فرمول واکس کفش

فرمول واکس کفش

واحد R&D شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان افتخار دارد که در راستای اهداف شرکت، با دیگر واحد های فعال همگام بوده و برای تهیه و دستیابی به انواع فرمولاسیون های روز دنیا آمادگی خود را اعلام می دارد. ما با تکیه بر دانش فنی و تجربه کاری سالیان گذشته بهترین کیفیت را برای محصولات در نظر می گیریم و برای تهیه فرمولاسیون ها مطابق با استاندارد های داخلی و بین المللی کار را پیش می بریم. از این رو شما می توانید برای بدست آوردن فرمولاسیون محصولات مختلف با ما در تماس باشید.

در این مقاله ما به معرفی فرمول واکس کفش می پردازیم.

واکس کفش:

از آنجایی که انسان ذاتا تمیز و پاکیزه است، همیشه افراد زیادی در جامعه به ظاهر و تیپ خود اهمیت ویژه ای می دهند. ظاهربینی مردم اصلا ربطی به فرهنگ جامعه یا تربیت شخصی مربوط نمی‌شود بلکه در ذات همه انسان‌ها است. انسان بیشتر اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند و مغز با تحلیل و قضاوت در مورد این یافته‌ها به نتایج خاصی می‌رسد؛ بنابراین ما قبل از این که با کسی صحبت کنیم از طریق مشاهده ظاهر و پوشش وی اطلاعات اولیه را در مورد او به دست می‌آوریم و این به آن معنا است که شما هرچه شیک‌تر و بهتر لباس بپوشید توجه بیشتری نصیبتان خواهد شد. باید در نظر داشته باشیم که شیک پوشی و یا آراستگی تنها با پوشیدن لباس های مارک دار معروف معنا پیدا نمی کند، همین که شما لباس های مرتب، اتو کشیده و تمیزی به تن داشته باشید و یا اینکه کفش های تان همیشه تمیز و واکس خورده باشد، کفایت می کند. با همه این تفاسیر خیلی ها به اشتباه فقط تیپ ظاهری را در لباس می بینند و خیلی به تمیزی کفش اهمیت نمی دهند. کفش انسان علاوه بر اینکه باید سلامت فرد را به خطر نیندازد، باید از لحاظ ظاهری نیز زیبا و شکیل باشد. تیپ های رسمی همیشه با کفش مجلسی همراه بوده و کمتر پیش می آید که شما افراد سرشناس را با کت و شلوار و کفش هایی غیر از کفش مجلسی و چرمی ببینید. به همین دلیل در ادامه بیشتر در مورد تمیزی و واکس این نوع از کفش ها صحبت میکنیم.

همانطور که اشاره کردیم پوشیدن کفش های تمیز لازمه شیک پوشی است و باید توجه خاصی به آن داشت از این رو داشتن چنین کفش‌هایی در گرو واکس زدن مرتب آن است. برای این که کفش‌های شما همیشه تمیز و براق باشد باید بتوانید واکس زدن را خودتان انجام دهید. اگر این کار درست و اصولی انجام نشود نتیجه مطلوبی هم نخواهد داشت. علاوه برکفش، کیف، کاپشن و کت های چرمی نیز به رسیدگی نیاز دارند و باید آنها را نیز مورد توجه قرار داد. معمولا واکس هایی که در بازار وجود دارند بیشتر از مشتقات نفت تشکیل شده اند و اغلب هم کیفیت خوبی دارند اما اگر دنبال جنس با کیفیت تری هستید باید کمی بیشتر هزینه کنید و قطعا خودتان تفاوت آنها را مشاهده خواهید کرد.

در بازار انواع مختلفی از واکس های کفش وجود دارد. واکس های نفتی، واکس های بی رنگ، واکس های براق کننده و دیگر موارد برای استفاده های صنعتی و خانگی در دسترس هستند.

 برای اینکه نتیجه خوبی از واکس زدن بگیرید باید چند نکته را حتما در نظر گرفته و به آنها عمل کنید.

1. از یک واکس مرغوب و خوب استفاده کنید تا به خوبی به عمق لایه های مختلف چرم برود و نرمی و لطافت را برای آنها بهمراه داشته باشد.

2. اگر کفش شما بندی است، آنها را باز کنید تا هم راحت تر تمام قسمت های کفش را بتوانید واکس بزنید و هم نتیجه مطلوب تری بگیرید.

3. در یک محل مناسب اقدام به واکس زدن کنید. اگر محیط آلوده به گرد و خاک باشد کیفیت کار پایین می آید. همچنین لکه های واکس اگر روی لوازم منزل بنشیند کار شما برای پاک کردن آن بسیار سخت می شود.

4. قبل از واکس زدن حتما روی کفش هایتان را با پارچه تمیز کنید تا گرد و خاک روی آنها باقی نمانده باشد.

5. پس از اینکه کفش های تان را به مقداری واکس آغشته کردید، با فرچه مخصوص بصورت دورانی شروع به پخش کردن آن روی سطح کفش کنید تا همه جای آن کاملا یکنواخت شود. برای نتیجه بهتر می توانید به نوک کفش هایتان یک لایه بیشتر واکس بزنید.

6. در پایان می توانید با استفاده از فرچه پولیش تمیز کفش را براق تر کنید. در انتها دقت داشته باشید که بلافصله پس از واکس زدن از کفش هایتان استفاده نکنید، و چند ساعتی کفش هایتان را بحال خود بگذارید.

انواع واکس:

واکس نفتی:
همان طور که از نامش پیداست، از مشتقات نفتی بدست می آید و به همین دلیل همواره بوی ناخوشایندی برای برخی افراد دارد. این نوع واکس جزء قدیمی ترین نوع واکس کفش و دیگر محصولات چرمی است که کاربرد های زیادی دارد. اما از آنجایی که واکس های جدیدی با مواد تشکیل دهنده خوش بو تر و بهتری وارد بازار شده اند، دیگر کمتر کسی از این دست واکس ها استفاده می کند. این نوع محصول معمولا براقیت کمتری نسیت به واکس های براق کننده دارد و بیشتر برای دوام و حفظ کیفیت چرم استفاده می شود.

واکس براق کننده:

این نوع از واکس محافظت کمتری نسبت به واکس های نفتی دارد و بیشتر براقیت بسیار زیادی که به محصول چرمی می دهد باعث می شود استفاده از آن زیاد شود. طریقه مصرف آن نیز به این صورت است که باید اسفنج را به آن آغشته کرد و خیلی راحت بر روی سطوح چرمی آن را اعمال کرد. این نوع واکس نیز نیاز به خشک شدن دارد و به علت استفاده از مواد براق کننده استعداد جذب گرد و خاک بیشتری نسبت به دیگر واکس ها دارد.

واکس ترکیبی:

این نوع واکس را می توان بسیار کاربردی تر از دو نوع یاد شده دانست، به دلیل اینکه ترکیبی از واکس نرم کننده و براق کننده است. همان طور که ذکر کردیم واکس های نرم کننده بیشتر طول عمر مفید محصولات چرمی را افزایش می دهند و وظیفه اصلی واکس های براق کننده نیز افزایش شاین و براقیت محصولات هست، از این رو ترکیب این دو نوع می تواند برای کسانی که دوس دارند هردو ویژگی را در اختیار داشته باشند می تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله ما نیز بیشتر روی همین نوع محصول تمرکز کرده ایم.

اسپری:

این نوع واکس ها به صورت مایع فشرده شده در یک قوطی اسپری،عرضه میشوند. بیشتر کارآیی این نوع واکس برای مراقبت و نگهداری از چرم نوبوک میباشد. با این حال برای تمیز کردن انواع چرم نیز می توان از این نوع واکس استفاده کرد. برای استفاده بهتر از این نوع واکس، قوطی اسپری را در فاصله حدودی ۱۵ سانتی متری کفش یا کاپشن چرمی قرار داده و سپس بصورت یکنواخت بر روی همه قسمت های آن اسپری کنید. در انتها می توانید با استفاده از یک پارچه تمیز، خیلی آهسته سطح چرم را پاک کنید.

واکس کرمی یا مایع:

بسیاری از محصولات چرمی تنوع رنگ بسیار زیادی دارند، اما با این وجود برای تمامی رنگ ها واکس رنگی تولید نشده است. با وجود تنوع بیش از حد در رنگ محصولات چرمی، بسیاری از تولیدکنندگان واکس، تنها به تولید دو تا سه رنگ مورد علاقه اکثریت جامعه، مانند مشکی، قهوه ای و قرمز بسنده می کنند.برای رفع این مشکل بسیاری از افراد از واکس های مایع  بیرنگ استفاده می کنند.این نوع واکس ها به دلیل عدم وجود پیگمنت های رنگی، گزینه مناسبی برای استفاده چند منظوره برای چندین محصول چرمی با تنوع رنگ های مختلف هستند. هرچند محصولات چرمی به دلیل عدم امکان ترمیم رنگ توسط واکس رنگدار، هر یک ماه یک بار با استفاده از واکس بیرنگ مایع محافظت می شوند که در این صورت روند کهنه شدن کیف، کفش و یا کاپشن کند تر می شود. استفاده از این نوع واکس ها در قالب اسفنج های آماده است. به اینصورت که تنها با پخش کردن واکس توسط اسفنج بر روی محصول چرمی مورد نظر پس از چند دقیقه واکس مایع جذب چرم شده و محصول را براق تر از قبل خواهد کرد.

واکس کفی:

این نوع واکس بیشتر جنبه تمیز کنندگی سطوح چرمی را داشته و نه نرم کنندگی و نه براقیت خاصی دارد. استفاده از این محصول بصورت اسپری پاششی است، به اینصورت که پس از اعمال آن می توان با یک دستمال تمیز آن را از روی سطوح چرمی پاک کرد. از مزایای مهم این محصول قدرت پاک کنندگی لکه های ایجاد شده روی سطوح چرمی است.

ویژگی های واکس کفش آتامان:

  1. قدرت نرم کنندگی بسیار خوب چرم
  2. خشک شدن در زمان مناسب
  3. عدم جذب گرد و خاک
  4. شاین و براقیت بسیار عالی و با ماندگاری بالا
  5. افزایش طول عمر محصولات چرمی
  6. عاری از هرگونه بوی بد و زننده
  7. اعمال بسیار آسان و بدون دردسر
  8. عدم خشک شدن در داخل ظرف در طول زمان
  9. از بین برنده خشکی چرم پس از چندین بار استفاده
  10. استفاده از مواد طبیعی مفید برای چرم در فرمولاسیون
  11. قیمت تمام شده بسیار مناسب
  12. در دسترس بودن تمام مواد تشکیل دهنده در بازار مواد شیمیایی ایران و همچنین واحد فروش مواد اولیه شرکت آتامان

و بسیاری مزیت های دیگر

مواد تشکیل دهنده:

  • کارنوبا:

کارنوبا واکس که با نام موم برزیلی یا موم نخل نیز شناخته می شود، یک موم گیاهی است که از برگ های درخت کارنوبا که بومی برزیل است بدست می آید. موم کارنوبا که به دلیل سختی و دمای ذوب بالا در بین واکس های طبیعی بسیار ارزشمند است به عنوان ماده براق کننده مواد غذایی، سفت کننده یا ژل کننده در تعدادی از محصولات استفاده می شود. این موم در برگ های درخت به عنوان یک لایه محافظ در برابر UV و آب عمل کرده و آنها را از آسیب دمای بالا حفظ می کند. کارنوبا می تواند در جلا برای ابزار، مبلمان و کف استفاده شود. این ماده همراه با ویژگی های محافظتی، به هر سطحی براقیت می بخشد. این خاصیت آبگریز برای چرم مفید است. زیرا علاوه بر اینکه به عنوان یک محافظ عمل می کند باعث می شود چرم براق تر به نظر برسد. کارنوبا واکس می تواند جلای براق تولید کند و به همین ترتیب در خمیر واکس خودرو، جلا دهنده های کفش، نخ دندان، محصولات غذایی مانند شیرینی، بدنه قایق های تندرو به منظور افزایش سرعت و تخته موج استفاده می شود.

  • بیزوکس:

بیزوکس (beeswax) یا موم زنبورعسل محصولی است که از شانه های زنبورعسل پرورشی و لانه سایر زنبور ها تهیه می شود. موم بیزواکس برای کلسترول بالا، عفونت های قارچی پوست، زخم معده و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می شود اما تحقیقات علمی خوبی برای حمایت از این موارد انجام نشده است. موم بیزوکس در ابتدا سفید رنگ است اما مخلوط شدن روغن گرده ها با موم آن را به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می کند. موم زنبورعسل خالص و سفید شده در تولید مواد غذایی، آرایشی و دارویی استفاده می شود. سه نوع اصلی موم به رنگهای زرد، سفید و موم بیزوکس مطلق وجود دارد. بیزوکس زرد محصول خام به دست آمده از لانه زنبوری است، موم سفید موم زرد رنگ فیلتر شده یا سفید شده است و موم بیزوکس مطلق، موم زرد رنگی است که با الکل تیمار شده است و از آن به عنوان روکش پنیر استفاده می شود. موم زنبور عسل از نظر تاریخچه از زمان قبل از تاریخ به عنوان پلاستیک اولیه، ماده روان کننده و ضد آب، در ریخته گری فلزات و شیشه، به عنوان پولیش چوب و چرم و در ساخت شمع استفاده می شود.

  • گلیسیرین:

یک الکل سه عاملی است که به دلیل دارا بودن پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب و اتانول حل می‌شود؛ ولی در دیگر حلال‌ها بسیار کم محلول است. این ماده شیرین، شفاف و چسبناک است. گلیسیرول یا همان گلیسیرین در طبیعت بیشتر به صورت ترکیب با اسیدهای چرب است که چربی را می‌سازد. کاربرد های گلیسیرین بسیار زیاد و متنوع بوده و در صنعت ماده ای کاربردی بشمار می رود. از کاربردهای مهم آن می توان به استفاده در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، شوینده ها، پاک کننده ها، محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

  • عامل پاک کننده:

استفاده از یک عامل پاک کننده خوب می تواند علاو بر تمیزی سطوح محصولات چرمی به نرمی و براقیت محصول نیز کمک کند. از آنجایی که ممکن است پاک کردن کفش یا دیگر محصولات چرمی قبل از اعمال واکس به خوبی انجام نشود، باقی مانده آلودگی ها یا لکه ها ممکن است پس از اعمال واکس نمایان شده و ظاهری بد را برای کفش های شما بهمراه داشته باشد.

  • عامل پایدار کننده:

استفاده از یک عامل پایدار کننده نیز می تواند ماندگاری را برای واکس بهمراه داشته باشد. این ماندگاری هم شامل نرم کنندگی و هم براقیت چرم می شود.

فرمولاسیون پیشنهادی

درصد جرمیمواد تشکیل دهندهردیف
30کارنوبا1
30بیزوکس2
10گلیسیرین3
1عامل پاک کننده4
1عامل پایدار کننده5
1نگهدارنده6
26فیلر7
1رنگ8

دوستان عزیز دقت کنید که این فرمولاسیون در واقع به منظور آشنایی شما با مواد تشکیل دهنده این محصول است و همان طور که از نامش پیداست پیشنهادی بوده و با فرمولاسیون اصلی کاملا متفاوت است. عزیزانی که تمایل دارند دفترچه فرمولاسیون اصلی و روش تهیه این محصول را در اختیار داشته باشند می توانند با شماره های زیر با ما در تماس باشند.

021-44444502

021-44413413

021-46132807



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *