فرمول کرم لایه بردار

فرمول کرم لایه بردار

واحد آزمایشگاه شرکت کیمیا صنعت آتامان افتخار دارد که با بهره گیری از پرسنل و امکانات خود در فرموله کردن انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و پاک کننده های به روز دنیا، پیش قدم بوده و به منظور راه اندازی خطوط تولیدی محصولات ذکر شده در کنار شما عزیزان هستیم.

در این مقاله به معرفی کرم لایه بردار می پردازیم.

سلول های پوستی پس از شکل‌گیری به مرور زمان به روی سطح پوست یعنی لایه اپیدرم می آیند، خشک می شوند و در نهایت می میرند. وقتی سلول های مرده روی سطح پوست قرار می گیرند، باعث می شوند که پوست ضخیم، زبر و مرده به نظر برسد. به مرور این سلول های مرده بیشتر روی پوست تجمع کرده و چون قدرت پوست برای دفع این سلول های مرده با افزایش سن کاهش می یابد در نتیجه حتما باید با استفاده از عوامل خارجی این سلول های مرده را از روی پوست برداشت.

فرآیندی که در آن سلول های مرده از روی سطح پوست برداشته می شوند را لایه برداری می گویند. لایه برداری باعث می شود که سلول های مرده از روی سطح پوست برداشته شده و جا برای سلول های نو و جوان باز شود تا پوست، ظاهری شفاف، شاداب و با طراوت داشته باشد. لایه برداری پوست به روش‌های فیزیکی، شیمیایی، لایه برداری با لیزر و بصورت طبیعی انجام می شود.

لایه برداری فیزیکی

در این روش پارچه های ضخیم مانند کیسه و لیف حمام روی سطح پوست کشیده می شوند، سلول های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند كه به‌دنبال استفاده از آن تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست، چند برابر گشته و بنابراین كمك مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لك‌های صورت است. در روش فیزیکی از فیبرها و پارچه های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش های خشک و فیبری گیاهان و اسکراب های مخصوص استفاده می‌شود. 

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه هایی از پوست به واسطه ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از جوش و آکنه، بثورات جلدی، کک ومک و انواع لکه های پوستی است. لایه برداری بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می انجامد و پس از دوره پوسته ریزی، پوستی جدید جایگزین می گردد. عمق پیلینگ به غلظت ماده موثره، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانی که روی پوست می ماند، بستگی دارد.

بتا هیدروکسی اسید و سالیسیلیک اسید سال‌ها است که به عنوان عامل لایه برداری توسط متخصصان پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از ترکیبات در مدت زمان طولانی‌تری فعال هستند و کم‌تر از آلفا هیدروکسی اسیدها محرک اند. فرآیند لایه برداری بر اساس عمق لایه برداری پوست نیز تقسیم می‌شود که به سه دسته سطحی، متوسط و عمیق تقسیم می‌شوند، که لایه برداری توسط محصولات پوستی لایه بردار جزو لایه برداری سطحی می باشند که نیاز به مراقبت شدید و ماندن در منزل بعد از استفاده ندارند. در کلی ترین حالت لایه بردارهای پوست یا به صورت کرم لایه بردار و یا ژل لایه بردار بوده و یا به صورت لوسیون های لایه بردار استفاده می شوند.

لایه برداری برای پوست های مختلف، متفاوت است. در ادامه به طور مختصر به معرفی انواع لایه برداری برای پوست های مختلف می پردازیم.

پوست معمولی

پوست های معمولی همان طور که از نامشان پیداست، معایب و ویژگی خاصی ندارند و بدلیل نداشتن حساسیت خیلی راحت می توان آنها را لایه برداری کرد.

پوست چرب

پوست های چرب به دلیل سطح چربی که دارند، براق هستند و منافذ آنها بزرگ و قابل‌رؤیت است. همچنین بافت پوست ضخیم بوده و معمولا این نوع از پوست در بسیاری از مواقع دارای جوش‌های سرسیاه فراوان، آکنه و سایر عوارض پوستی هستند. برای لایه برداری از این نوع پوست باید در انتخاب یک کرم لایه بردار مناسب دقت کنید.

پوست خشک

پوست های خشک دارای منافذ ریز و غیرقابل‌ رؤیتی نسبت به پوست های چرب و معمولی هستند. بافت این نوع پوست نازک و خشن است و در مقایسه با پوست‌های دیگر چروک‌های بیشتری دارد. در برخی قسمت‌های آن هم قرمزی و التهاب به چشم می آید. همچنین حالت ارتجاعی پوست کمتر از دیگر انواع پوست بوده و سطح آن کدر بوده و هیچ گونه براقیتی ندارد.

پوست حساس

از دیگر انواع پوست هایی که ممکن است برخی افراد داشته باشند، پوست های حساس هستند. علاوه بر اینکه همه پوست‌ها می‌توانند بنا به شرایط خاص دچار حساسیت شوند، اما پوست‌های حساس، پوست‌هایی هستند که معمولا خیلی سریع به هر تغییری روی پوست واکنش نشان می‌دهند. پوست‌های حساس ممکن است چرب یا خشک باشند. برای لایه برداری از این نوع پوست حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرده و خودسرانه اقدام به لایه برداری آن نکنید.

پوست ترکیبی

آخرین نوع از انواع پوست، پوست های ترکیبی هستند. این نوع پوست، ترکیبی از پوست چرب و خشک است. افرادی که پوست های ترکیبی دارند، در نواحی پیشانی، بینی و چانه دارای پوستی چرب هستند که معمولا این نواحی همراه با جوش‌های سرسیاه است و در نواحی دیگر صورت مانند اطراف چشم‌ها و لب‌ها پوست آنها خشک است. لایه برداری از این نوع پوست، سختی های خاص خود را دارد، چرا که باید با دقت کافی به هر قسمت صورت کرم لایه بردار مخصوص آن را بزنید.

  • ویژگی های کرم لایه بردار آتامان
  1. از بین برنده تمامی سلول های مرده پوست
  2. شادابی و طراوت را برای پوست شما به ارمغان می آورد
  3. بازسازی کننده پوست در کمترین زمان پس از استفاده
  4. به از بین بردن چین و چروک های صورت کمک می کند
  5. شفافیت و روشنی را برای پوست بهمراه خواهد داشت
  6. جوش های پوستی را از بین می برد
  7. لک های پوستی را بهبود می بخشد و آنها را محو می کند
  8. به کلاژن سازی پوست کمک می کند
  9. تاثیر داروهای موضعی را افزایش می دهد
  10. عدم ایجاد حساسیت و التهاب پوستی پس از استفاده
  11. کاملا ایمن و بدون هیچ گونه آسیب رسانی به پوست صورت
  12. قیمت تمام شده بسیار مناسب
  13. در دسترس بودن تمام مواد تشکیل دهنده در بازار مواد شیمیایی ایران و همچنین واحد فروش مواد اولیه شیمایی شرکت آتامان

و بسیاری مزیت های دیگر

  • مواد تشکیل دهنده

عامل نرم کننده

همانند بسیاری دیگر از کرم های مختلف که با کارایی های خاص خود فرموله شده اند، این محصول نیز در ساختار خود از یک یا چند عامل نرم کننده بهره می برد. خاصیت نرم کنندگی از عواملی است که باید در کرم ها وجود داشته باشد. از این رو باید موادی را انتخاب کنید که به بهترین نحو این عمل را انجام دهند. برای این منظور می توانید از مواد طبیعی یا مشتقات آنها استفاده کنید. برای مثال روغن هایی که خاصیت نرم کنندگی دارند مانند روغن نارگیل، می توانند به شما در این امر کمک کنند.

عامل مرطوب کننده

علاوه بر عامل نرم کننده که در بالا ذکر کردیم، عامل مرطوب کننده نیز در اکثر کرم های آرایشی و بهداشتی از مهم ترین ساختار های تشکیل دهنده است. برای این منظور هم می توانید از عوامل مرطوب کننده ای همچون گلیسیرین استفاده کنید.

عامل امولسیون کننده

برای اینکه یک امولسیون خوب داشته باشید بهتر است که چند عامل امولسیون کننده خوب استفاده کنید. این عوامل در کنار هم نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان می آورند. به طور مثال می توانید از موادی همچون ستیل الکل، GMS و بعضی از پلی اتیلن گلیکول ها استفاده کنید.

عامل ضد التهاب

از آنجایی که کرم های لایه بردار، با نفوذ به لایه های زیرین سبب رانده شدن سلول های مرده پوست به سمت لایه خارجی پوست می شوند، این امر باعث می شود که پوست شما ملتهب شده و بسیار حساس شود. حتی در جایی ممکن است که این حساسیت موجب التهاب خیلی زیاد و قرمزی شود. از این رو باید در ساختار این نوع از کرم ها حتما از عوامل ضد التهاب استفاده کنید که احتمال بروز این مشکلات را کاهش دهد.

عامل لایه بردار

مهم ترین عامل در این فرمولاسیون وجود یک عامل لایه بردار خوب و ایمن است. این عامل باید توانایی زیادی در لایه برداری داشته باشد. برای انتخاب آن می توانید از موادی همچون ماندلیک اسید و سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

  • فرمولاسیون پیشنهادی
درصد جرمیمواد تشکیل دهندهردیف
10عامل نرم کننده1
10عامل مرطوب کننده2
20عامل امولسیون کننده3
1عامل ضدالتهاب4
2عامل لایه بردار5
57حلال6
جدول مواد تشکیل دهنده

دوستان عزیز دقت کنید که این فرمولاسیون در واقع به منظور آشنایی شما با مواد تشکیل دهنده این محصول است و همان طور که از نامش پیداست پیشنهادی بوده و با فرمولاسیون اصلی کاملا متفاوت است. عزیزانی که تمایل دارند دفترچه فرمولاسیون اصلی و روش تهیه این محصول را در اختیار داشته باشند می توانند با شماره های زیر با ما در تماس باشند.

021-44444502

021-44413413

021-46132807



  1. سلام
    این ها فرمول های تخصصی هستن. اما به زودی اینکار رو انجام میدیم.

  2. یوسف مرادی Says: سپتامبر 7, 2022 at 9:24 ق.ظ

    سلام
    خوب بود یه فرمول با ذکر مواد و درصدها به عنوان نمونه قرار می‌دادید. مثل مقاله مایع دستشویی و ظرفشویی
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *