امولسیون سیلیکون Silicone emulsion

امولسیون سیلیکون Silicone emulsion

سیلیکون ها مواد بسیار پایدار در مقابل گرما و میدان های الکترومغناطیسی می باشند. مایعات سیلیکونی مانند سیلیکون امولشن ( Silicon emulsion) مواد بسیار مناسبی جهت استفاده در تولید لوازم آرایشی، بهداشتی، منسوجات، داروها و دیگر صنایع می باشند. سیلیکون از یک ساختار مشخص شامل اتم های سیلیسیم و اتم های اکسیژن ساخته شده است. این ترکیب یک ترکیب معدنی است که شیمیدان ها آن را در طبقه polydiorganosiloxanes قرار می دهند. دو ظرفیت دیگر اتم سیلیکون توسط گروههای آلی (عمدتا متیل) اشغال شده است که باعث ایجاد مواد شبه آلی از سیلیسیم می شوند. انرزی پیوند سیلیکون – سیلیکون بسیار بیشتر از انرژی پیوند کربن – کربن می باشد. این مساله باعث می شود تا ترکیبات سیلیکون در مقابل عوامل مختلف بسیار پایدارتر از ترکیبات کربن باشند. مزیت اصلی سیلیکون ها مقاومت حرارتی و پایداری در مقابل اکسیداسیون حرارتی می باشد. به طور دقیقتر می توان گفت که سیلیکون ها در بازه دمایی -60oc تا +300oc پایدارند. مایعات سیلیکونی در مقابل اثرات اشعه های UV، گاما، ایکس، آلفا و بتا بسیار پایدارتر از ترکیبات کربن هستند، به همین دلیل از آنها جهت حفاظت از سطوح در برابر این اشعه ها استفاده می شود. مایعات سیلیکون علاوه برداشتن موارد فوق ویژگی های زیر را نیز دارند:

– تغییر و نوسانات بسیار کم

– پایداری برشی عالی

– کشش سطحی کم

– مقاوم در برابر آب و رطوبت

مایعات سیلیکونی هیچ اثر سمی شناخته شده ای تا به حال نداشته اند و مایعات شفافی هستند که فاقد بو و طعم می باشند. ویسکوزیته این مایعات بین 0.65 تا 1,000,000 mm2/s بسته به نوع مایع متغییر است. از آنجایی که نیروهای بین مولکولی در متیل سیلیکون ها نیروهای بسیار ضعیفی می باشد این مواد در گستره های مختلفی از جرم های پلیمری خود به حالت مایع هستند.

Viscosity [mPa s]

Molecular weight [D]

Mean chain length

0.65

162

2

10

1200

16

100

5200

70

1000

15000

200

10000

37000

500

100000

74000

1000

این خواص سیلیکون ها آن ها را برای کاربردهای زیر بسیار عالی و ایده ال می سازد:

– مایعات هیدرولیک و ترانسفورماتور

– مایعات میرا

– مایعات پمپ انتشار

– مقاوم در برابر  گرما

– دی الکتریک

– ضد کف

سیلیکون ها همچنین جهت مقاوم سازی پشم شیشه و سنگ در مقابل اب به کار می روند. این مواد توانایی ضد آب نمودن لوازم آرایشی، بهداشتی، منسوجات و داروها را دارند.

مایعات سیلیکونی اغلب به صورت امولسیون های آبی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده با آب می تواند بسیار رقیق شده و در صورت پخش شدن روی یک سطح لایه بسیار نازکی را روی آن سطح ایجاد می نماید.

سیفلیکون امولشن ها اساسا به دو شکل وجود دارند:

  • ماکرومولکول ها و ذراتی با ابعادی بزرگتر از 100 نانومتر تا چند میکرومتر که به رنگ شیری هستند جزو مواد نانو ذرات به شمار نمی آیند.

  • میکرو مولکول ها و ذراتی با ابعاد کوچکتر از 100 نانومتر که اغلب بی رنگ بوده و به ندرت شیری رنگ هستند و جزو نانو ذرات طبقه بندی می شوند.

برای به دست آوردن یک امولسیون پایدار سیلیکونی باید سطح قطرات سیلیکونی با سورفاکتانت ها (امولسیون کننده ها) پوشیده شود. در این حالت سرهای آب گریز امولسیفایرها در قطرات روغنی سیلیکون حل شده و سرهای آب دوست آنها در آب حل می شود. سیلیکون امولسیون معمولا در صنایع نساجی، آرایشی و بهداشتی و  …  استفاده می شود. مقدار بسیار کمی از سیلیکون ها در شامپوهای سر، موهایی به نرمی ابریشم بعد از هر شستشو ایجاد می نمایند. سیلیکون امولسیون به عنوان عامل ضد آب در حفاظت از پارچه ها و یا تولید مواد عایق رطوبتی استفاده می شود. سیلیکون امولشن (Emulsion) با درصد سیلیکون مختلف ( 60% _ 35%) و قدرت حل شوندگی در آب و با توجه به قدرت براقیت بالا در صنایع مختلف لاستیک سازی و چرم و پولیش و تولید واکس کفش و داشبورت خودرو قابل استفاده می باشد.

واکس های سیلیکون در واقع polydimethylsiloxane هایی هستند که توسط گروه های آلکیل زنجیره بلند تعدیل شده اند. بهبود خاصیت زنجیر سیلیکونی به تعداد اتصالات آلکیلی آن بستگی دارد. اما اگر تعداد شاخه های آلکیلی خیلی زیاد شود واکس سیلیکون مانند واکس های معمولی رفتار خواهد نمود. واکس سیلیکونی تلفیقی از خواص واکس های کربنی مانند دفع آب و پخش شدن خوب را با خواص سیلیکونی مانند انحلال در آب به همراه دارد. این نوع واکس ها برای کاربردهایی که در آنها نیاز به روغن داریم و یا انتقال جامد به مایع باید صورت گیرد، بهترین گزینه جهت انتخاب هستند.

واکس سیلیکون به عنوان فاز روغنی در ساخت کرم های پوست و صورت استفاده می شود. علاوه بر این واکس سیلیکون باعث توزیع یکنواخت رنگدانه ها و ترکیبات افزودنی در ساختار کرم های ضد آفتاب می شود. در نساجی از واکس سیلیکون برای بهبود کیفیت چرم و الیاف استفاده می شود که باعث افزایش طول عمر و ایجاد اثر ضد آب می شود.

سیلیکوسان بسپار شده مایع با زنجیره های جانبی آلی را می توان روغن سیلیکون نامید. روغن سیلیکون دارای اتم های متغیر سیلیکون و اکسیژن است. این روغن بی بو، غیر اشتعال زا و غیر سمی است. به خاطر خواص روغن کاری شونده و پایداری حرارتی عالی، از این روغن در صنایع زیادی همانند صنعت دارو، خودرو و هوا و فضا استفاده می­شود. برخی از خواص این روغن به شرح زیر است:

  • چگالی روغن سیلیکون در دمای 25 درجه ی سانتی گراد با ضریب شکست فرمول برابر فرمول است.

  • روغن سیلیکون بدون مزه است. چسبندگی بسار متغیری دارد.

  • این روغن کشش سطحی بسیار پایینی دارد.

  • روغن سیلیکون عامل دی الکتریک خوبی است.

  • مطابق گزارشات دارویی، روغن سیلیکون غیر سمی است. ولی اگر با چشم تماس پیدا کند ممکن است سبب سوزش موقتی شود.

  • روغن سیلیکون فشار بخار پایینی دارد.

  • خواص ضد کف زای دارد و به طور گسترده ای در صنعت غذایی استفاده می شود.

  • روغن سیلیکون نقطه ی جوش بالاتر از فرمول دارد.

با در نظر گرفتن این خاصیتها برخی از کاربردهای سیلیکون امولشن را میتوان به شرح زیر بیان نمود:

  • روغن سیلیکون به عنوان جایگزینی برای مایع زجاجی چشم در طی بسیاری از اعمال جراحی استفاده می­شود زیرا ماده­ی دیگری خلوص این روغن را ندارد.

  • بسیاری از داروهای ضد نفخ حاوی این روغن است. زیرا روغن سیلیکون گاز تشکیل شده در سیستم گوارشی را کاهش می­ دهد.

  • از روغن سیلیکون در پمادها و کرم های پوست استفاده می شود. چونکه روغن سیلیکون دافع آب است، با ایجاد لایه ای محافظ از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

  • کرم های دارویی دارای روغن سیلیکون به خاطر نفوذپذیری فرا پوستی، در بهبود زخم های سوختگی و آماس پوست مؤثر است و همچنین دارای خواص ضد لخته شدن است.

  • ابزارآلات پزشکی با روغن سیلیکون روغن کاری می شود.

  • از روغن سیلیکون در نجاری نیز برای روغن کاری استفاده می شود.

  • آشپزها اغلب به غذا کمی روغن سیلیکون اضافه می کنند تا از کف کردن غذا جلوگیری کنند. ولی هرگز روغن سیلیکون را به کلی جایگزین نمی کنند زیرا، می تواند سمی باشد.

  • از روغن سیلیکون در فرآیند تخمیر در کارخانه های دلستر سازی استفاده می شود.

  • از آن به خاطر خواص ضد بُرش در صنعت هوایی به عنوان روغن هیدرولیک استفاده می شود.

  • مواد سردکننده ی موجود در دستگاه های سردکننده نیز حاوی روغن سیلیکون است.

  • منسوجات به پرداخت کاری نرم نیاز دارد بنابراین، از روغن سیلیکون برای فراهم کردن این نرمی استفاده می شود.

  • نقل مطلب با ذکر منبع مجاز است.

  • شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان توانایی تأمین مرغوبترین و به روزترین مواد اولیه را در مقادیر خرد و عمده دارا می باشد. برای خرید مطمئن و سریع این محصول می توانید با شماره های ۰۲۱44409411 و 09368311781 یا 09125393674 تماس حاصل بفرمایید.