فرمول پولیش بدنه خودرو

فرمول پولیش بدنه خودرو

مهندسین جوان و فعال مشغول در واحد R&D شرکت کیمیا صنعت آتامان همیشه در صدد دستیابی به فرمولاسیون محصولات مختلف با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تمام شده هستند. آن دسته از افرادی که قصد دارند برای یک فعالیت اقتصادی با سرمایه ای کم شروع به کار کنند، می توانند با تیم تخصصی ما در ارتباط باشند تا با بهره گیری از مشاوره زبده ترین کارشناسان شرکت، بهترین تصمیم را بگیرند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی یکی دیگر از محصولات مرتبط با خودرو بپردازیم. این محصول کاربردی پولیش نام دارد که از گذشته تا کنون از آن استفاده های زیادی می شود.

از زمان پیدایش خودرو در زندگی انسان تا کنون، صنعت خودرو سازی در دنیا دچار تغییر و تحول های زیادی شده است. علاوه بر مسائل ایمنی، ویژگی های ظاهری و زیبایی خودرو همیشه برای بیشتر افراد حائز اهمیت بوده و آن دست از افرادی که علاقه زیادی به خودرو های خود دارند، همیشه سعی می کنند خودروی خود را سالم نگه داشته و اگر ایراد فنی دارد آن را برطرف کرده و به ظاهر آن نیز اهمیت زیادی می دهند.

هر خودرویی در طول چرخه عمر خود نیاز به نگه‌ داری مناسب دارد تا اگر تصادفات و اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده را در نظر نگیريم، میزان فرسایش آن در اثر شرایط و عوامل طبیعی به کم‌ ترین مقدار خود کاهش پیدا کند یا به عبارت عامیانه ‌تر خودرو چهره خود را حفظ کرده باشد. با این وجود هستند مالکانی که بدون توجه به این مسائل موجب ایجاد تخریباتی به ویژه در بدنه خودروی خود می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به آفتاب‌ سوختگی، زنگ ‌زدگی، خط و خش و غیره اشاره داشت. از دیگر عوامل آسیب رسان به رنگ و بدنه خودرو می توان به عوامل دیگری مانند برخورد سنگ ریزه های جاده، وجود گرد و غبار و دیگر موارد اشاره کرد که همیشه سلامت بدنه خودرو را تحت تاثیر خود قرار می دهند. استفاده از انواع پولیش و واکس یکی از بهترین بازدارنده‌های بروز چنین مشکلاتی در بدنه خودرو محسوب می‌شود که در عین حال جذابیت ظاهری دو چندانی نیز برای آن فراهم می‌کند تا حتی در هنگام فروش نیز به عنوان یک عامل تحریک‌ کننده و مشوق در ترغیب فرد خریدار برای خرید خودرو باشد. یکی از دلایل استفاده از پولیش برای بدنه خودرو، این است که امکان دارد استفاده از آن در سال‌های متوالی، رنگ خودرو تحت تاثیر عواملی مانند آفتاب سوختگی و افتادن فضولات پرندگان، شیره درختان و دیگر عوامل روی بدنه خودرو قرار بگیرد که در این حالت نیز لازم است برای احیای رنگ خودرو از پولیش استفاده شود. گاهی نیز ممکن است به علت استفاده طولانی مدت از خودرو، رنگ خودرو کم‌کم شفافیت و جلای خود را از دست بدهد و کدر شود، در این حالت نیز می توان برای ایجاد براقیت رنگ بدنه و افزایش جلای خودرو از خدمات پولیش بهره‌مند شد. پولیش یک لایه نازک از لایه‌های رنگ بدنه اتومبیل را از بین می‌برد و لایه‌های زیرین نمایان می‌شود، چون لایه زیرین هیچ گونه آسیبی ندیده است کاملا براق و صیقلی بوده و تفاوت آن با واکس در همین است، زیرا واکس یک لایه بر روی رنگ بدنه خودرو ایجاد می کند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که پولیش چیست و چه کاری انجام می دهد. بصورت کلی می توان گفت که پولیش خودرو نوعی ابزار ساینده است که کاربرد آن بسیار شبیه سمباده بوده ولی تفاوت هایی با آن دارد. برای مثال باید بدانید که پولیش ظرافت بیشتری نسبت به سمباده دارد و تعداد دانه های آن نیز بیشتر از سمباده بوده، پس کیفیت بهتری نسبت به آن خواهد داشت.

انواع پولیش:

پولیش ها را به دو نوع تقسیم میکنند:

الف) پولیش نرم                              ب) پولیش زبر

پولیش نرم: مصرف این نوع پولیش بسیار رایج تر از پولیش زبر است و معمولا افراد برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسند از این مدل استفاده می کنند، زیرا سایندگی کمتری نسبت به نوع زبر دارد.

پولیش زبر: در ساختار این نوع پولیش معمولا دانه های حل نشده ای وجود دارد که باعث سایش بیشتر در رنگ بدنه میشود. دلیل استفاده از این نوع پولیش این است که گاهی اوقات در فرایند نقاشی و رنگ بدنه، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا ممکن است بر روی بدنه نشسته و باعث از بین رفتن فرم یکدست و صیقلی بودن آن شود. با استفاده از این نوع پولیش آن ذرات از بین رفته و ظاهر بدنه یکدست میشود.

روش های استفاده

پولیش بدنه را می توان به دو روش استفاده کرد:

الف) دستی                              ب) با استفاده از دستگاه

روش دستی

برای اینکار ابتدا باید خودروی خود را شسته و کاملا تمیز کنید و سپس به پولیش کاری بپردازید. برای این منظور شما نیاز به دستکش، پنبه و دستمال دارید. ابتدا مقداری پولیش را با دست برداشته و روی سطح مورد نظر که دارای خط و خش است آغشته کنید و طی چند ثانیه آن را کاملا روی سطح پخش کرده تا تمام منافذ را در برگیرد، پس از انجام اینکار، مقداری پنبه برداشته و روی سطح بکشید؛ از اینکه پولیش جذب پنبه میشود نگران نباشید و این کار را تا زمانی که تمام خط و خش های روی بدنه از بین بروند، ادامه دهید. در انتها سطح بدنه را کاملا تمیز کنید تا آثاری از پولیش روی آن باقی نماند.

روش استفاده از دستگاه

این روش معمولا در ایستگاه های خدمات خودرو مانند کارواش ها یا صافکاری نقاشی ها بصورت کاملا تخصصی انجام می شود، اما شما می توانید برای استفاده مداوم؛ دستگاه پولیش کاری را تهیه کرده و در منزل داشته باشید تا هر زمان که به آن نیاز داشتید بتوانید از آن استفاده کنید. برای این منظور نیز باید همانند روش دستی ماشین را کاملا شسته و تمیز کنید. سپس مقداری پولیش را برداشته و سطح را به پولیش آغشته کنید، زمانی که پولیش کاملا روی سطح نشست دستگاه را روشن کرده و به آرامی و با زاویه مناسب و بصورت دورانی کار را پیش ببرید تا زمانی که به کیفیت دلخواه برسید و دیگر آثاری از خط و خش باقی نمانده باشد. همچنین وسایل جانبی زیادی هستند که می شود آنها را بر روی دریل و یا سایر ابزار های برقی نصب و به منظور کاربرد مشابه دستگاه پولیش از آنها استفاده کرد.

اطلاع از برخی نکات مرتبط با خودرو می تواند به شما کمک کند، برای همین منظور هر زمانی که وقت داشتید می توانید درمورد شرایط نگهداری، اصول اولیه در زمان خرابی اتومبیل و دیگر موارد مطالعه کرده تا همیشه خودتان بتوانید کار های اولیه و ساده را انجام داده و دیگر بابت این موارد هزینه نکنید.

از مواردی که می شود به آن اشاره کرد این است که برای یک نتیجه خوب باید از نوع رنگ خودرو، نوع بدنه و پولیش متناسب با خودروی خود اطلاع داشته باشید. همچنین دقت داشته باشید که اگر خودروی شما دچار آسیب در لایه های بالایی شده باشد و این آسیب ها به بدنه و لایه های زیرین نرسیده باشد، می توان آن را با پولیش احیا کرد. اما اگر این آسیب مانند آفتاب سوختگی باشد و به عمق بدنه نفوذ کرده باشد دیگر نمی توان آن را با پولیش ترمیم کرد. همچنین در صورت شست و شوی خودرو با استفاده از شوینده های نامناسب و بی کیفیت، یا به هنگام بارش باران های اسیدی رنگ و بدنه خودرو دچار آسیب شده و در اینصورت نیز پولیش می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در نظر داشته باشید که استفاده زیاد و مکرر از پولیش به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که این کارمی تواند به تنهایی باعث از بین رفتن لایه های رنگ شده و حتی به قدری عمیق شود که به بدنه برسد. پس استفاده از پولیش خصوصا پولیش های زبر را به حداقل رسانده و حداکثر سالی یکبار از آن استفاده کنید. در مورد استفاده از واکس بدنه نیز زیاده روی نکرده و نهایتا 2 الی3 بار در سال از آنها استفاده کنید.

برای پایین آمدن احتمالات آسیب دیدن خودرو ها بهتر است در صورت امکان خودرو های خود را در پارکینگ های مسقف پارک کنید و یا اگر این امکان وجود ندارد، می توانید از چادر و روکش های مناسب استفاده کرده تا عواملی همچون اشعه های مضر نور خورشید، گرد و غبار، باران های اسیدی و دیگر موارد سلامت بدنه خودروی شما را تحت تاثیر قرار ندهند. همچنین اگر محل کار و یا سکونت شما، آبی با املاح زیاد دارد یا اصطلاحا آب سنگین است، پس از شست و شو حتما بدنه را با دستمال های نرم و تمیز خشک کنید تا این املاح درون آب بر روی بدنه خودروی شما ننشیند. این عمل در مورد باران های اسیدی، لکه های سیمان و بتن، قیر و دیگر موارد مشابه نیز صدق می کند.

همچنین دقت داشته باشید که در پایان کار کشیدن یک دستمال پارچه ای نرم و تمیز می تواند براقیت بدنه خودرو را دوچندان کند.

ویژگی های پولیش آتامان:

  1. سایندگی بسیار ملایم و بدون آسیب رسانی به رنگ و بدنه خودرو
  2. ظاهری تمیز و براق شدن خیلی خوب بدنه خودرو پس از اعمال
  3. خاصیت آبگریزی تا چندین روز پس از اعمال
  4. میزان چربی کنترل شده
  5. عدم آسیب رسانی به لایه های پایین تر
  6. مقاومت مناسب در برابر شوینده ها
  7. محافظت کننده رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه خورشید
  8. قیمت تمام شده بسیار مناسب
  9. موجود بودن تمام مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید محصول در بازار مواد شیمیایی ایران و در واحد بازرگانی مواد شیمیایی شرکت کیمیا صنعت آتامان.

و بسیاری موارد دیگر

  • عوامل تشکیل دهنده

عامل ساینده:

مهم ترین عامل در تولید چنین محصولی قطعا وجود یک یا چند ماده شیمیایی ساینده است. این مواد در کنار هم وظیفه لایه برداری رنگ را بعهده دارند. برای این منظور شما می توانید از مواد ساینده معدنی استفاده کنید. برای مثال می توان از سیلیس، خاک های رس دانه ریز، خاک دیاتومه و دیگر مواد استفاده کرد.

عامل لایه بردار:

عامل لایه بردار همان طور که از نامش پیداست، وظیفه لایه برداری از رنگ را بعهده دارد و به طور کلی این عامل مکمل مواد ساینده است. برای انتخاب این عامل می توان از یک یا چند ماده استفاده کرد. نکته ای که بسیار مهم است این است که اگر میزان استفاده از این عامل بیش از حد استاندارد باشد، نتیجه عکس را برای شما بهمراه خواهد داشت و باعث آسیب رسانی به بدنه خودرو می شود.

مشتقات نفتی:

برای سازگاری هرچه بیشتر این محصول با رنگ و بدنه خودرو، باید از بعضی برش های نفتی بعنوان حلال و کمک حلال استفاده کرد. برای این منظور می توانید از پترولیوم، نفت سفید، پارافین و دیگر مواد استفاده کرد.

عوامل تغلیظ کننده:

استفاده از مواد غلظت دهنده به بهبود بافت محصول و نیز بالا بردن حالت تعلیق مواد موثره، کمک بسیاری می کند. از این رو عوامل غلیظ کننده ای که استفاده می کنید باید بیشترین سازگاری را با محصولات شما داشته باشند. توجه داشته باشید اگر در فرمولاسیون خود از آب استفاده می کنید، حتما باید از تغلیظ کننده های محلول در آب استفاده کنید تا دوفازی در محصول به وجود نیاید.

رزین:

برای افزایش کیفیت محصول خود می توانید از برخی رزین های مناسب استفاده کنید.

عامل امولسیون کننده:

زمانی که شما از چند عامل با اشکال و فازهای متفاوت استفاده می کنید، برای جلوگیری از دوفاز شدن محصول باید از یک یا چند عامل امولسیون کننده استفاده کنید. برای این منظور ماده های زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. از این رو می توانید از موادی همچون استر های سوربیتان، برخی پلی اتیلن گلایکول ها و سیلوکسان ها، صابون های اسید چرب، برخی الکل های آلکوکسیل شده و بسیاری دیگر استفاده کنید.

حلال:

استفاده از حلال ها نه تنها به بهتر شدن تولید محصول کمک می کند، بلکه در فرآیند تمیز کردن کثیفی ها و آلودگی ها نیز کمک می کند. برای انتخاب حلال های مناسب نیز باید دقت کنید که مواد انتخاب شده ایمن بوده و خطری برای رنگ خودرو نداشته باشند، چرا که در فرآیند تولید همین رنگ ها از برخی حلال های مشترک ممکن است استفاده شده باشد.

فرمولاسیون پیشنهادی:

درصد جرمیمواد تشکیل دهندهردیف
5-12عامل ساینده1
30عامل امولسیون کننده2
5-12عامل لایه بردار3
5رزین4
5مشتقات نفتی5
20عامل تغلیظ کننده6
تا 100حلال7

دوستان عزیز دقت کنید که این فرمولاسیون در واقع به منظور آشنایی شما با مواد تشکیل دهنده این محصول است و همان طور که از نامش پیداست پیشنهادی بوده و با فرمولاسیون اصلی کاملا متفاوت است. عزیزانی که تمایل دارند دفترچه فرمولاسیون اصلی و روش تهیه این محصول را در اختیار داشته باشند می توانند با شماره های زیر با ما در تماس باشند.

021-44444502

021-44413413

021-46132807



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *