فرمولاسیون و روش تولید شیشه شوی

فرمولاسیون و روش تولید شیشه شوی

به نام خدا

در ادامه مقالات سریالی روش تولید مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در خانه و آزمایشگاه، امروز تصمیم دارم روش تولید یکی دیگه از مواد پر مصرف بهداشتی را خدمتتان آموزش بدم، از زمانی که مقاله آموزش تولید مایع ظرفشویی در خانه و آزمایشگاه را نوشتم، بیشتر از ده سال و از زمان انتشار مقالات دیگر مانند آموزش تولید خمیردندان در خانه و آزمایشگاه ، چگونه می توان یک عطر خانگی تولید کرد؟ ، روش تولید مایع دستشویی در خانه و آزمایشگاه، روش تولید پلاستیک طبیعی از لبنیات و چگونه سرکه خانگی درست کنیم؟ مدت ها میگذره این مقاله ها بارها و بارها مورد توجه دوستان علاقمند به آزمایش و باز تولید مواد شیمیایی قرار گرفته و حتی نظر صنعتگران زیادی را به خود جلب کرده، به طوری که بعضی از اوقات دوستانی از کشورهای دور و نزدیک از طریق ایمیل و تلفن نسبت به بنده اظهار لطف کرده و یا سوالات فنی خودشون را تو این زمینه مطرح می کنن. هرچند که این مقالات در سایت ها و وبلاگ های مختلفی با ذکر منبع و بدون ذکر منبع باز نشر شده، اما برای من مایه بسی افتخار هستش که دوستان نسبت به نوشته های این حقیر توجه کافی را دارند. این نوشته ها حاصل سالها تجربه عملیاتی و آزمایشگاهی نگارنده می باشند که خوشحال می شوم با ارائه نظرهای ارزشمندتون در پر بارتر شدن این تجربیات به ما کمک کنید.

امروز می خوام روش تولید محلول شیشه شوی را آموزش بدم. هرچند که این فرمولاسیون بسیار ساده و راحت هست اما تجربه ای هیجان انگیز و دوست داشتنی برایتان خواهد بود. البته اگر می خواهید به طور خوب و مناسبی آزمایشتون جواب بده باید بارها و بارها این آزمایش را تکرار کنید. از جمله اهداف  بنده در انتشار اینگونه مطالب این هستش که دوستداران و علاقمندان علم بدانند در مواد پر مصرف و روزمره چه موادی به کار رفته و آگاهانه تر اقدام به انتخاب و مصرف کنند.

مواد شیمیایی مورد نیاز:

سدیم لوریل اتر سولفات: این ترکیب پاک کننده و کف آور است و در اغلب مواد بهداشتی و شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان، خمیر ریش و شامپوها استفاده می شود. این ماده خمير نيمه شفاف سفيد يا زرد رنگی است كه داراي بوي ملایم بوده و با غلظت هاي 30 و 70 درصد در بازار موجود است. که به طور خلاصه بهش SLES هم میگن.
جزء مواد فعال سطحي آنيوني محسوب شده و از خانواده آلكيل اتر سولفاتها مي باشد و از تركيب يك الكل چرب (به عنوان مثال روغن نارگيل) با اكسيد اتيلن و سولفوناسيون متعاقب آن به دست مي آيد. البته مصرف بیش از اندازه و تجمع بیش از حد آن در پوست بدن خطراتی مانند التهاب و اگزما و خشکی پوست به همراه می آورد. برای آشنایی بیشتر با این ماده شیمیایی می نوانید مقاله سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپون به قلم نگارنده را در همین سایت مطالعه بفرمایید و برای تهیه این ماده می توانید با ما تماس بگیرید.

آب دیونیزه: می توانید از آب شیر هم استفاده نمایید اما اگر در جایی سکونت دارید که آب دارای املاح زیادی است سعی کنید از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید.

اتانول (اتیل الکل):

مدل مولکول اتانول

اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل همان الکل میوه با فرمول C۲H۵OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتشگیری است که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. این الکل یک ضدعفونی کننده نسبتا قوی بوده و در صنعت به عنوان حلال به کار برده می شود. از جمله این کاربردها می توان به استفاده در صنعت تولید عطرها و ادکلنها، حلال صنعت چاپ، استفاده در تولید مواد شوینده و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین‌های جدید اشاره نمود. اتانول مورد مصرف در صنعت را معمولاً از واکنش کاتالیزوری آب با اتیلن تولید می‌کنند. این یک واکنش افزایشی است که در آن یک مولکول آب شکافته شده، قطعات حاصل از آن به اتمهای کربن در پیوند دوگانه اضافه می‌شود. این فرایند، تولید اتانول اقتصادی‌تر از تولید آن با مخمر است.

اتانول، مایعی قابل احتراق و بی‌رنگ بوده و گرانروی آن، مانند آب است. این ماده بوی نسبتاً تندی دارد که بوئیدن آن از نزدیک می تواند عوارض نامطبوعی ایجاد نماید. در صنعت بعنوان حلال و ماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می‌شود. به دلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب حل می‌شود. اتانول در مقایسه با ترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند، نقطه جوش بالاتری دارد. گاهی در صنعت برای افزایش قدرت حلالیت این ماده آن را با متانول تقلیب می نمایند که این محصول به الکل صنعتی شهرت دارد.

در محلول شیشه شوی خانگی عمده وظیفه پاک کنندگی به عهده این ترکیب می باشد. اما در شیشه شوی خودرو به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده از متانول به عنوان مکمل استفاده می شود که به دلیل سمی بودن و عوارض خطرناک جانبی مصرف آن در شیشه شوی خانگی محدود شده است.

ایزو پروپیل الکل: اغلب ایزوپروپانول نامیده می شود اما نام علمی آن پروپان -2- ال می باشد. فرمول عمومی این ماده C3H8O می باشد. این الکل نیز مانند اتانول مایعی بی رنگ، قابل اشتعال و با بوی تند می باشد. بوی این الکل ممکن است ایجاد سرگیجه و حالت تهوع نماید. در ایزوپروپیل الکل عامل الکلی یا همان هیدروکسیل به کربن نوع دوم متصل می باشد. کربن نوع دوم کربنی است که در زنجیره کربنی به دو کربن دیگر در اطراف خود متصل باشد. این ماده ایزومر 1- پروپانول و اتیل متیل الکل نیز می باشد. ایزوپروپیل الکل در ساخت انواع وسیعی از مواد شیمیایی صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و یک ترکیب رایج در تولید مواد شیمیایی مانند ضد عفونی کننده ها، میکروب زداها و مواد شوینده است. با آب، اتانول، اتر و کلروفرم به راحتی مخلوط می شود. اما در اتیل سلولز، پلی وینیل بوتیرل، بسیاری از روغن ها، آلکالوئیدها، و رزین های طبیعی حل نمی شود.

اسانس: یک ماده خوشبو کننده است که جهت پوشش دادن بوی تند اتانول و ایزوپروپیل الکل از آن استفاده می شود. شما می توانید اسانس مطلوب و مطبوع مد نظر خودتان را به محلول اضافه کنید. اگر اسانس در اختیار ندارید یا تهیه آن برای شما دشوار است، می توانید از ادکلن خود به این منظور استفاده کنید اما اگر دلتان به این کار رضا نمیدهد با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت برایتان اسانس مطلوب را ارسال نماییم.

رنگ: به منظور خوش رنگ تر و دلنشین تر نمودن محلول تولیدی شما به کار برده می شود. شما می توانید اگر رنگ مناسب در اختیار ندارید از آبرنگ های خراب شده به این منظور استفاده نمایید. همچنین می توانید با یک تماس رنگ مورد نظرتان را از ما بخواهید.

کتون CG: از کتون CG می توان به عنوان نگهدارنده استفاده کرد که Kathon CG یکی از مناسب ترین مواد نگهدارنده بر پایه کلرو متیل ایزوتیازولون و متیل ایزوتیازولون است که طیف وسیعی از باکتریها، قارچها و کپک ها را پوشش داده و از رشد آنها در محصولات آرایشی بهداشتی جلوگیری می کند. ایزوتیازولین شامل دو ماده با نام­های متیل کلروایزوتیازولین و متیل ایزوتیازولین است که خواص ظاهری آن مایعی شفاف و نسبتاً بی رنگ و بی بو است. ایزوتیازولین به عنوان نگهدارنده به فرآورده افزوده شده تا میکروارگانیسم­ها را از بین برده و یا از رشد و تکثیر آن­ها جلوگیری نماید. یکی از ویژگی­های مطلوب ایزوتیازولین این است که دارای طیف اثر وسیع بر روی باکتری­ها و قارچ­ها است.

روش تولید:

1- در یک بشر یا ظرف شیشه ای حدود 10 میلی لیتر اتانول بریزید.

2- مقدار 2 گرم تگزاپون را داخل اتانول ریخته و آرام هم بزنید. اتانول تگزاپون را به راحتی در خود حل می نماید.

3- حدود 10 میلی لیتر ایزوپروپیل الکل به مخلوط اضافه نمایید.

4- اینقدر آب بریزید تا حجم مخلوط به 100 میلی لیتر برسد.

5- اسانس و رنگ را به محلول اضافه کنید.

6- ماده نگهئارنده به میزان بسیار کم به محلول اضافه کنید.

محلول شیشه شوی خانگی شما آماده است.

موفق باشید.

 

 



  1. سلام
    وقت بخیر
    ابتدا باید نوع محصول کاملا مشخص شود و بعد برای رنگ آن ماده پیشنهاد گردد چون مواد مختلفی بسته به خواص فیزیکی و شیمیایی مواد متفاوت می باشد. برای این مورد با ما تماس بگیرید. در واحد فروش مواد اولیه، مواد مختلفی برای این منظور موجود است.

  2. مجید صدیقیان Says: فوریه 23, 2022 at 8:04 ب.ظ

    سلام
    ممنون که مطالب خوبی رو با دیگران به اشتراک میذارید.یه سوال داشتم که زیاد ارتباط به فرمول شیشه شور نداره(با عض معذرت).
    میتونید کمکم کنید که رنگ سفید که در شوینده ها هست،چه ماده ای هست و از کجا میتونم تهیه کنم؟
    پیشترممنونم.

  3. سلام
    بله متفاوت هست علاوه بر اینکه در شیشه شوی خانگی از متانول استفاده نمی شود، مقدار ایزوپروپیل الکلش هم متفاوت هست و ترکیباتی مانند پروپیلن گلایکول نیز به منظور کاهش دمای انجماد در آن استفاده می شود.

  4. سلام شیشه شور خودرو با شیشه شور خانگی که در بطری اسپری دار معمولا وجود دارد از نظر ترکیبات متفاوت است؟ تنها تفاوت استفاده از متانول در اولی و اتانول در دومی است؟

  5. سلام
    ممنون از لطف و بزرگواری شما.
    باید درصد الکل رو بیشتر کنید.

  6. سلام خسته نباشید و تشکر از سایت فوق العادتون من یه سوالی داشم ممنون میشم راهنماییم کنید. من این فرمول رو میخوام در شیشه شوی اتوموبیل استفاده کنم و فقط میخوام حداقل تا منفی ۱۰ درجه یخ زدگی نداشته باشه میشه راهنماییم کنید. سپاس

  7. شپاش فراوانن بابت اینهمه نظر لطف و انرژی مثبت شما

  8. تشکر از مطالب ارزنده و علمی شما

  9. سلام
    بله قابل استفاده هست اما بهتره بهینه بشه.

  10. با سلام،آیا فرمولاسیون اعلام شده برای تولید انبوه هم مناسب میباشد

  11. ممنون از لطفتون. مطمئنا همینطور هست.

  12. ممنونم مطالب علمی همیشه برای من جذابن امیدوارم برای همه اینطور باشه

  13. سلام
    خیلی خیلی از لطف شما سپاسگزاریم و این نظر لطف شما به ما دلگرمی فراوان میده.

  14. اسماعیل شقاقی Says: مارس 13, 2021 at 9:50 ق.ظ

    سلام و درود
    بسیار ممنونم از زحمتی که کشیدید برای پرزنت این فرمول. من برای منزل و محل کارم ازش استفاده کردم و نتیجه عالی بود.خیلی خیلی بهتر از شیشه شورهای تجاری. انتخاب رنگ و بو نیز بدلخواه خودم شده و راضی هستم.
    ارادتمند شما

  15. سلام
    این نظر لطف شماست و مایه افتخار و مباهات ماست. بسیار از لطف شما سپاسگزاریم.

  16. اردشیروطنخواه Says: مارس 5, 2021 at 4:21 ب.ظ

    باسلام وادب واحترام خدمت حضرت عالی بنده واقعاسپاسگذارم ازبذل توجه تان نسبت به هموطنانتان الان هرکسی مشاهده کندمطالب راهم استفاده اقتصادی میکندهم ازیک سری خرجهاجلوگیری میشه وازهمه مهم‌ترین خداامرزی براپدرومادروخودشخص امابنده هرچه مرورکردم نتوانستم سایتی پیداکنم که اینطورتوضیحات داده باشه

  17. سلام
    با ما تماس بگیرید تا راهنمایی ها و کمک های لازم انجام شود.

  18. سلام … برای تهیه مواد اولیه و بطری و لیبل چه کار کنم ؟؟ بیشتر هزینه تولید مربوط به بسته بندی هست و از طرفی تهیه بطری و لیبل کار ساده ای نیست . لطفا راهنمایی کنید

  19. سلام
    فرمول را جداگانه داریمف مواد اولیه را هم جداگانه در خدمتتون هستیم.

  20. سلام آیا شما فرمولرا با مواد اولیه میفروشید

  21. سلام
    فرمولاسیون پاک کننده LCD جزو فرمولاسیون های فروشی واحد فرمولاسیون هست. برای خرید می تونید با واحد فرمولاسیون شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان تماس بگیرید. اما شاید به زودی فرمایش شما اجرا شد.

  22. سلام و وقت بخیز.میشه لطفا طرز تهیه تمیز کننده lcd رو هم بفرمایید.

  23. سلام
    ممنون از نظر سازنده و انرژی بسیار مثبت شما. این نظرات شما حتما مشوق ما و همکاران ما در خدمت رسانی بهتر خواهد بود.
    در صورت نیاز به مشاوره می توانید برای ما ایمیل بفرستید و یا در واتساپ به ما پیغام بدید. شماره های ما در صفحه تماس با ما وجود دارد.
    با سپاس فراوان

  24. سلام . شیدا هستم .(فامیلیم شیدا هست.)
    واقعا من به مطالب شما علاقه مند شدم .دیروز تموم لیست شما رو از شهر مشهد تهیه کردم .میخوام فردا اولین شیشه پاکن رو درست کنم .انشالله جواب بده.
    تنها سایتی بودید که مطالب جامع و کامل داشت .
    میشه اگه مشکلی توی کار برام پیدا شد.بهتون ایپیل بزنم و درخواست کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *