تولید پودر لباسشویی به روش خشک کن دوار (Rotary Dryer)

تولید پودر لباسشویی به روش خشک کن دوار (Rotary Dryer)

خشک کن دوار (Rotary dryer)

پودر لباسشویی یکی از سنتی ترین محصولات شوینده می باشد که بیشتر برای شستشوی دستی و یا ماشینی محمل های پارچه ای مانند: ملحفه، البسه، پارچه، فرش، و موکت به کار برده می شود. و دارای دو مزیت اصلی است، یکی مقرون به صرفه بودن و یکی قدرت پاک کنندگی در برابر انواع لکه ها و چرک ها. این دو مزیت به همراه قیمت نسبتا پایین پودر لباسشویی این محصول را تبدیل به یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین محصولات شوینده نموده است. در کشورهای در حال توسعه پودر لباسشویی یکی از پر مصرف ترین محصولات شوینده است. در سال های اخیر پودر ظرفشویی نیز که در ماشین های اتوماتیک ظرفشویی به کار برده می شوده به شوینده های پودری اضافه شده که مصرف بسیار بالایی نیز دارد.
یکی از مزیت هایی که شوینده های پودری نسبت به شوینده های مایع دارند و باید مورد توجه طرفداران محیط زیست قرار بگیرد این است که امکان بسته بندی آنها در بسته های قابل بازیافت مانند قوطی های مقوایی میسر می باشد.

اگر شما به عنوان خریدار یک شوینده مخصوص لباس در کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا به فروشگاههای بزرگی مانند Target (تارگت) یا Wal-mart (والمارت) مراجعه نمایید مشاهده خواهید نمود که مایعات لباسشویی در انواع و اقسام بسته بندی های پر زرق و برق در دسترس ترین قسمت فروشگاه روی قفسه های بسیار شیک و جذاب با نورپردازی عالی قرار گرفته اند و پودرهای لباسشویی به گوشه ای از فروشگاه که خبری از نورپردازی و یا زرق و برق نیست رانده شده اند. در مقابل اگر به فروشگاههای carrefour (کارفور) در اربیل عراق یا Idumota (آیدومتا) در لاگوس نیجریه مراجعه کنید قضیه کاملا برعکس هست، پودر لباسشویی در بسته بندی های ارزان قیمت یکبار مصرف تا بسته بندی های کیسه ای 10، 20 و حتی 25 کیلوگرمی در انظار مردم قرار گرفته است و قسمت بزرگی از سالن فروش مواد شوینده را به خود اختصاص داده است. در مناطق روستایی مایعات شوینده تقریبا به حاشیه رانده شده و پودر لباسشویی به صورت پیمانه ای به خریداران عرضه می شود. به این شکل که خریدار ظرف خود را آورده و مسئول فروشگاه با پیمانه مخصوصی از درون کیسه های بزرگ به میزان لازم پودر لباسشویی در ظرف خریدار میریزد. در این مناطق از پودر لباسشویی علاوه بر شستن لباس جهت شستشوی ظروف و حتی گاهی به منظور شستشوی دست نیز استفاده می شود.

پودر فله

در کشورهای در حال توسعه استقبال مردن به پودر لباسشویی به دلیل قیمت پایین تر آن و قابلیت حمل و نقل و نگهداری راحت تر بیشتر از مایعات شوینده می باشد. در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای فروش پودر لباسشویی شانه به شانه مایعات شوینده قرار گرفته است اما در مناطق محروم و یا فروشگاههای محلی استقبال از پودر لباسشویی بیشتر از سایر شوینده ها می باشد.
در اروپا مخصوصا اروپای غربی به دلیل اینکه پودرهای لباسشویی لکه بری قوی تری دارند و براقیت بیشتری به پارچه می دهند، خانواده ها اقبال بیشتری نسبت به پودر لباسشویی دارند و تولید کنندگان نیز پودرهایی با کیفیت بسیار بالا تولید می کنند و با تحقیق و بررسی و آزمایشات بسیار روز به روز در بهبود کیفیت محصول خود اقدام می کنند.


یکی از بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان پودر لباسشویی در اروپا مبحث انرژی می باشد، میزان انرژی مصرفی در تولید پودر لباسشویی به روش متداول Spray Dryer بسیار بالا بوده و هزینه تولید پودر لباسشویی را در اروپایی که محدودیت انرژی دارد و به منابع انرژی سایر نقاط جهان وابسته است افزایش می دهد. به همین دلیل استقبال از تولید پودر لباسشویی به روش Rotary Dryer در اروپا بیشتر از سایر مناطق دنیاست.


در ایران در آیین نامه حداقل ضوابط تاسیس و راه اندازی کارخانجات و کارگاههای تولید مواد شوینده و آرایشی معاونت غذا و دارو دی ماه 1383 در لیست تجهیزات مورد نیاز تولید پودر لباسشویی از برج خشک کن پاششی (Spray Dryer) نام برده شده است که این مساله بیشتر به شیطنت در این زمینه شباهت دارد زیرا کیفیت پودر شوینده از لحاظ شیمیایی به روش تولید آن مربوط نمی شود، بلکه به مواد شیمیایی موجود در آن بستگی دارد. البته اخیرا سازمان غذا و دارو در شهرهای مختلف به سیستم های تولید خشک کن دوار ( Rotary Dryer) نیز مجوز داده است.


حال بهتره بریم سراغ روش های تولید پودر و مزایا و معایب این روش ها را بررسی کنیم:

پودر لباسشویی با چه روش هایی تولید می شود؟

سه روش متداول برای تولید پودر لباسشویی وجود دارد:

1- روش مخلوط کردن:


در روش مخلوط کردن، مواد اولیه به شکل پودر بوده و در یک میکسر مواد پودری مانند ریبون بلندر با هم آمیخته شده و پودر لباسشویی به دست می آید. در این روش ظاهر پودر تولیدی نسبتا غیر یکنواخت بوده و دانه های تشکیل دهنده آن قابل تفکیک و تشخیص می باشند. چگالی پودر بالا بوده و پودر در بازار به عنوان پودر سنگین شناخته می شود. قیمت این نوع پودر در بازار نسبت به پودرهای تولید شده به سایر روش ها ارزان تر می باشد. اما می توان این پودر را طوری فرموله نمود که قدرت پاک کنندگی و لکه بری بسیار بالایی داشته باشد. خریداران عمده این نوع پودر لباسشویی بیشتر خشکشویی ها و قالیشویی ها می باشند. سرمایه گذاری اولیه برای تولید این پودر نسبتا پایین بوده و حاشیه سود آن نیز نسبتا پایین است.

2- روش خشک کن دوار (Rotary Dryer):

rotary dryer


در روش خشک کن دوار امکان مخلوط نمودن مواد اولیه مایع با مواد اولیه پودری میسر می باشد، زیرا در این روش، مخلوط تولید شده از یک کوره به نام خشک کن دوار عبور نموده و رطوبت آن به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. پودر به دست آمده با دستگاههای روتاری درایر نسبتا یکنواخت بوده و دانه بندی های مواد اولیه به کار رفته در تولید پودر در ظاهر آن اثری ندارد. پودر تولید شده هنگام عبور از روتاری درایر رطوبت خود را از دست داده و در مجاورت گرما شکفته می گردد و به همین دلیل نستا سبک بوده و تفاوتی با پودرهای لباسشویی تولید شده با اسپری درایر ندارد. هزینه های جاری تولید پودر به روش روتاری درایر بسیار پایین تر از روش میکس و اسپری درایر می باشد و میزان مصرف انرژی در این روش نسبت به روش اسپری بسیار ناچیز است، به همین دلیل در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی استقبال از این نوع خط تولید بیشتر از روش اسپری درایر می باشد.
نکته مورد توجه در تولید پودر لباسشویی به روش خشک کن دوار این است که در همه سایزها قابلیت ساخت وجود دارد، مثلا می توان خطی با 100 کیلوگرم حجم تولید (البته در صورت مقرون به صرفه بودن) را طراحی نمود و در مقابل خط 10 تن در ساعت آن نیز قابل اجراست.
روش کار در سیستم خشک کن دوار به این شرح است که ابتدا در یک میکسر مواد اولیه با هم آمیخته می شوند و سپس محصول به دست آمده وارد روتاری درایر (خشک کن دوار) شده و به مدت مشخصی در جریان حرارت قرار می گیرد، میزان حرارت نباید به اندازه ای باشد که باعث تجزیه مواد اولیه تشکیل دهنده پودر لباسشویی گردد یا به اندازه ای کم باشد که توان خشک کردن پودر را نداشته باشد. چنانچه بعد از روتاری درایر سیستم خنک کننده مانند روتاری کولر قرار داده شود پودر تولید شده بسیار سبک تر خواهد شد. پودر لباسشویی تولید شده بعد از خروج از خشک کن دوار (Rotary Dryer) وارد گرانولاتور گردیده و بعد از تنظیم مش پودر به سرند وارد می گردد تا کلوخه های احتمالی جدا شده و دوباره به ابتدای خط تولید بازگردانده شود.
پودر خروجی از سرند در مرحله نمایی وارد میکسر مرحله نهایی گردیده و در این مرحله سایر مواد شیمیایی لازم برای بهبود کیفیت به آن افزوده می شود. بعد از افزودن مواد شیمیایی لازم و مخلوط نمودن آنها پودر لباسشویی آماده ارسال برای واحد بسته بندی می باشد.
در روش تولید به روش روتاری درایر پودر لباسشویی تولید شده کاملا با پودر لباسشویی های موجود در بازار قابل رقابت بوده و حتی می توان پودری با کیقیت ها و قابلیت های بسیار بهتر و بالاتر نسبت به برندهای موجود نیز تولید نمود.
باید توجه نمود که کلیه سطوح در تماس با پودر لباسشویی در همه روش ها در تمام مراحل تولید حتما باید از جنس استنلس استیل باشد.


3- روش خشک کن پاششی (Spray Dryer):

spray Dryer

این روش را به طور کامل در مقاله تولید پودر به روش spray dryer شرح داده ایم که از شما دعوت می کنیم تا این مقاله را هم مطالعه بفرمایید. اما در اینجا شرح مختصری از این روش را ارائه می کنیم. در تولید پودر لباسشویی به روش اسپری درایر، ابتدا از مواد تشکیل دهنده پودر دوغابی ساخته شده و این دوغاب با پمپ های فشار قوی به بالای برجی که داخل آن هوای گرم دمیده می شود هدایت می گردد. دوغاب در مجاورت هوای گرم خشک شده و تبدیل به پودر می شود. پودر لباسشویی خروجی از این مرحله به مرحله میکس نهایی ارسال شده و در آنجا بعد از اضافه نمودن مواد شیمیایی لازم برای بسته بندی ارسال می گردد.
این سیستم تولید پودر به دلیل داشتن تاسیسات جانبی زیاد به سرمایه گذاری اولیه بسیار بالایی نیاز داشته و تولید به این روش در مقادیر کم اصلا مقرون به صرفه نمی باشد. به دلیل وجود تاسیسات گرانقیمت و هزینه های تعمیر و نگهداری نسبتا بالا و همچنین نیاز به نیروهای متخصص و مصرف انرژی زیاد، هزینه های جانبی تولید در این روش نسبت به روش روتاری درایر در حجم یکسان بسیار بالاتر می باشد. اما چون پودر تولید شده در این روش نسبت به دو روش قبلی چگالی کمتری داشه و سبکتر می باشد، استقبال از پودر تولید شده در این روش در جوامع در حال توسعه بیشتر می باشد. زیرا مصرف کنندگان با توجه به اینکه حدود 50 سال از پودر لباسشویی تولید شده به روش اسپری درایر ( خشک کن پاششی) استفاده کرده اند؛ این حس را دارند که از لحاظ شیمیایی پودر هرچقدر سبک تر باشد بهتر عمل می کند؛ در حالی که عملکرد پودر در شستشو به خواص شیمیایی آن و مواد اولیه به کار رفته در آن بستگی دارد و هیچ ارتباطی بین سبکی پودر و کیفیت آن وجود ندارد.

شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان با داشتن تیم فنی و مهندسی متخصص و مجرب به عنوان اولین و تخصصی ترین تیم فعال در صنعت شوینده با داشتن کارگاه ماشین سازی، آزمایشگاه فرمولاسیون و تیم متخصص در تمام مراحل از طراحی تا راه اندازی کارخانجات و کارگاههای تولید مواد شوینده در خدمت سرمایه گذاران و کارفرمایان محترم می باشد. برای دریافت مشاوره های تخصصی با ما در تماس باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *