حدود دو سال اقدام به تولید مواد شوینده کرده ام ، برای گرفتن سیب سلامت و مجوزات لازم باید ابتدا مکان بهداشتی بگیرم و بعد به دنبال مجوز های لازم برم یا قبلش باید یه سری کارها رو انجام بدم ، چون اگر بخوام داخل شهر صنعتی جایی رو بگیرم بدون مجوز اجازه شروع فعالیت داده نمیشه ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  8. سلام
    با ما تماس بگیرید تا بیشتر راهنماییتان کنیم.

  9. سلام من میخام مواد روش تهیه کنم و این که ب فروشنده چی بگم یعنی چیارو بده ک من مایعه ضرف شویی درست کنم ممنون از شما

  10. سلام
    جهت دریافت راهنمایی با تماس بگیرید.
    http://atamanco.ir/?page_id=960

  11. با سلام
    من تصمیم گرفتم تولید شوینده با سرمایه کم شروع کنم لطفا راهنماییم کنید

  12. سلام
    متاسفانه افراد زیادی تاکنون از شرکت های غیر معتبر اقدام به خرید دستگاه و تجهیرات و فرمولاسیون نموده اند که متاسفانه متضرر هم شده اند. برخی از این شرکت ها اصلا به ثبت نرسیده اند و فقط با تبلیغات فریب دهنده اقدام به کلاهبرداری از مردم می کنند. شما هم باید توجه کنید که آیا واقعا با 3 میلیون تومان اگر می شد کارگاه راه اندازی کرد الان کل ایران کارگاه شوینده شده بود. این اشخاص یا شرکت ها فقط برای جیب شما نقشه کشیده اند و اصلا به فکر شما نیستند.

  13. با عرض سلام
    لطفا اطلاع رسانی کنید بنده از شرکتی بنام ماد استیل که نمی دونم شرکت هستند یا خیر ، خرید فرمولاسیون کردم که به قول خودشون با 3 میلیون تومان هم فرمول می دادند و هم دستگاه ، اما چه دستگاهی یک بشکه پلاستیکی که 200 هزار تومان بیشتر قیمت نداشت و یک دریل که 400 هزار تومان بیشتر قیمتش نبود ویک ترازو که 100 هزار تومان زور بزنه قیمتش باشه با فرمول های واقعا بی کیفیت و افتضاح، و بدون هیچ پشتیبانی بابت فرمولی که ارائه می دهد تازگی هم که گفته با 50 میلیون تومان راه اندازی خط تولید با مجوز می کند که اگر واقعا اینطور باشه هرکس یک ماشین میفروشه کارخانه مایع ظرفشویی میزنه ،، بنده متضرر شدم اما خواهش میکنم شما گول این فرد نخورید

  14. سلام
    از اینکه به یکی از هم وطنان خودمون در یک کشور دیگر کمک کنیم تا بتواند زندگی راحتتری داشته باشد خوشحال خواهیم شد.
    شما در واتساپ، ایمو یا تلگرام با یکی از شماره های زیر می توانید ارتباط برقرار نمایید. ما هر کمکی بتوانیم برای شما انجام دهیم دریغ دخواهیم داشت.
    989368311781+ (مهندس شاهماری)
    989125393674+ (مهندس آقایاری)

  15. سلام دوست عزیز من در کشور ونزوئلا زندگی میکنم شرایط زندگی همانطور که میدانید اینجا خیلی سخت شده نیاز به کمک بیشتر از شما دارم تا بتوانم یک کارگاه تولید صابون مایع و شامپو راه بیاندازم ایا این امکان برای شما وجود دارد با من تماس داشته باشی قیلا متشکرم

  16. سهیل صداقتی Says: آگوست 5, 2018 at 4:53 ب.ظ

    سلام
    از سایت بسیار خوبتون سپاس گذارم. دنبال یک تیم حرفه ای می گشتم برای همکاری که خب الحمدالله پیدا کردم.

  17. سلام
    برای گرفتن مجوز در صنعت شوینده ابتدا باید به اداره صنایع شهر یا استان محل احداث کارگاه مراجعه نمایید و بعد از ارائه طرح توجیهی و دریافت جواز تاسیس نسبت به راه اندازی کارگاه یا کارخانه اقدام نموده و در مراحل بعد به اداره بهداشت منطقه جهت دریافت پروانه تولید مراجعه نمایید. دوستان و همکاران ما در شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان در تمام مراحل در کنار شما هستند.

  18. سلام
    من میخواستم یه کارگاه کوچیک تولید مواد شوینده صنعتی ،احداث کنم ،اما نمیدونم برای گرفتن مجوز و…باید چیکار کنم ،آیا سخت گیری میشه یا نه با تولید مواد شوینده بهداشتی فرق میکنه از نظر مجوز و…
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  19. سلام
    مقاله خیلی مفیدی بود ممنون از اینکه زکات دانشتون رو پرداخت می کنید.

  20. ممنون. حتما

  21. سلام
    سایت بسیار خوبی دارید. لطفا به سایت ما هم سر بزنید.
    ممنون

  22. سلام
    ممنون از لطف شما دوست عزیز

  23. سلام
    شما اگز در تولید محصول از تگزاپون صدفی استفاده کرده اید، این ماده مشکل داشته و منبع تولید آن معتبر نبوده. اما اگر خودتان مایع را صدفی نموده اید، احتمالا از EGMS نا مرغوب استفاده کردبد یا تاریخ مصرف آن گذشته. در صورت تمایل جهت دریافت مشاوره بهتر و رفع مشکل با شماره های 09368311781 یا 09125393674 و 02144404244 تماس حاصل فرمایید.

  24. سلام
    من در تولید مایع دستشویی یک سری مشکلات دارم. یکسری دانه های ریز سفید رنگ در مایع دست صدفی تولیدی کارخانه ما رسوب می کند.حدود 20 تن هم تولید کردیم.
    اگر امکان دارد راهنمایی بفرمایید.
    ممنون

  25. مسعودی از شرکت صادق تجارت نوین Says: آگوست 29, 2017 at 11:08 ق.ظ

    سلام
    مقاله بسیار مفیدی بودی. انشاا… با فعالیت شما دوستان عزیز شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت در ایران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *