گلیسیرین

گلیسیرین

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یا گلیسرول مایعی بی رنگ، شفاف، بی بو، با مزه ای شیرین، ویسکوز و غیرسمی است، که در بیشتر چربی های طبیعی گیاهی و حیوانی، از جمله چربی هایی که در پوست شما هستند وجود دارد که معمولاً از روغن سویا، نارگیل یا نخل تهیه می شود. گلیسرول ۳ گروه هیدروکسیل دارد که مسئول حلالیت در آب را به عهده دارند.

ثبت سفارش: مشتریان عزیزی که قصد خرید این ماده با بهترین کیفیت، کوتاه ترین زمان تحویل و نیز مناسب ترین قیمت را دارند می توانند از طریق تماس با شماره های زیر و یا ارسال پیام در واتس آپ نسبت به خرید و استعلام قیمت بصورت خرد و تناژ اقدام نمایند.

در نظر داشته باشید که این ماده در گریدهای مختلفی همچون؛ آزمایشگاهی، بهداشتی و صنعتی موجود می باشد.

شماره های تماس:

09388088047

09398883367

02144444502

02144413413

02146132807

جدول مشخصات ماده

ویژگیحدود قابل قبول
شکل ظاهریمایع
بو
رنگبی رنگ
جرم مولی92.09 g/mol
دانسیته1.26 g/cm3
فرمول شیمیاییC3H8O3
نقطه جوش290 درجه سانتی گراد
نقطه ذوب17.8 درجه سانتی گراد

ویژگی های ساختاری گلیسیرین

گلیسیرین جزء دسته پلی ال ها (ترکیبات پلیمری با دو گروه هیدروکسیل) است و ساختار آن را می توان در لیپیدهایی به نام گلیسیرید مشاهده کرد. به علت وجود سه گروه هیدروکسی در ساختار آن، کاملا در آب محلول است و از این رو جاذب آب و رطوبت هوا است. این ماده با هر نسبتی در آب و اتانول حل می‌شود اما در حلال های آلی مانند کلروفرم، اتر و بنزن حل نمی‌شود. بیشتر ترکیباتی که در آب یا الکل حل نمی‌شوند، در گلیسیرین محلول هستند. گلیسیرین در حضور گرما و مواد آب‌گیر، آب از دست داده به یک آلدئید دود کننده با بوی بد و بسیار آزار دهنده تبدیل می شود. گلیسرول در طبیعت بیشتر به صورت ترکیب با اسیدهای چرب است که چربی را می‌سازد. برای نمونه یک مولکول گلیسرول با یک یا سه اسید چرب مونوگلیسرید یا تری‌گلیسرید را می‌سازد؛ مانند روغن سویا، روغن پالم، روغن نارگیل و غیره.

مزایای استفاده از گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین گیاهی به دلیل قدرت مرطوب کنندگی بالا یک درمان کننده خوب برای مراقبت از پوست است. از این رو بسیاری از افراد برای شادابی و طراوت پوست و موی خود از آن استفاده می کنند. علاوه بر این گلیسیرین پوست و موی شما را شفاف تر کرده و به آن شادابی و طراوت دوچندان می بخشد. همچنین گلیسیرین گیاهی ممکن است به درمان مشکلات پوستی کمک کند، برای مثال با کمک به تسکین سوزش پوست، محافظت در برابر عفونت و بهبود زخم به سلامت پوست منجر شود. در یک مطالعه توسط محققین معلوم شد که کرم های ساخته شده از گلیسیرین نسبت به کرم های ساخته شده از روغن سیلیکون یا اسید هیالورونیک در آبرسانی پوست و جلوگیری از، از دست دادن رطوبت موثرتر بود. همچنین مطالعات نشان می دهد که استفاده از محصولات حاوی گلیسیرین ممکن است از پوست شما در برابر عوامل تحریک کننده و میکروب ها محافظت کند. گلیسیرین می تواند به طرق مختلفی روی پوست تأثیر مثبت بگذارد، طی یک تحقیق در این باره در سال 2008 میلادی مشخص شد که گلیسیرین می تواند روی عوامل مهمی همچون؛ آبرسانی به لایه بیرونی پوست، بهبود عملکرد سد پوست و خواص مکانیکی پوست، محافظت در برابر عوامل تحریک کننده پوست، تسریع فرآیندهای بهبود زخم تاثیر مثبت بگذارد. استفاده از کرم های حاوی گلیسیرین ممکن است رطوبت پوست را در کمتر از 10 روز افزایش دهد. همچنین گلیسیرین در درمان شوره سر، تیرگی دور چشم و سر آرنج، پیشگری از چین و چروک های پوست، درمان زبری پوست، از بین بردن جای جوش و استفاده برای درمان جای سوختگی کاربرد های زیادی دارد.

روش تولید گلیسیرین

گلیسیرین به طور طبیعی در اغلب چربی های طبیعی حیوانی و گیاهی یافت می شود، این چربی در بافت پوست نیز وجود دارد؛ به همین دلیل در تولید صابون، کرم های مرطوب کننده، لوسیون بدن و به طور کلی محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد داشته باشد.   گلیسیرین از محصولات طبیعی مانند روغن های گیاهی یا از طریق الکل پروپیلن ساخته شده است که در بسیاری از صابون ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. گلیسیرین گیاهی با حرارت دادن چربی های گیاهی غنی از تری گلیسیرید (مانند روغن نخل، سویا و نارگیل) تحت فشار یا همراه با یک ماده قلیایی قوی مانند لیمو ساخته می شود، این باعث می شود گلیسیرین از اسیدهای چرب جدا شود و با آب مخلوط شود.

گلیسیرین با دو روش طبیعی و یک روش سنتزی تولید می شود.

  • روش گیاهی: بعضی از گیاهان سرشار از گلیسیرین هستند از جمله آنها می توان به روغن هسته خرما اشاره کرد. گیاهانی که دارای مقادیر قابل توجهی از گلیسیرین هستند طی واکنش با باز های قوی و یا تحت فشار بالا قرار میگرند و طبق این واکنش گلیسیرین موجود در اسید های چرب جدا میشود با آب مخلوط میشود و در نهایت گلیسیرین تولید می شود.
  • روش جانوری: با استفاده از سدیم هیدروکسید می توانیم چربی های جانوری را هیدرولیز کنیم. مزیت این روش این است که می تواند بیشترین حجم تولیدی گلیسیرین به روش طبیعی باشد.
  • روش سنتزی: در روش سنتزی تولید گلیسیرین با استفاده از پروپیلن صورت می گیرد. با ترکیب کلر و پروپیلن مولکولی حاصل میشود به نام تری کلروپروپان، با هیدرولیز کردن این درشت مولکول می توانیم به گلیسیرین با درصد خلوص بالا دست پیدا کنیم.

کاربرد های گلیسیرین

از گلیسیرین گیاهی به طور گسترده در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

صنایع غذایی

در صنایع غذایی، گلیسیرین را به بعضی غذا ها اضافه میکنند تا به ترکیبات روغن و مواد مبتنی برآب کمک کند تا محصول نهایی مرطوب یا شیرین شود. همچنین از آن برای جلوگیری از تشکیل کریستال های یخ در غذاهای یخ زده همانند ماست یخ زده، انواع دسر ها و بستنی ها استفاده می کنند.

صنایع دارویی

گلیسیرین یک عنصر رایج در تولید داروهایی همچون داروهای قلب، شیاف، داروهای ضد سرفه و داروهای بیهوشی است. گلیسیرین گیاهی ممکن است در کاهش احساسات هوشمندانه در افراد مبتلا به اگزما موثرتر از دارونما باشد. با این حال، به نظر می رسد که هیچ تاثیری بر گزش، خارش، خشک شدن یا سوزش ندارد، ممکن است یبوست را کاهش دهد (این به این دلیل است که می تواند آب را به روده شما بکشاند، از طرفی یک اثر ملین دارد، که به حرکت غذای هضم شده در روده شما کمک می کند و یا درد ناشی از آن را کمتر کند.

صنایع آرایشی و بهداشتی

از این ماده برای تولید انواع کرم ها و محصولات نرم کننده، آبرسان، مراقبت از پوست و مو استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از گلیسیرین روی پوست ممکن است به تدریج صافی و لطافت آن را بهبود ببخشد و سلامت پوست را افزایش دهد. علاوه بر این، گلیسیرین معمولاً به صابون ها، شمع ها، لوسیون ها، دئودورانت ها و لوازم آرایشی دیگر نیز اضافه می شود. همچنین می توان گلیسیرین گیاهی را در خمیر دندان پیدا کرد، زیرا از خشک شدن یا سفت شدن خمیر دندان در لوله جلوگیری می کند.

خطرات استفاده از گلیسیرین

بصورت کلی گلیسیرین یک ماده غیر سمی و بی خطر بحساب می آید و نیز یک الکل ضعیف است اما در صورت تماس ماده با غلظت بالای آن با پوست ممکن است باعث بروز مشکلات خفیفی شود. به همین دلیل در صورت مواجه با چنین مشکلی بهتر است سریع آن محدوده را با فراوان بشویید.



  1. سلام جناب فارسینچی
    به ما هم نمیدن. لطفا شما رسیدگی کنید.

  2. مصیب فارسینجی Says: ژانویه 27, 2022 at 11:46 ب.ظ

    درود بر شما.مدت ۸ سال است از آقای میثم فارسینجی تقاضای ماده ی نیتروگلیسیرین را نمودم اما ایشان امتناع مینماید.لطفا رسیدگی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *