فرمول خمیر دندان

فرمول خمیر دندان

واحد آزمایشگاه شرکت فنی و مهندسی کیمیا صنعت آتامان آمادگی کامل خود را در فرموله کردن انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، شونیده ها و پاک کننده های مختلف اعلام می دارد. ما در کمترین زمان ممکن هر محصولی که مد نظر شما باشد را فرموله کرده و از ابتدا تا انتهای تولید در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

به جرأت می توان گفت که داشتن دندان های سالم و سفید، مهم ترین مولفه زیبایی و جذابیت هر فردی است. این موضوع زمانی که شما می خندید بیشتر نمایان می شود و یا برای مثال زمانی که می خواهید یک عکس یادگاری بگیرید، در صورت خندیدن بسیار جذاب تر و زیباتر به چشم می آیید. اهمیت دادن به سلامت دندان ها از دیرباز وجود داشته ولی در سال های اخیر اهمیت آن در بین افراد مختلف جامعه بیشتر شده است. بنابراین اکثر افرادی که سلامت دندان هایشان از همه چیز بیشتر برایشان مهم تر است، برای آن هزینه های زیادی را پرداخت می کنند. اما اگر هر فردی از کودکی نحوه صحیح مراقبت از دندان را یاد بگیرد و همیشه انجام آن را فراموش نکند، کمتر پیش می آید که در آینده، مثلا در جوانی، میان سالی و یا حتی پیری دچار مشکل شود. همان طور که می دانید، مراقبت از دندان ها شامل چند مورد می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

مهم ترین کار استفاده از نخ دندان بصورت صحیح بین دندان ها است. متاسفانه خیلی از افراد به این موضوع اهمیت نمی دهند و به همین خاطر است که دندان های آنها به مرور زمان دچار مشکل شده و یا به طور کامل خراب می شوند، که در نهایت یا باید به ناچار دندان های خراب را بکشید و یا اینکه برای برطرف کردن مشکل آنها هزینه های زیادی را متحمل شوید. دقت داشته باشید که نخ دندان اگر بصورت اصولی و صحیح اعمال نشود نه تنها برای شما مفید نیست بلکه می تواند به دندان و یا لثه آسیب های جدی وارد کند. همچنین برای اینکار حتما از نخ دندان های استاندارد استفاده کرده و آن را از داروخانه تهیه کنید.

پس از استفاده از نخ دندان، استفاده از یک مسواک خوب و استاندارد، باید مورد توجه قرار بگیرد. برای این منظور هم باید حتما روش اصولی و صحیح مسواک زدن را از کودکی به فرزندان خود آموزش دهید، چرا که مسواک زدن غیر اصولی و نادرست نیز همانند نخ دندان می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب های زیادی را وارد کند. برای تهیه مسواک هم حتما به داروخانه مراجعه کرده و از خرید مسواک های بی کیفیت و غیر استاندارد ولی ارزان قیمت خودداری کنید.

اما سومین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب یک خمیر دندان مناسب و استاندارد است. متاسفانه همانند دو مورد بالا که به آنها اشاره کردیم، خمیر دندان های بی کفیت و غیر استاندارد نیز در بازار وجود دارند. این محصولات با بی کیفیت ترین مواد اولیه و روش های غیر بهداشتی تهیه می شوند و برخی افراد سودجو در تولید و فروش آن دست دارند. برای تهیه این مورد هم حتما باید به دارخانه مراجعه کنید و چه بسا که باید دقت بیشتری در انتخاب یک خمیر دندان مناسب با دندان های خود داشته باشید. اما استفاده از یک خمیر دندان استاندارد و مناسب دندان های هر فردی می تواند در حفظ سلامت و تمیزی دندان ها بسیار موثر باشد.

مورد بعدی می تواند استفاده از دهان شویه ها باشد. این محصولات نیز می توانند به سلامت دهان و دندان شما کمک بسیاری کنند. دقت داشته باشید که استفاده از این محصولات به تنهایی کافی نیست و حتما باید قبل از استفاده از آنها، موارد بالا را در نظر بگیرید و سپس برای حفظ ایمنی بیشتر می توانید از این محصولات نیز استفاده کنید.

اما در ادامه به معرفی بیشتر خمیر دندان بپردازیم. امروزه با پیشرفت صنعت شوینده ها و پاک کننده های بهداشتی، همانند دیگر بخش ها شاهد تنوع زیادی در بین محصولات بهداشت دهان و دندان هستیم. از این رو خمیر دندان های بسیار متنوعی در دسترس هستند و این موضوع به شما کمک می کند تا یک خمیردندان مناسب انتخاب کنید.

  • انواع خمیردندان از لحاظ عملکرد
  1. معمولی
  2. سفید کننده
  3. ضد حساسیت
  4. ضد پوسیدگی
  5. از بین برنده ی جرم
  6. ضد پلاک
  7. ترکیبی
  • انواع خمیردندان از لحاظ شکل ظاهری
  1. معمولی
  2. ژله ای
  3. ذغالی
  4. گیاهی
  • ویژگی های خمیر دندان آتامان
  1. عدم آسیب رسانی به مینای دندان
  2. درخشان کننده دندان ها و افزایش دهنده زیبایی آنها
  3. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها
  4. جلوگیری از ایجاد جرم
  5. طعم و بوی بسیار خوب و مطبوع
  6. کاهش دهنده حساسیت های دهان و دندان
  7. عدم ایجاد زخم های دهان، تورم و قرمزی در نواحی آن
  8. عدم خشکی دهان پس از استفاده و مرطوب نگه داشتن آن
  9. قیمت تمام شده بسیار مناسب
  10. در دسترس بودن تمام مواد تشکیل دهنده در بازار مواد شیمیایی ایران و همچنین واحد فروش مواد اولیه شیمایی شرکت آتامان

و بسیاری مزیت های دیگر

  • مواد تشکیل دهنده

عامل ساینده

استفاده از یک عامل ساینده جزو مهم ترین عوامل تشکیل دهنده یک خمیر دندان خوب است. برای این منظور شما باید از مواد ساینده ای استفاده کنید که علاوه بر ملایم بودن، ایمن بوده و آسیبی به دندان و لثه وارد نکند. مواد ساینده به کار رفته در خمیردندان ها، به منظور از بین بردن جرم از روی دندان کمک می کنند. لازم به ذکر است که بسیاری از خمیردندان های سفیدکننده دارای مقادیر زیادی از ساینده ها هستند که باعث فرسودگی مینا و سمنتوم دندان ها شده و دندان ها را حساس می کنند.

عامل طعم دهنده

برای اینکه یک خمیر دندان محبوب و پرطرفدار تولید کنید، حتما باید طعم و مزه آن را مورد توجه قرار داده و از موادی که دارای طعم های لذت بخش هستند استفاده کنید. در واقع هدف استفاده از طعم دهنده ها پوشاندن هرگونه طعم بد در خمیردندان بوده و با از بین بردن بوهای بد دهان به تازه شدن نفس شما کمک می کنند. تقریبا اکثر خمیردندان ها حاوی مواد طعم دهنده هستند اما طعم های خاص می تواند محصول شما را از بقیه متمایز کند. بعضی از رایج ترین طعم ها، طعم آدامس بادکنکی، میوه، نعناع و دارچین هستند.

عامل شیرین کننده

استفاده از یک عامل شیرین کننده باعث می شود که مسواک زدن برای شما لذت بخش بوده و طعم شیرین خمیر دندان حتی پس از شست و شوی کامل در دهان احساس می شود که این بسیار رضایت بخش است. برای تولید خمیردندان ها از موادی همچون اسپارتام، ساخارین و زایلیتول می توان استفاده کرد. دقت کنید که میزان استفاده از این شیرین کننده ها نباید بیش از حد مجاز باشد، چرا که می تواند برای سلامت دهان و دندان مضر باشد.

عامل اتصال دهنده

بهره گیری از عامل اتصال دهنده در ساختار خمیر دندان به این دلیل است که باعث شکل گیری ساختار فوم مانند خمیردندان برای قرار گرفتن روی مسواک، افزایش حجم خمیر دندان، جلوگیری از جداسازی بخش جامد از آب در ساختار خمیری خمیردندان و در نهایت کمک به اتصال و جداسازی ذرات روی دندان و شستشوی بهتر می شود. موادی که دارای این خاصیت ها هستند و شما می توانید در تولید خمیر دندان از آنها استفاده کنید، شامل متیل سلولز، سیلیکات هایی مانند سیلیکات آلومینیوم و سیلیکات منیزیم می باشند.

عامل کف کننده

استفاده از یک عامل کف کننده به این دلیل است که با تولید کف و حباب، حسی به افراد القا می شود که دندان هایشان بهتر تمیز شده و احساس رضایت بیشتری خواهند داشت. برای این منظور شما می توانید از برخی سورفکتانت ها مانند SLS استفاده کنید. هرچند مطالعاتی بر روی این ماده صورت گرفته که ادعا می کنند، SLS می تواند برای سلامتی دهان و دندان مضر باشد.

عامل مرطوب کننده و نرم کننده

عواملی که باعث حفظ رطوبت و نیز باعث مرطوب بودن محصول می شوند، می توانند کیفیت خمیر دندان شما را بسیار بالا ببرند. این مواد باعث حفظ نرمی و لطافت خمیردندان ها شده و مانع از خشک شدن آن ها می شود. تعدادی از این مواد که بیشترین استفاده را در خمیردندان دارند شامل گلیسیرین، سوربیتول و حتی خود آب هستند.

عامل ضد باکتری

عامل دیگری که در تولید خمیردندان استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده، عامل ضد باکتری است. این عوامل پس از مسواک زدن تا چند ساعت از دهان و دندان های شما محافظت می کنند. برای مثال می توان به تری کلوزان اشاره کرد که ماده ای ضدباکتری و ضد قارچ است.

  • تولید خمیر دندان شامل استفاده از عوامل دیگری نیز می شود، مانند استفاده از فلوراید برای حفظ استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها و یا استفاده از عامل سفید کننده. همچنین برخی از تولید کنندگان از مواد دیگری نیز استفاده می کنند تا محصول آنها از دیگر محصولات متمایز باشد.

فرمولاسیون پیشنهادی

درصد جرمیمواد تشکیل دهندهردیف
10عامل ساینده1
1عامل طعم دهنده2
1عامل شیرین کننده3
10عامل اتصال دهنده4
1عامل کف کننده5
1عامل مرطوب کننده و نرم کننده6
1عامل ضد باکتری7
10عامل سفید کننده8
5فلوراید9
60حلال10
جدول عوامل تشکیل دهنده

دوستان عزیز دقت کنید که این فرمولاسیون در واقع به منظور آشنایی شما با مواد تشکیل دهنده این محصول است و همان طور که از نامش پیداست پیشنهادی بوده و با فرمولاسیون اصلی کاملا متفاوت است. عزیزانی که تمایل دارند دفترچه فرمولاسیون اصلی و روش تهیه این محصول را در اختیار داشته باشند می توانند با شماره های زیر با ما در تماس باشند.

021-44444502

021-44413413

021-46132807

در مقاله دیگری با عنوان آموزش تولید خمیردندان در خانه و آزمایشگاه قبلا نیز به موضوع خمیردندان پرداخته ایم. در صورت تمایل خوشحال خواهیم شد این مقاله را نیز مورد بررسی قرار دهید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *