آموزش تولید خمیردندان در خانه و آزمایشگاه

آموزش تولید خمیردندان در خانه و آزمایشگاه

بازم می خوام روش تولید یکی دیگه از مواد پر مصرف بهداشتی را خدمتتان آموزش بدم، از زمانی که مقاله آموزش تولید مایع ظرفشویی در خانه و آزمایشگاه را نوشتم، بیشتر از چهار سال میگذره، این مقاله بارها و بارها مورد توجه دوستان علاقمند به آزمایش و باز تولید مواد شیمیایی قرار گرفته و حتی نظر صنعتگران زیادی را به خودش جلب کرد. به طوری که بعضی از اوقات دوستانی از کشورهای دور و نزدیک از طریق ایمیل و تلفن نسبت به بنده اظهار لطف کرده و یا سوالات فنی خودشون را تو این زمینه مطرح می کردن. هرچند که این مقاله در سایت ها و وبلاگ های مختلفی با ذکر منبع و بدون ذکر منبع باز نشر شده.

امروز می خوام روش تولید خمیردندان را آموزش بدم. تجربه ای هیجان انگیز و دوست داشتنی. البته اگر می خواهید به طور خوب و مناسبی آزمایشتون جواب بده باید بارها و بارها این آزمایش را تکرار کنید. از جمله اهداف  بنده در انتشار اینگونه مطالب این هستش که دوستداران و علاقمندان علم بدانند در مواد پر مصرف و روزمره چه موادی به کار رفته و آگاهانه تر اقدام به انتخاب و مصرف کنند.

خب بریم سراغ اصل مطلب:

۱- اجزای سازنده خمیردندان:

مواد براق کننده: کلسیم کربنات، کلسیم فسفات، سدیم سیسلیکات و یک سری از این دست ترکیبات که تقریبا نیمی از وزن خمیردندان را به خودشون اختصاص میدن وظیفه براق کردن دندان را برعهده دارند. این مواد اغلب ارزان قیمت هم هستند.

مواد نرم کننده: این مواد باعث می شوند که خمیر دندان یک خمیر نرم و لطیف باشد و مانع از خشک و سخت شدن خمیردندان می شوند. از جمله این مواد میشه به گلیسیرین و سوربیتولاشاره کرد. که هردوتای این مواد شیرین هستند و میشود جزو قندهای الکلی طبقه بندیشون کرد. مواد نرم کننده حدود ۲۰ درصد جرمی خمیردندان را به خودشان اختصاص می دهند.

مواد چسبنده: برای چسبیدن اجزای خمیردندان و پیوسته بودن این مخلوط استفاده می شوند. از صمغ، کتیرا، ژلاتین و یا حتی نشاسته به این منظور میشه استفاده کرد که البته حدود ۱/۵ درصد از جرم خمیردندان را شامل می شوند.

مواد پاک کننده: این مواد همان موادی هستند که باعث ایجاد کف می شوند و خاصیت شویندگی و پاک کنندگی دارند. از جمله این مواد میشه به سدیم لوریل سولفات و یا منیزیم لوریل سولفات اشاره کرد که الیته اولی قابل دسترس تر هست. از این مواد به نسبت ۲ درصد در ساخت خمیر دندان استفاده می شود.

مواد شیرین کننده: خب می رسیم به قسمت شیرین قضیه حدود ۰٫۱ درصد خمیر دندان از مواد شیرین کننده ساخته شده، بعضی از این شیرین کننده ها عبارتند از سدیم ساخارین و فنیل آلانین. هرچند خود سوربیتول و گلیسیرین هم یه کمی مزه شیریه به خمیردندان میدهند. البته خصلت شیرین کنندگی سوربیتول حدوداً نصف ساکاروز هستش.

مواد خشبو کننده: این مواد به منظور خوشبو کردن خمیردندان و به تبع آن خوشبو کردن دهان استفاده می شود. میزان مصرف خوشبو کننده ها حدود ۰٫۱ درصد جرمی هستش و به این منظور از انواع اسانس ها استفاده میشه که اسانس نعناع فلفلی متداولتر می باشد.

مواد نگهدارنده: این مواد باعث می شوند تا خمیردندان دیرتر فاسد شده و کاربرد خودش رو از دست بدهد. میزان استفاده از این مواد حدود ۰٫۲ درصد هستش و اغلب از موادی مانند بنزوئیک اسید و تری متیل پارابن، متیل پارابن و یا پروپیل پارابن به منظور نگهدارنده استفاده می شود.

ترکیبات فلوئوردار: این مواد باعث استحکام مینای دندان می شوند و از پوسیدگی آن جلوگیری می کنند. از جمله مواد فلوئورید دار میشه به سدم فلوئورید اشاره کرد.

رنگ ها: به منظور رنگ دادن به خمیردندان استفاده می شوند و اغلب متناسب با بوی خمیردندان انتخاب در نظر گررفته می شوند.

آب: تقریبا حدود ۲۰ درصد باقیمانده را آب اضافه می کنند تا مخلوط کاملا میکس شود.

جهت خرید مواد اولیه می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

فروش مواد اولیه

۲- تجهیزات لازم:

خب اگر تو آزمایشگاه دارید کار می کنید به مواردی مانند ترازوی دیجیتالی، بشر ۲۵۰ میلی لیتر، همزن برقی احتیاج دارید و اگر تو خونه کار می کنید معادل این ها رو فراهم کنید.

۳- روش تولید:

می خواهیم حدود ۱۰۰ گرم خمیردندان تولید کنیم. خب ابتدا داخل بشر حدود ۲۲۰ میلی لیتر اب مقطر بریزید. حالا به ترتیب ساخارین (اگر نتوانستید تهیه کنید پودر شکر هم جواب میدهد.) حدود ۰٫۱ گرم، سدیم فلوئورید حدود ۰٫۱ گرم، اسانس نعناع ۱ گرم، ژلاتین ۱٫۵ گرم، سدیم لوریل سولفات ۲ گرم را به آب اضافه کرده و خوب هم بزنید. در نهایت کلسیم کربنات ۵۲ گرم و گلیسیرین ۲۱ گرم  را به مواد قبلی اضافه کرده با همزن برقی به مدت حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا یک مخلوط یکنواخت به نام خمیردندان حاوی فلوراید بدست آورید.

نقل مطلب با ذکر منبع مجاز است.



  1. سلام
    از لطف شما بزرگوار سپاسگذاریم.

  2. با سلام
    از اینکه دانشتون رو به رایگان در اختیار دیگران قرار میدید و مثل دیگران از اون استفاده مالی میکنید بسیار سپاسگذارم

    پایدار باشید

  3. سلام
    ممنون از بازدید و اظهار نظر حضرتعالی. فرمول های پیشرفته تر به عنوان پتنت های شرکت هستن که به تدریج و بعد از سپری شدن مدت زمان مشخص به صورت رایگان روی سایت ارائه خواهند شد. اما در حال حاضر مشتریان محترم می توانند با هزینه های مشخصی اقدام به خرید فرمولاسیون از واحد فرمولاسیون شرکت نمایند.

  4. جواب ناشناس :
    هر کسی با یه سرچ ساده انگلیسی میتونه فرمول های زیادی رو پیدا کنه. مطلب انحصاری خاصی نیست. که البته توسط ادمین خوب سایت اشتراک گذاشته شده. ممنون از مطلب

  5. جواب آقای ناشناس
    عصر ارتباطات هست. شما برید فرمولتون رو پیشرفته تر کنید. ممنون از سایت خوب. مواد اولیه ام رو از سایت شما خرید کردم.

  6. ممنون لطف دارید.

  7. سهراب Says: می 14, 2018 at 3:42 ب.ظ

    آموزنده و مفید

  8. همکار محترم سلام
    شما با قراردادن این فرمولاسیون ها باعث شدید کسب و کار ما که تو زمینه فروش فرمولاسیون همکارتان هستیم به مشکل برخورد کنه.این مقالات رو از سایتتون حذف کنید، در غیر اینصورت مجبوریم برخورد دیگه ای باهاتون داشته باشیم.

  9. سلام
    ممنون از لطف شما دوست عزیز

  10. salam matlab besiar jalebi bood mamnoon az lotfe shoma

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *