فرمول لکه بر لباس

فرمول لکه بر لباس

واحد آزمایشگاه شرکت کیمیا صنعت آتامان افتخار دارد که با بهره گیری از پرسنل و امکانات خود در فرموله کردن انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و پاک کننده های به روز دنیا، پیش قدم بوده و به منظور راه اندازی خطوط تولیدی محصولات ذکر شده در کنار شما عزیزان هستیم.

داشتن ظاهری آراسته و شیک برای بیشتر افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. پوشیدن لباس های تمیز و اتو کشیده، کفش های واکس زده و یک ادکلن یا خوش بو کننده بدن می تواند شما را برای رفتن به یک مهمانی، جشن و یا مراسم رسمی مهیا کند. اما گاهی اوقات در همین مکان های یاد شده، ممکن است موقع سرو غذا، مقداری خورشت، دسر، سوپ و یا نوشیدنی روی لباس هایتان ریخته شود و پاک کردن آن شما را به دردسر بیندازد.

از دیگر مواردی که می شود به آن اشاره کرد، مشکل دائمی کثیف شدن لباس کودکان و خردسالان است. این معضل از دوران طفولیت تا زمانی که فرزند شما حتی به مدرسه می رود وجود دارد. کودکان به واسطه سن کمی که دارند، اهمیتی به تمیزی لباس های خود نمی دهند و همیشه موقع خوردن غذا، بستنی و یا هر خوراکی دیگری محال است که لباس های خود را کثیف نکنند. از این رو باید همیشه برای از بین بردن لکه های ایجاد شده روی لباس های آنها آمادگی داشته باشید.

اگر چیزی روی لباس شما ریخته شد، سعی کنید فورا برای پاک کردن آن اقدام کنید و در واقع نگذارید لکه کهنه و خشک شود زیرا پاک کردن آن سخت تر و گاهی غیر ممکن می شود. وقتی لکه بر روی لباستان ایجاد می شود در واقع ذرات ریز مواد در بین تار و پود پارچه نفوذ می کنند. پس برای پاک کردن لکه ها از روی لباس، باید سعی کنیم بدون آسیب زدن به پارچه توسط حلال ها و روش های مختلف این ذرات را حل کرده و از تار و پود لباس خارج کنیم. برای پاک کردن لکه ها از روی لباس ها، جنس و رنگ پارچه از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا از به کار بردن شوینده های کلر دار بر روی پارچه های رنگی خودداری کنید. لکه های ناشی از مواد آرایشی مایع را می توان به کمک فوم اصلاح نیز پاک کرد. برای پارچه ها با الیاف مصنوعی لکه را در محلول پرمنگنات سدیم گرم فرو برده وسپس آب کشی کنید.

برای استفاده از پاک کننده های لکه، حتما به اطلاعات درج شده روی لباس هایتان توجه کنید تا در پایان کار نتیجه مطلوبی داشته باشید.

هدف از استفاده لکه برها برای از بین بردن و پاک کردن کامل موادی همچون مواد غذایی، انواع نوشیدنی ها و مواد آرایشی بهداشتی، که روی لباس ها و پرده و پارچه بوجود آمده اند و اغلب هم کار آسانی نیست، می باشد.

در برخی موارد دیگر نیز لکه هایی ناخواسته پارچه ها را درگیر خود میکنند.

بطور مثال، ایجاد لکه های آبی رنگ ناخواسته در نقاط مختلف پشت و روی پارچه های پلی استر که پس از فرآیند رنگرزی جزء پلی استر در روش ترموزول قابل رویت می باشد یکی از مشکلات مهم ایجاد شده در فرآیند رنگرزی این پارچه ها می باشد. پلی وینیل الکل که از اصلی ترین اجزاء سازنده محتوای آهار به کارگرفته شده در مراحل آماده سازی نخ تار پارچه مذکور به کار گرفته می شود در دماهای بالاتر از 160 درجه سانتی گراد تخریب حرارتی شده و با تغییر رنگ خود باعث ایجاد لکه های رنگی بر سطح و پشت پارچه می شود. ( پارچه آهاری یا آهاردار عبارت است از اضافه نمودن مواد اضافی به نخ، تا نخ استحکام و مقاومت کافی را جهت انجام عملیات بافندگی پیدا نماید.)

بسیاری از افراد کم و بیش اطلاعاتی درباره انواع مواد شوینده دارند. وقتی که ما از یک شوینده استفاده میکنیم، هدف این است که محلول تهیه شده باید بتواند آلودگی ها را از سطوح برطرف کند. در بازار انواع بسیار زیادی از محلول های تمیز کننده و پاک کننده وجود دارد. بعضی از این شوینده ها برای سطوح خاصی نظیر سطوح فلزی یا چوبی طراحی شده اند و برخی دیگر بصورت همه جانبه قابلیت تمیز کردن سطوح را دارند.

دقت داشته باشید که برای شست و شوی لباس ها و انواع پارچه ها و الیاف، حتما برچسب روی ظرف شوینده ها را مشاهده کرده و شوینده مناسبی را انتخاب کنید. این مسأله بسیار مهمی است، چرا که گاهی اوقات می تواند حساسیت های پوستی ایجاد کند. از مهم ترین شوینده های این حوزه، انواع تمیز کننده های کودکان و نوزادان را می توان نام برد. این مواد بطور بخصوصی، از هرگونه حساسیت و آلرزی جلوگیری کرده سلامت و بهداشت نوزادان و کودکان را تضمین کنند.

امروزه فناوری های جدید محلول های جدیدی را در عرصه شوینده ها و پاک کننده ها به بازار ارائه کرده است که بر پایه فناوری نانو هستند. هرچند که محلول های شوینده معمولی باز هم جایگاه ویژه خود را دارند.

 انواع محلول های شوینده بصورت ترکیبات مصنوعی و ساخته بشر در کارخانه ها تولید می شود که درصد زیادی از آنها از مواد پتروشیمی مشتق شده اند. ترکیبات مرطوب کننده، امولسیفایر ها که شامل نمک های سولفات و سولفونات هستند، در فرمولاسیون ها استفاده میشوند. هر گونه لکه و آلودگی بر روی انواع پارچه ها با استفاده از این محلول قابل برطرف شدن هستند.

  • در تصاویر زیر نمونه های تست شده در آزمایشگاه آتامان را مشاهده می کنید:
  • ویژگی های لکه بر آتامان
  1. اثر بخشی فوق العاده خوب و رضایت بخش
  2. مناسب برای انواع لباس، اعم از سفید و رنگی
  3. قابل استفاده برای پارچه های مختلف
  4. قدرت لکه بری بسیار بالا برای انواع لکه های مختلف ایجاد شده
  5. عدم ایجاد تغییر رنگ در لباس های متنوع
  6. عدم آسیب رسانی به بافت پارچه
  7. قابلیت شست و شو هم با دست و هم با ماشین لباسشویی
  8. استفاده از مواد ایمن و بی خطر برای انسان و محیط زیست
  9. قیمت تمام شده بسیار مناسب
  10. در دسترس بودن تمام مواد تشکیل دهنده در بازار مواد شیمیایی ایران و همچنین واحد فروش مواد اولیه شرکت آتامان

و بسیاری مزیت های دیگر

شوینده های لکه بر، قابلیت حذف تمام انواع لکه ها را دارند. برای سنتز این دسته از شوینده ها از مواد اولیه دترجنت، ترکیبات الکلی، مواد معدنی و برخی از آنزیم ها استفاده میشود. نوع فرمولاسیون لکه بر، در از بین بردن لکه و حذف کردن آثار آن بسیار موثر است.

راهکار های خانگی

برخی از محلول های شوینده را در منزل می توان درست کرد و از خاصیت پاک کنندگی آنها بهره برد.

این محلول ها شامل جوش شیرین، آهک، سرکه و محلول هیدروژن پراکسید و…. هستند. این راهکار ها و ترفندها می توانند تا حدودی رضایت شما را جلب کنند اما بهتر است برای نتیجه مطلوب از محلول های شوینده استفاده کنید.

اما در ادامه به بررسی مواد تشکیل دهنده این فرمولاسیون می پردازیم.

  • مواد تشکیل دهنده

عامل پاک کننده

مهم ترین عامل در این فرمولاسیون استفاده از یک پاک کننده بسیار مناسب است. برای این منظور می توانید از یک یا چند سورفکتانت استفاده کنید. سورفکتانت های آنیونی با توجه به قدرت پاک کنندگی بالایی که دارند می توانند کیفیت خیلی خوبی را ارائه دهند. برای اینکه نتیجه بهتری داشته باشید از ترکیب چند سورفکتانت استفاده کنید. برای مثال می توانید از Sodium lauryl ether sulfate، Dioctyl sodium sulfosuccinate ،Sodium lauryl sulfate و دیگر مواد مشابه استفاده کنید. همچنین می توانید از سورفکتانت های غیر یونی مانند بعضی از الکل های اتوکسیله استفاده کنید.

عامل درخشان کننده

عامل مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد درخشان کننده های نوری است. افزودن این قسم از شوینده ها به محلول های اصلی باعث سفید تر شدن و درخشان تر شدن سطوح میشود. این محلول ها نور ماوراء بنفش خورشید را جذب میکنند و همانند لامپ های فلورسنت، نورهای آبی رنگ از خود ساطع میکنند. درخشان کننده ها در برخی از انواع شوینده ها وجو دارند، اما به تنهایی می توان بصورت مجزا از آن به شوینده معمولی نیز اضافه کرد.

عامل نرم کننده

از متداول ترین انواع شوینده مرتبط با البسه که با آنها سروکار داریم، محصولات حاوی نرم کننده های پارچه هستند. شاید برای شما پیش آمده باشد که پس از شست وشوی لباس هایتان، متوجه زبر شدن آنها شده باشید. برای حل این مشکل می توانیم از نرم کننده ها استفاده کنیم که لطافت و نرمی بعد از شست و شو را برای ما به همراه خواهد داشت. موادی که در نرم کننده ها استفاده می شوند دارای آنتی استاتیک هستند، که باعث از بین رفتن جریان الکتریسیته ساکن در لباس ها می شوند. همچنین نرم کننده پارچه از چروک شدن لباس ها تا مدت زیادی جلوگیری می کند. می توان برای نتیجه گیری بهتر در فرآیند لکه بری از این مواد نیز استفاده کرد.

عامل تثبیت کننده

برای اینکه به رنگ و بافت پارچه لباس ها آسیبی وارد نشود، می توانید از یک عامل تثبیت کننده استفاده کنید. همان طور که می دانید، هنگام شستن لباس ها اگر از شوینده مناسبی استفاده نکنید، قطعا بافت و رنگ لباس تخریب شده و نه تنها خود آن لباس بلکه به مابقی لباس هایی که در کنار آنها در حال شست و شو هستند نیز می تواند آسیب برساند.

عامل جذب کننده رنگ

از دیگر عوامل مهم در این فرمولاسیون استفاده از عامل جاذب رنگ است. این مورد به منظور از بین بردن رنگ های ایجاد شده در تار و پود پارچه استفاده می شود. دقت کنید که جاذب های رنگ با عوامل شست و شو دهنده متفاوت هستند و کارشان فقط جذب رنگ های اضافی ایجاد شده مخصوصا در لباس های سفید رنگ است.

فرمولاسیون پیشنهادی

ردیفمواد تشکیل دهندهدرصد جرمی
1سورفکتانت های آنیونی10
2عامل درخشان کننده2
3عامل نرم کننده2
4سورفکتانت های غیر یونی10
5عامل جاذب رنگ1
6عامل تثبیت کننده1
7حلال74
جدول درصد مواد تشکیل دهنده

دوستان عزیز دقت کنید که این فرمولاسیون همان طور که از نامش پیداست، پیشنهادی بوده و با فرمولاسیون اصلی متفاوت است. عزیزانی که تمایل دارند دفترچه فرمولاسیون و روش تولید اصلی را داشته باشند، می توانند از طریق شماره های زیر با ما در تماس باشند.

021-44444502

021-44413413

021-46132807



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *