مقدمات لازم جهت راه اندازی کارخانه مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی

مقدمات لازم جهت راه اندازی کارخانه مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی

به نام خدا

 

صنعت بسته بندی یکی از مهمترین بخش های هر کارخانه یا کارگاه تولیدی می باشد. محصولات بدون بسته بندی که به صورت فله عرضه می شوند ارزش افزوده ی بسیار پایینی را برای واحد تولیدی ایجاد می کنند و حاشیه ی سود آن ها بسیار پایین است. در حالیکه محصولات بسته بندی ضمن ایجاد ارزش افزوده ی بالا به دلیل استقبال مشتریان از فروش بالاتری نیز برخوردار است. بسته بندی های بسیاری در بازار بسته به ماده ی تولید شده وجود دارد که در این مقاله برای جلوگیری از گسترش بی مورد بحث  به بررسی سیستم های بسته بندی مایعات مخصوصا مایعات شوینده می پردازیم.

اولین مرحله در بسته بندی مایعات انتخاب نوع ظرف می باشد که اثر بسیار ویژه و خاصی بر سلیقه مشتری و به تبع آن میزان فروش شما خواهد داشت. دقت نمایید برای انتخاب ظرف بررسی های کامل را انجام داده و با کارشناسان امر حتما مشورت نمایید زیرا خط بسته بندی شما بر اساس ظرف انتخابی طراحی و ساخته خواهد شد. سعی کنید همچنان که ظرف متفاوت و منحصر بفردی را انتخاب می کنید، ظرف شما تا حدی متعارف بازار هم باشد. زیرا اگر ظرف انتخابی شما بسیار خاص باشد تولید کننده های ظروف کمتری در بازار توانایی ارائه ی خدمات به شما خواهند داشت. همچنین اگر سیاست های فروش شما در آینده بر این باشد که ظروف خود را تعویض نموده یا از ظرف دومی برای بسته بندی محصولات استفاده نمایید ممکن است به تغییر در دستگاهها و تجهیزات بسته بندی نیاز داشته باشید که ظروف نامتعارف این تغییرات را سخت و پیچیده می نمایند.

مرحله ی بعدی انتخاب درب ظرف است، درب ظروف می توانند برای مقاصد مختلف کمی متفاوت با سایر درب های رایج در بازار انتخاب شود. از جمله می تواند برای مصارف مختلف طراحی گردد، یا برای زیباتر شدن بسته بندی و یا حتی به منظور بسته بندی بهتر طراحی های متفاوتی صورت می پذیرد.

بعد از درنظر گرفتن ظرف و درب آن نوبت به لیبل می رسد که در مورد آن متعاقبا در همین مقاله بحث خواهیم کرد.

حالا که محصول مشخص شده است و ظرف و درب آن در نظر گرفته شده، شما نیاز به یک خط مکانیزه به منظورهای زیر دارید:

1- پرکن جهت پرکردن محصول به اندازه ی مشخص در ظرف در نظر گرفته شده:

برای این منظور از دستگاههای پرکن استفاده می کنیم. دستگاههای پر کن انواع مختلفی دارند. یک طبقه بندی برای این دستگاهها بر اساس ویسکوزیته ی مایعات تحت پروسه صورت می گیرد که عبارتند از :

پرکن ثقلی: در این نوع پرکن ها از نیروی گرانش به عنوان نیروی موثر جهت پر کردن ظروف استفاده می شود. این نوع پرکن برای مایعات با ویسکوزیته ی پایین (به اصطلاح مایعات رقیق) کاربرد دارند. موادی مانند سفید کننده، جرمگیر، عطرها، اسانس ها، شیر، آب، سموم کشاورزی و همه ی مایعات غیر ویسکوز را با این پرکن می توان در ظرف مربوطه پر کرد.

در زیر یکی از پرکن های ثقلی ساخته شده توسط شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان جهت پر کردن مایع سفید کننده و جرمگیر را مشاهده می فرمایید.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

این پرکن دارای دوازده نازل بوده و برای جلوگیری از خوردگی تمام قطعات از جنس موادی مانند تفلون و استیل ساخته شده است.

پرکن پمپی: این نوع پرکن برای مایعات نیمه ویسکوز و مایعاتی که احتمال کف نمودن و ایجاد خطا دارند به کار می رود. دقت پر کردن این نوع پرکن مناسب بوده و بسته به نوع مایع پمپ به کار رفته در سیستم پرکن می تواند از نوع دنده ای، سانتریفوژی یا حلزونی باشد. برای مایعاتی که ویسکوزیته ی نسبتا بالایی دارند و احتمال ایجاد کف در آن ها بالاست بهتر است از پمپ های دنده ای استفاده شود. همانطور که احیانا متوجه شده اید به واسطه ی اینکه در این نوع پرکن یک وسیله ی برقی دیگر به مجموعه اضافه شده است هزینه ی مصرف برق آن نیز بالاتر از پرکن های ثقلی خواهد بود. برای پر کردن موادی مانند مایعات دستشویی و ظرفشویی، انواع روغن ها، انواع شربت ها و … کاربرد دارد.

در شکل زیر یکی از پرکن های پمپی ساخته شده توسط شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان را مشاهده می فرمایید که جهت پر کردن مایع ظرفشویی و دستشویی و  شامپو طراحی گردیده است.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

این پرکن 4 نازله بوده و به صورت تمام اتوماتیک ساخته شده است.

پرکن سیلندر و پیستونی: از این نوع پرکن ها جهت پر کردن مایعات بسیار ویسکوز و خمیرها استفاده می شود. دقت اندازه گیری این نوع پرکن ها بسیار بالا بوده و حجم سیلندر آن ها قابل تنظیم می باشد. گاهی برای پر کردن مایعاتی که می توان از پرکن های پمپی برای آن ها استفاده نمود از پرکن های سیلندر و پیستونی استفاده می کنند. گاهی جهت ساپورت سیلندرها و جک ها از پمپ واسط یا سیستم میل لنگ استفاده می شود و گاهی فقط به نیروی گرانش و نیروی خلا ایجاد شده توسط جک ها اکتفا می شود.

تمام این فاکتورها تخصصی بوده و شما باید دستگاه پرکن خود را با نظر کارشناسی متخصصان انتخاب نمایید.

تصویر زیر قسمت سیلندر و پیستونی یکی از پرکن های ساخته شده توسط شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان جهت پرکردن مایعات ظرفشویی و دستشویی و شامپو را نشان می دهد.

اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن، روتاری یا خطی بودن، تعداد ظروف پرشده در ساعت، حجم ظرف و بقیه ی موارد از جمله فاکتورهای مهمی است که در طراحی و ساخت پرکن ها باید در نظر گرفته شود.

2- درب بند جهت بستن درب ظروف:

درب بند دستگاهی است که به منظور بستن درب ظروف استفاده می شود. انواع درب ها را از لحاظ کارکرد می توان به درب بندهای دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم کرد. اغلب درب بندهای مستقر بر روی خطوط تولید از نوع دوار هستند ولی درب بندهای ضربه ای هم گاهی برای خطوط تولید کاربرد دارند.

اگر شما تمایل به استفاده از کارگر کمتر در خط بسته بندی خود دارید باید دستگاه سورتر را به شما پیشنهاد کنم که وظیفه ی آن گذاشتن درب ظرف بر دهانه ی آن ها قبل از ورود به درب بند می باشد. چنانچه از این دستگاه استفاده ننمایید یک کارگر باید وظیفه ی انجام آن را به عهده بگیرد.

شکل بالا یک درب بند تمام اتوماتیک و سورتر مربوط به آن را که توسط شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان ساخته شده است را نمایش می دهد.

3- لیبل زن جهت چسباندن لیبل بر روی ظروف:

خب حالا بعد از انتخاب دستگاههای تولیدی و بسته بندی نوبت به یکی از مهمترین دستگاههای کارخانه ی شما می رسه. بسته به سیاست شرکت در بازار فروش شما می توانید دو نوع لیبل زن انتخاب نمایید. یک لیبل زن جهت چسباندن لیبل های پشت چسب دار و لیبل زن دیگر جهت لیبل شیرینگ.

اغلب افراد با لیبل های پشت چسبدار آشنا هستند زیرا این لیبل ها یکی از متداولترین لیبل های موجود در بازار هستش. اما وقتی صحبت از لیبل شیرینگ می شود اغلب افراد اطلاعی از کم و کیف این نوع شیرینگ ها ندارند.

شیرینگ لیبل نوعی سبک لیبل زنی سرتاسری است که در آن طرح لیبل روی نوعی پلاستیک از جنس PVC چاپ شده و روی ظرف به صورت یک استوانه قرار می گیرد. این پلاستیک بر اثر گرما جمع شده و دور تا دور ظرف را در بر می گیرد. لیبل شیرینگ به دلیل شفافیت رنگ ها، ماندگاری بلند مدت، قیمت پایین تر و حفاظت از محصول به تازگی مورد توجه سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است.

در زیر نوعی تونل لیبل شیرینگ ساخته شده توسط مهندسان و کارشناسان شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان را ملاحظه می فرمایید.

AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

اگر سرمایه کافی در اختیار دارید به شما توصیه می کنم هر دو دستگاه لیبل شیرینگ و لیبل چسبان را تهیه فرمایید.

با توجه به توضیحات بالا تا حدی کار بسته بندی به اتمام رسیده است و فقط برداشتن محصولات لیبل خورده و قراردادن آن در بسته های نهایی جهت سهولت در حمل و نقل و انتقال آن به نقاط دورتر می باشد. برای این منظور از سه دستگاه دیگر هم می توان در خط تولید استفاده کرد.

4- جت پرینتر:

از این دستگاه جهت درج تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و قیمت مصرف کننده استفاده می شود. این دستگاه در مسیر پکینگ بر روی کانوایر نصب می شود و انواع مختلفی دارد. اغلب جای این دستگاه در روی خط پگینک بعد از لیبل خوردن قوطی ها می باشد.

5- میز ترافیک:

کار میزترافیک تاخیر انداختن در سرعت امتقال است. گاهی این وسیله در میانه ی خط تولید جایی که محدودیت خاصی برای فرآیند وجود دارد استفاده می شود و گاهی در انتهای مسیر که به منظور دادن فرست کافی به سیستم انسانی یا مکانیکی جهت چیدمان ظروف برای بسته بندی نهایی می باشد. این بسته بندی نهایی می تواند کارتن یا شیرینگ پک باشد.

البته در برخی موارد برای محافظت از کارتن نیز از شیرینگ پک استفاده می شود. پس بهتره تو این مرحله دستگاه شیرینگ پک رو هم براتون شرح بدم.

6- شیرینگ پک:

دستگاهی است جهت بسته بندی نهایی محصولات برای عرضه در بازار. به کمک این دستگاه شما می توانید محصولات خود را در بسته بندی ها و تعداد دلخواه در هر بسته به بازار عرضه نمایید. بسته بندی های ارزان قیمت که اغلب برای مایعاتی مانند نوشابه، آب معدنی و ماءالشعیر به کارمی رود. در بسته بندی برخی محصولات مثل ضدیخ، روغن ترمز، شیشه شور و … نیز از این بسته بندی استفاده می شود.

البته برخی از کارخانجات برای حفاظت محصولات خود از آب و باران بعد از قراردادن محصولات در کارتن یا بسته بندی های دیگر روی آن را با لایه ای نازک از پلاستیک پوشش می دهند.

خب حالا دستگاهها و تجهیزات شما برای بسته بندی مایعات و ارائه ی آنها به بازار مصرف آماده است. ولی بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارید:

1- سعی کنید تا جایی که می توانید از بسته بندی های دوستدار محیط زیست استفاده نموده و یا مکانیزمی جهت بازیافت پسماندهای بسته بندی های خود در نظر بگیرید.

2- از دستگاهها و تجهیزات بومی شده و بهینه استفاده نمایید تا ضمن کاهش مصرف انرژی که باعث پایین آمدن هزینه های جاری شما می شود، در حفظ محیط زیست نیز کوشا باشید.

3- همیشه سود شما در گروی سود و رضایتمندی مشتری است.

4- به دست آوردن یک مشتری جدید هزینه ی زیادی دارد بنابراین با دقت در کیفیت محصولات خود و جلب رضایت آنها در هزینه های بازاریابی صرفه جویی نمایید تا لازم نباشد با کاهش کیفیت محصول این هزینه ها را جبران نمایید.

با تشکر