تری اتانول آمین

تری اتانول آمین

تری اتانول آمین یک ترکیب شیمیایی آلی است که از یک آمین دسته سه و یک الکل سه تایی تشکیل می شود. یک الکل سه تایی، یک مولکول با سه گروه هیدروکسیل می باشد. این ترکیب شیمیایی معمولا با علامت اختصاری TEA نشان داده می شود.

تری اتانول آمین همانند دیگر آمین ها به علت داشتن جفت الکترون تنها روی اتم نیتروژن ،به عنوان یک قلیای ضعیف عمل می کند.

این ترکیب به عنوان یک متعادل کننده pH در بسیاری از صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. به طور مثال در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی نظیر شامپوها ،نرم کننده ها، لوسیون های پوست و ژل های مختلف گرفته تا کف ریش و غیره …، این ترکیب شیمیایی مورد استفاده است .در زیر به برخی از مشخصات علمی این ماده اشاره شده است.

 Product Name: Triethanolamine

Catalog Codes: SLT3841, SLT1822

CAS#: 102-71-6

RTECS: KL9275000

TSCA: TSCA 8(b) inventory: Triethanolamine

CI#: Not applicable.

Synonym: Trolamine; Tri(2-hydroxyethyl)amine;

Triethanolamine

Chemical Name: Ethanol,2,2′,2”-nitrilotris-

Chemical Formula: (HOCH2CH2)3N

فرمول مولکولی تری اتانول آمین C6H15NO3 است و به آن ترولامین هم گفته می شود. جرم مولکولی آنg/mol 149/188 می باشد و شکل ظاهری آن مایعی است بی رنگ و در آب قابلیت انحلال دارد. در دمای 4/335 درجه سانتیگراد به نقطه جوش رسیده و در دمای 5/20 درجه سانتیگراد به نقطه ذوب می رسد. یکی از روش های شناخت تری اتانول آمین خالص فریز کردن نمونه کوچکی از این ماده می باشد.

تری اتانول آمین خوب بی رنگ بوده و بسیار شفاف است. همچنین این مایع یک مایع نسبتا چگال و ویسکوز است. در خرید این ماده توجه شود اگر بوی تند و نامطبوعی ( مشابه بوی ماهی فاسد شده) به مشام رسید یا حتی محلول تیره و غیر شفاف بود مطمئناً کیفیت محصول مطلوب نخواهد بود.

این ماده در دمای بسیار بالا قابل احتراق می باشد و محصول احتراق آن اکسیدهای کربن مانند کربن مونوکسید و کربن دی اکسید و اکسید نیتروژن به همراه آب می باشد. دمای خود اشتعالی ندارد و فلش پوینت آن نزدیک 179.44 درجه سانتیگراد است. قدرت اشتعال این ماده بسیار کم بوده و فقط در دمای بالا و حضور شعله مستقیم مشتعل می شود. جهت خاموش نمودن شعله های حاصل از احتراق تری اتانول آمین را باید با پودرهای شیمیایی خشک مهار نمود اما اگر مقدار آتش زیاد بود از اسپری نمودن آب یا کف باید استفاده شده و نباید واتر جت مورد استفاده قرار گیرد. در زیر به برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده اشاره می شود:

Physical state and appearance: Liquid. (Clear viscous liquid.)

Odor: Ammoniacal. (Slight.)

Taste: Not available.

Molecular Weight: 149.19 g/mole

Color: Colorless to light yellow.

pH (1% soln/water): 10 [Basic.]

Boiling Point: 335°C (635°F)

Melting Point: 21.5°C (70.7°F)

Specific Gravity: 1.12 (Water = 1)

Critical Temperature: Not available.

Vapor Pressure: 0 kPa (@ 20°C)

Vapor Density: 5.1(Air = 1)

Volatility: Not available.

Odor Threshold: Not available.

Water/Oil Dist. Coeff.: The product is more soluble in water; log(oil/water) = -1

تری اتانول آمین از واکنش اتیلن اکسید با آمونیاک محلول در آب تولید می شود، همچنین مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین به عنوان محصول جانبی تولید می شوند. نسبت محصولات را می توان با تغییر استوکیومتری واکنش دهنده کنترل کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *