7 کاری که نباید با مایع ظرفشویی انجام داد

7 کاری که نباید با مایع ظرفشویی انجام داد

به نام خدا

مایع ظرفشویی واقعا یکی از جذابترین ابداعات بشری هستش، این محصول عجیب نه تنها برای شستشوی ظروف مناسبترین گزینه است، بلکه گاهی با آن می توان خیلی چیزها را  پاک و تمیز شست. این مایع اعجاب انگیز با پاک کردن چربی از روی ظروف و اشیا آنها را بسیار تمیز و براق می کند. من واقعا معتقدم شما با یک مایع ظرفشویی خوب، یک اسفنج و یک مقدار آب ولرم می توانید هر ظرفی را به راحتی جوری بشورید که جیغ تمیری بکشه. مثل جیغ بچه های دهه ی شصت داخل حمام….

اما من به عنوان یک پژوهشگر صنعت شوینده با تحقیقات وسیع در این صنعت می خواهم چند مورد از کارهایی را که هیچ وقت نباید با مایع ظرفشویی انجام دهید در اختیار شما قرار دهم:

1- مخلوط نمودن با مایع سفید کننده:

شوینده ها و پاک کننده ها را هیچ وقت نباید باهم مخلوط نمایید. چرا؟

چرا نداره که. مگه شما شیمیدان یا متخصص صنایع شوینده هستید؟ مگر می دونید بعد از مخلوط کردن دو ماده باهم چه واکنش هایی اتفاق میافته و چه ترکیباتی ایجاد میشه؟ احتمال اینکه شما مایع ظرفشویی را با یک ماده دیگه مثل مایع سفید کننده مخلوط کنید و یک ترکیب سمی و سرطانزا تولید شود بسیار زیاد است. فراموش نکنید هنوز که هنوزه و علیرغم اینهمه تذکر و اطلاع رسانی متأسفانه سالانه تعداد زیادی از خانم های خانه دار به واسطه مخلوط کردن مایع سفید کننده با محلول جرمگیر دچار مسمومیت شدید با گاز کلر شده و متاسفانه تعدادی از این عزیزان فوت شده و یا دچار معلولیت های مادام العمر می شوند.

پس فراموش نکنید مایع ظرفشویی را با هیچ ماده پاک کننده دیگری مانند سفید کننده، جرمگیر یا آمونیاک مخلوط نکنید. اگر این کارها باعث افزایش کیفیت مایع ظرفشویی می شد، مطمئناً ما در هنگام تولید این کار رو انجام می دادیم.

2- شستن ظروف ریخته گری چدنی شده:

در حالی که بعضی از مردم فکر می کنند که بهترین راه برای تمیز کردن ظروف ریخته گری چدنی استفاده  از مایع ظرفشویی است، اما باید گفت که این بدترین گزینه موجود هست. برای شستشوی ظروف ریخته گری بهتره از مخلوط روغن و نمک استفاده کنید.

3-  شستن قهوه جوش:

احتمالاً شما هم این مورد را تجربه کردید که وقتی یه قهوه ساز تازه می خرید تا مدت ها از قهوه اتون لذت نمی برید، اصطلاحاً بهتون نمب چسبه، اما به مرور زمان و با افزایش تعداد دفعات استفاده از قهوه ساز، قهوه ها دلنشین تر و نوشیدنی تر می شوند. اشتباه نکنید بحث عادت کردن اصلا مطرح نیست. بلکه یک فرآیند علمی داره اتفاق میفته. با گذشت زمان، روغن قهوه، گلدان قهوه ساز را پوشش می ده که همین مورد طعم قهوه را بهتر می کنه. اگر شما این روغن را با مایع ظرفشویی شستشو بدید به طور کامل از بین میره و قهوه شما دیگه دلچسب نمیشه. توصیه میکنم قهوه ساز خودتون رو فقط با آب شستشو بدید.

4- استفاده برای ماشین ظرفشویی:

ممکنه وقتی که شوینده های مخصوص ماشین ظرفشویی مانند ژل ظرفشویی یا قرص ظرفشویی در دسترستون نیست، وسوسه بشید که از مایع  ظرفشویی داخل ماشین  ظرفشویی استفاده کنید. اما هیچ وقت این کار رو انجام ندید، درسته که هر دو محصول برای شستشوی ظرف بکار برده می شن، اما ساختار و ترکیب کاملاً متفاوتی دارن. ممکنه مایع ظرفشویی داخل ماشین ظرفشویی شما بماسه و کلی خسارت رو دستتون بذاره، یا با پدیده طغیان کف مواجه بشید و علاوه بر غرق شدن آشپزخانه داخل حباب، سنسورهای ماشین ظرفشویی شما هم دجار مشکل بشن.

5- استفاده در ماشین لباسشویی:

ماشین لباسشویی ساختاری مشابه ماشین ظرفشویی داره و شما در صورت استفاده از مایع ظرفشویی در این دو ماشین با مشکلات مشابهی مواجه خواهید شد.

جالبه که بدونید لباس های ظریف و حساس مانند لباس های ابریشمی، نخی و یا حتی چرمی حتی با یکبار شسته شدن توسط مایع ظرفشویی صدمات جبران ناپذیری خواهند دید. درضمن مایع ظرفشویی علاوه بر ایجاد کف فوق العاده زیاد در ماشین لباسشویی باعث خوردگی و زنگ  زدگی قطعات ماشین لباسشویی نیز خواهد شد.

6- شستن ماشین:

مایع ظرفشویی یک شوینده بسیار قوی و خشنه، درسته که رنگ ماشین شما هم بسیار قوی به نظر می رسه، اما واقعا در برابر مایع ظرفشویی ضعیفه.

درسته که مایع ظرفشویی می تونه انواع جرمها و آلودگی ها رو از روی ماشین شما پاک کنه، اما به تدریج با صدمه زدن به رنگ ماشین و از بین بردن آن باعث ایجاد زنگ زدگی و خوردگی بشه. بهتره برای شستشوی ماشینتون از مواد شوینده استاندارد و ملایم استفاده کنید تا همیشه رنگ ماشینتون تمیز و براق باشه.

7-  شستن صورت:

توجه کنید وقتی که مایع ظرفشویی برای شستن ماشین مناسب نیست، چطوری میشه باهاش صورت رو شست؟ مطمئن باشید این شوینده اثر مخرب زیادی روی پوست شما خواهد داشت. به همین دلی هم هست که توصیه می شه هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید. بهتره اگه پوست حساسی دارید حتما به این توصیه عمل کنید. اگر هم بچه ها علاقه دارن تو ظرف شستن با شما همکاری کنن، چون پوست دستشان بسیار حساس تر از شماست حتما براشون دستکش فراهم کنید و نذارید دستشون رو تا آرنج تو کف فرو کنن.

موفق باشید



  1. مقاله بسیار مفیدی بود. ممنون از اینهمه دانش و اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *