نمک ظرفشویی

نمک ظرفشویی

به نام خدا

نمک ظرفشویی نوعی نمک گرانول شده می باشد که در واقع همان نمک سدیم کلرید با خلوص بسیار بالا می باشد که به جهت حذف سختی آب در فرآیند شستشو به کار برده می شود. این نمک می تواند باعث احیای رزین های تبادلگر یونی شده و کلسیم و منیزیم موجود در آب های سخت را از بین می برد.

گرانول های نمک ظرفشویی اندکی بزرگتر از گرانول های نمک آشپزخانه می باشد. هرچه گرانول ها بزرگتر باشد سرعت انحلال و اضمحلال آن کاهش پیدا کرده و ماندگاری بیشتری در مخزن نمک خواهد داشت و همچنین مانع از بسته شدن روزنه ها و یا تخریب قطعات حساس خواهد شد.

در بعضی از کشورها، به ویژه در اروپا، ماشین های ظرفشویی دارای یک نرم کننده داخلی هستند که یون های کلسیم و منیزیم را از آب حذف می کند و نمک ماشین ظرفشویی که کلرید سدیم درشت (نمک جدول) است، برای شارژ رزین در سیستم مبادله یونی استفاده می شود. دانه های درشت این نمک از مسدود شدن دستگاه نرم کننده جلوگیری می کنند؛ بر خلاف نوع خاصی از نمک که برای اهداف آشپزی استفاده می شود، این نمک حاوی مواد ضد انعقاد یا نمک های اضافی منیزیم نمی باشد. نمک آشپزخانه می تواند حاوی ید به شکل سدیم یدید یا پتاسیم یدید می باشد.  این ترکیبات بر سیستم تبادل یونی تاثیر نمی گذارد، اما افزودن نمک آشپزخانه به واحد نرم کننده آب برای ماشین ظرفشویی می تواند به آن آسیب برساند.

در ماشین های ظرفشویی مجهز به سیستم تبادلگر یونی یک محفظه مخصوص جهت ریختن نمک ظرفشویی وجود دارد. این محفظه جدای از محفظه مواد شوینده بوده و اغلب در کف ماشین ظرفشویی زیر سبد ظروف قرار دارد. در اغلب ماشین های ظرفشویی سیستم های حسگر اتمام نمک در محفظه را اعلام می نماید. اگر در چند شستشوی پیاپی ماشین نمک ظرفشویی نداشته باشد تا رزین های تبادل یونی را شارژ نماید رسوبات آهکی ممکن است روی قطعات ماشین ظرفشویی رسوب کرده و بر روی ظروف کریستال و چینی ایجاد لکه می نماید. نمک ظرفشویی باید حاوی ترکیبات آنتی فیلم و آنتی کیک  باشد تا این ترکیبات مانع از بسته شدن دریچه ها و منافذ در هنگام شستشو بوده و از رسوب مجدد چرک و لکه ها بر روی ظروف جلوگیری می نماید.

محققان شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان بعد از انجام آزمایش ها و تحقیقات مستمر موفق به دستیابی به فرمولاسیون جدیدی برای نمک ظرفشویی شده اند. در فرمولاسیون نمک ظرفشویی ارایه شده توسط شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان علاوه بر مسائل اقتصادی، مواردی چون قدرت و سرعت نرم کنندگی و پاک کنندگی زیاد نیز مورد توجه قرار گرفته است. این فرمولاسیون بعد از انجام آزمایش های بسیار دقیق در آزمایشگاههای تخصصی آتامان به دست آمده و با بهینه سازی ویژگی های نمک مورد استفاده در ماشین های ظرفشویی توسط مواد افزودنی مختلف قدرتی بی نظیر در شستشو را فراهم می کند.