هفت نکته در تولید مایع ظرفشویی و دستشویی با کیفیت

هفت نکته در تولید مایع ظرفشویی و دستشویی با کیفیت

به نام خدا

شما اگر تولید کننده مواد شوینده به خصوص مایع ظرفشویی و یا دستشویی و حتی شامپوی سر و بدن و سایر مایعات شوینده هستید مطالعه این مقاله را که حاصل سال ها تجربه و تحقیق در صنعت شوینده می باشد را به شما توصیه می کنم.

اغلب اوقات دوستان تولید کننده مایعات شوینده علیرغم زحماتی که می کشند و علیرغم پشتکار فراوانی که دارند به کیفیت مطلوب در تولیدات خود نمی رسند، در این مقاله می خواهم تعدادی از فوت های کوزه گری در تولید مایعات شوینده را برای شما مطرح کنم تا شاید به تولیدی با کیفیت تر و مرغوب تر دست پیدا کنید.

1- مواد اولیه:

 

اولین نکته مهم در تولید هر محصولی استفاده از مواد اولیه با کیفیته، اگر شما مواد اولیه بی کیفیت در تولیدتون به کار می برید نباید انتظار تولید محصول با کیفیت را داشته باشید. بارها دیده شده دوستانی که مراجعه کرده اند و از کیفیت محصول تولیدی خود شکایت داشته اند هیچ مشکلی در فرمولاسیون و یا روش تولید و دستگاهها و تجهیزات نداشته اند اما وقتی مواد اولیه آن ها مورد بررسی قرار گرفته است دیده شده که به دلیل خرید مواد اولیه از فروشنده های نامعتبر کیفیت مواد اولیه آنها بسیار پایین بوده و تولید محصول با کیفیت را ناممکن می کند. مثلا دوستی از عدم کف کنندگی و ویسکوز نبودن مایع ظرفشویی تولیدی اش گله می کرد و بعد از بررسی های مختلف مشخص گردید که ایشان تگزاپون فاسد را به جای تگزاپون N70 خریداری کرده و در تولید استفاده می نمایند.

توصیه: اگر نسبت به خواص فیزیکی و شیمیایی مواد اولیه هنوز شناخت کافی پیدا نکرده اید، مواد اولیه خریداری شده را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال نمایید یا از فروشنده های معتبر مواد اولیه خود را تهیه نمایید.

شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان این امکان را برای شما فراهم نموده است تا مواد اولیه مورد نیاز خود را در هر مقیاسی با کیفیت تضمین شده تامین نمایید.  برای خرید مطمئن و سریع این محصولات می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۴۰۴۲۴۴ و ۰۲۱۴۴۴۰۹۴۱۱ و ۰۹۳۶۸۳۱۱۷۸۱ و ۰۹۱۲۵۳۹۳۶۷۴ تماس حاصل بفرمایید.

 

2- آب:

بیشتر از 70 درصد محصول تولیدی شما از آب تشکیل شده است. بنابراین آب با کیفیت یکی از مهمترین ارکان تولید مایعات شوینده با کیفیت می باشد.

سختی آب یکی از علل اصلی بسیاری از مشکلات تولید است. ازمهمترین این مشکلات ، واکنشی است که املاح موجود در آب با مواد شوینده می دهد. املاح موجود در آب با مواد سازنده ی شوینده ها ترکیب شده و تشکیل مواد نامحلول و لخته مانندی را می دهند که علاوه بر کاهش کیفیت محصول تولیدی از قدرت کف کنندگی و پاک کنندگی آن ها می کاهد. در این حالت محصول تولیدی شما بلافاصله یا در اثر مرور زمان دو فازی شده و مقداری نمک نامحلول به صورت رسوب در آن تشکیل می شود.

متداول ترین و اصلی ترین املاحی که باعث این مشکل می شوند کلسیم، منیزیم و آهن هستند که در آب شهری و آب چاه ها به وفور یافت می شوند. به مجموع این سه ترکیب ، سختی آب گفته می شود که عامل اصلی روسوب گذاری آب نیز هستند. با حذف سختی آب یا به عبارتی حذف کلسیم، منیزیم و آهن، مواد شوینده قدرت پاک کنندگی بیشتری پیدا کرده و در مصرف مواد اولیه سازنده آنها نیز صرفه جویی می شود.

همچنین کلر آزاد موجود در آب های تصفیه شده جهت شرب نیز می تواند ظاهر شفاف و دل نشین محصولات تولید شده توسط مجموعه ی شما را کدر نموده و محصول را نامرغوب جلوه دهد. از طرفی دیگر وجود باکتری ها و آلودگی های میکروبی در آب خطرات جبران ناپذیری را ممکن است به شما تحمیل نماید. باکتری ها ممکن است در گندزدایی های مراحل تولید محصول کاملا نابود نشده و به بسته بندی های نهایی محصولات شما راه یابند که در این صورت بعد از گذشت مدت زمان معینی اقدام به فعالیت نموده و محصول را تخریب نمایند. در صنایع شوینده این اغلب محصولاتی که در مجاورت آلودگی های میکروبی قرار داشته اند پارافینه شده و ضمن تشکیل گاز که منجر به باد نمودن قوطی ماده می شود بوی بسیار نامطبوعی نیز تولید می شود.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دستورالعمل صادره خود جهت کارخانجات تولید مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی استانداردهای 1053 جهت ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و 1011 جهت آلودگی های میکروبی را نافذ دانسته است. در استاندارد 1053 ویژگی های فیزیکی آب به شرح ذیل آمده است:

در این استاندارد مواد معدنی موجود در آب را به دو دسته ی سمی و غیر سمی تقسیم کرده و برای هرکدام ویزگی های خاصی را در نظر می گیرد که رعایت آن ها برای بالا بردن کیفیت محصول تولیدی بسیار مهم است.

چنانچه آب مورد استفاده جهت تولید در واحد تولیدی شما از استانداردهای ذکر شده پیروی نمی کند می توانید با مهندسان و کارشناسان قسمت تصفیه آب شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان مشورت نمایید تا راه حلی مناسب و کم هزینه برای تامین آب دارای کیفیت بالا در نظر گرفته شود.

 

3- گرما:

دانستن این که محصول در حین تولید باید گرم شود یا نه و اگر باید گرم شود تا چه دمایی باید این گرمایش صورت بپذیرد به طور مستقیم روی کیفیت محصول تاثیر گذار است. برای رسیدن به کیفیت مطلوب تولید در زمینه تولید مایع ظرفشویی لازم است تا محصول در دو یا سه مرحله گرم شود. به یاد داشته باشید هر وقت در حین تولید لازم شد که از آب استفاده نمایید، آب با دمای حدود 60 یا 70 درجه مطلوبترین گزینه است تا به مایع ظرفشویی ای با کیفیت مناسب و شفافیت کافی برسید.

اما در زمینه مایع دستشویی داستان کمی فرق دارد و به فرمولاسیون تولید شما وابسته است. اگر فرمولاسیون شما پایه بتائین است بهتر است در مراحل اولیه اختلاط از آب گرم استفاده نمایید و اگر از تگزاپون صدفی استفاده می کنید بهتر است که بیخیال گرمایش شوید.

 

4- فرمولاسیون تولید:

فرمولاسیون یکی از مهمترین فاکتورهای تولید محصول خوب می باشد. یک فرمولاسیون خوب باید شامل مواردی مانند شرح مواد اولیه، ترتیب اختلاط، میزان اختلاط، فرآیندهای قابل مشاهد طی هر اختلاط و کنترل فرآیثند در هر مرحله باشد. گاهی دوستان جهت تولید محصول فرمولاسیون خود را از مراکز غیر معتبر خریداری می کنند و به همین دلیل هیچ وقت به نتیجه مطلوب نمی رسند. بارها و بارها اتفاق افتاده است که اشخاص و یا واحدهای تولیدی به ما مراجعه نموده اند و بعد از طرح مشکلاتشون در زمینه های تولید مشخص شده است که از فرمولاسیون های غیرقابل اجرایی که از مراکز نامعتبر خریداری شده است استفاده می کنند. دقت کنید فرمولاسیون علاوه بر مقادیر مواد به کار رفته در تولید یک محصول باید مراحل اختلاط و فرآیندهای موجود را نیز شرح دهد. همیشه به یاد داشته باشید قبل از استفاده یک فرمولاسیون جدید جهت تولید انبوه، آن را به صورت آزمایشگاهی تست نمایید.

جهت خرید  فرمولاسون های محصولات معتبر و دقیق با ما تماس بگیرید.

 

5- نمک:

نمک یکی از مواد اولیه مصرفی در تولید مایع ظرفشویی و مایع دستشویی می باشد. از این ماده در مراحل آخر تولید جهت ویسکوزتر نمودن محصول و کاهش قیمت تمام شده آن استفاده می شود. نمک را ما می باید در قسمت مواد اولیه مورد بررسی قرار می دادیم، اما چون اهمیت بسیار بالایی دارد، به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

نمک در صورتی که تاخالص باشد با ترکیباتی از عناصر منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز و … همراه خواهد بود. این ناخالصی ها باعث ایجاد روسب، لرت و کدورت در مایع دستشویی و ظرفشویی شده و مانع از ویسکوز شدن آن می شوند. در عین حال کف کنندگی مایع شوینده نیز به شدت کاهش می یابد.  بنابراین توجه کنید حتما از نمک دوبار تبلور گرید غذایی استفاده کنید، اما به هیچ عنوان از نمک ید دار در تولید مایع ظرفشویی و دستشویی استفاده نکنید، زیرا ید باعث کدورت در رنگ و رسوب گذاری می شود.

 

6- آهن:

وجود آهن در تماس با محصول یا مواد اولیه در تمام خط تولید برای شما دردسر ساز خواهد شد. آهن به راحتی در فرآیند تولید یا حتی در تماس با مایع تولید شده خورده می شود و ضمن پایین آوردن کیفیت محصول شما خود قطعه آهنی نیز از بین می رود. وجود آهن در محصول باعث رسوب گذاری، کدورت و عدم ویسکوز شدن مایع ظرفشویی و دستشویی می شود.

در یکی از موارد دوست تولید کننده ای از تبریز با ارسال مجموعه عکس هایی که دو نمونه از آن ها را در زیر مشاهده می کنید در خواست کرد که نسبت به رفع مشکل تولید ایشان مبنی بر عدم ویسکوز شدن و رسوب گذاری شدید مایع دستشویی تولیدی اقدام کنیم.

 

 

پس از اعزام تیم کارشناسی و بررسی تمام موارد یک عدد بلبرینگ در کف مخزن مشاهده شد که از جنس آهن بود. این قطعه کاملا دچار تخریب شده و باعث خرابی کل مایع دستشویی تولید شده گردیده بود. با حذف این قطعه مشکلات تولید نیز رفع شد.

در مورد دیگری کارخانه ای از شهر اصفهان شهرک صنعتی جی در تماس با کارشناسان از ویسکوز نشدن مایع ظرفشویی تولیدی و وجود ذرات سیاه در آن اظهار ناراحتی کرده بود. در بررسی های حضوری مشخص شده بود که لوله رابط میکسر به پرکن در این کارخانه از جنس آهن در نظر گرفته شده بود. مایع ظرفشویی با ایجاد خوردگی در لوله باعث پوسیدگی کامل لوله از داخل شده بود و خود مایع نیز مشکلات ذکر شده را داشت.وقتی لوله را بین دو انگشت فشار دادم لوله کاملا دچار شکستگی شد. با حذف لوله آهنی و جایگزینی آن با لوله استیل مشکل دانه های سیاه و ویسکوزیته به طور کامل رفع گردید.

 7- دستگاههای تولیدی:

اولین فاکتور موثر در زمینه دستگاهها و تجهیزات تولیدی جنس آنها می باشد. بهترین  جنس سطح در تماس با مایعات دستشویی و ظرفشویی استیل 316 می باشد. جداره های مخازن پلی اتیلنی بستر مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری هایی است که باعث تجزیه و تخمیر محصول شما می شوند. بنابراین اگر سرمایه اولیه شما اجازه می دهد، حتما سعی کنید از مخازن استیل استفاده نمایید. در غیر اینصورت قبل و بعد از هر تولید با دقت مخزن را شستشو بدهید.
فاکتور موثر دوم شکل و نوع پروانه در میکسر می باشد. شکل پروانه عامل بسیار موثر در اختلاط است و کیفیت محصول شما در گروی نحوه اختلاط می باشد. طول و عرض پروانه ها، زاویه آنها نسبت به شفت، شکل و تعداد پروانه روی شفت باید با محاسبات مهندسی تعیین شود، در غیر اینصورت اختلاط موثر واقع نمی شود و محصول تولید شده به کیفیت مطلوب نمی رسد.

دور موتور بر اساس محصول تولیدی یکی دیگر از شاخصه های مهم می باشد، دور موتور را بر اساس حجم محصول، ابعاد پروانه و نوع محصول می توان تعیین کرد. چنانچه دور موتور نامناسب انتخاب شود ممکن است اختلاط کافی صورت نگرفته یا اختلاط بیش از باعث ایجاد مشکلات عدیده در محصول خواهد شد.

در زمینه دستگاهها و تجهیزات در یک مقاله در آینده بیشتر بحث خواهیم کرد، اما بهتر است در زمان خرید و یا سفارش دستگاه به مواردی مانند راحتی کار با دستگاه، مسائل ایمنی، مهندسی ساز بودن و سایر موارد توجه فرمایید.

شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان مفتخر است تا با در اختیار داشتن بهترین و نخبه ترین تیم تولید در زمینه طراحی و ساخت دستگاهها و تجهیزات خط تولید در خدمت سرمایه گذاران محترم باشد. شما سرمایه گذار محترم جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۴۰۴۲۴۴ و ۰۲۱۴۴۴۰۹۴۱۱ و ۰۹۳۶۸۳۱۱۷۸۱ و ۰۹۱۲۵۳۹۳۶۷۴ تماس حاصل بفرمایید.

امید است با رعایت موارد ذکر شده در فوق بهترین و با کیفیت ترین محصول را تولید کرده و به خریداران خود عرضه نمایید. در ضمن خواهشمند است ما را از نظرات و تجربیات ارزشمند خود محروم نسازید.

با تشکر



  1. سلام
    احتمالا مشکل تو نوع رنگ انتخاب شده هست و از رنگ غذایی برای تولید استفاده شده است. درضمن قرار گرفتن در نور آفتاب و یا استفاده از رنگبرها در فرمول باعث از بین رفتن رنگ محصول خواهد شد.

  2. سلام لطفآ بگید علت بی رنگ شدن مایع ظرفشویی در مقابل نور آفتاب چیست و راه حلش را لطفآ بگید

  3. سلام
    وقت بخیر
    از اینکه ما را مورد لطف خودتون قرار دادید بسیار یسار سپاسگزاریم. به این حالت در اصطلاح علمی ژله ای شدن گفته می شود که می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
    1- محصول در دمایی پایین تر از دمای استاندارد نگهداری شود.
    2- فرمولاسیون تولید و نسبت اختلاط مواد مناسب نیاشد.
    3- از مواد تغلیظ کننده مانند تیلوز و کربومر در ساخت محصول استفاده شده است.
    4- فرآیند تولید و میکسینگ به صورت دقیق انجام نشده است.
    بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق تر با ما تماس بگیرید. شماره های تماس ما عبارتند از:
    09368311781 و 09125393674
    با تشکر فراوان

  4. سلام یه سوال داشتم. چرا مایع دستشویی با فرمول ثابت در فصل سرد حالت لخته ای میشودولی در فصل گرم مشکلی نداره

  5. سلام
    اغلب رنگدانه های صنایع شوینده و غذایی در اثر اشعه UV موجود در نور خورشید بی رنگ می شوند و این به دلیل شکسته شدن پیوندها و لیگاندها و تجزیه مولکولی رنگدانه می باشد.

  6. مهسا بغلانی Says: دسامبر 30, 2022 at 6:48 ب.ظ

    سلام.علت بی رنگ شدن مایع دستشویی زیر نور آفتاب چیست؟

  7. سلام و ارادت؛
    در واقع مایع ظرفشویی شما پارافینه میشه برای پیشگیری از این مساله می تونید از اوره یا پاراتولوئن سولفونیک اسید استفاده کنید.

  8. سلام
    فرمول ها باید مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرن وگرنه تو اینترنت پر از فرمول هست و کتاب های متعددی هم تو این زمینه نوشته شده.

  9. جعفر رضوی Says: دسامبر 6, 2022 at 7:32 ب.ظ

    سلام
    من فرمول‌های مختلفی دارم در حدود صد فرمول هست.فرمول را فروش یا معاوضه هم میکنم

  10. جعفر رضوی Says: دسامبر 6, 2022 at 7:26 ب.ظ

    باسلام
    وخسته نباشید
    ببخشید اگر امکانش هست لطفا در مورد تغییر رنگ مایع ظرفشویی در سرما چیست.وقتی دوباره گرم میشه درست میشه و شفاف میشه.در صورت امکان از راهنمایی شما مچکریم

  11. سلام
    بابت اینکه ما را مورد لطف خودتون قرار دادید بسیار سپاسگزاریم.
    بله نوع رنگ هم خیلی مهم هست، بنگ های نساجی و یا غذایی به هیچ عنوان مناسب تولید مواد شوینده نیستند، از فروشنده رنگ مخصوص شوینده بخواهید و یا با واحد تامین مواد اولیه شرکت کیمیا صنعت آتامان تماس بگیرید.

  12. سلام و خسته نباشید خدمت شما.ممنون از توضیحات خوبتان
    ببخشید درباره‌ی رنگ‌سوالی داشتم
    آیا رنگ مورد استفاده هم تاثیری دارد؟
    و بهترین رنگ‌در تولید مایع ظرفشویی چ نوع ان میباشد.با تشکر

  13. سلام
    ممنون که ما را مورد توجه قرار دادید.
    صنعت شوینده یک صنعت بومی در ایران می باشد و کشور ما به واسطه داشتن صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن یکی از بزرگترین و بهترین تولید کننده های مواد اولیه صنعت شوینده می باشد. حدود 90 درصد جرمی اغلب محصولات شوینده در داخل تولید می شود که البته تولید خود این مواد گاهی به مواد اولیه وارداتی وابسته استف اما در سال های گذشته علیرغم تحریم ها و مشکلات مربوطه مواد اولیه به جز مواردی اندک در دسترس تولید کنندگان بوده است.
    در سال های گذشته قیمت مواد اولیه وارداتی و تولید داخل تقریبا با یک آهنگ افزایش یافته است. نبود مواد اولیه تاکنون وجود نداشته و فقط در برخی موارد عرضه محدود شده، اما افزایش قیمت ها در مراحل مختلف وجود داشته.
    در کشور ما بیشتر کارخانه ها و کارگاه مواد اولیه خود را از رقبای بزرگ خود که تولید کننده مواد اولیه و محصولات شوینده هستند خریداری می کنند، اما با این حال تولید به صرفه بوده و قابلیت رقابت دارد.
    برای دریافت قیمت دستگاهها و ماشین آلات با ما در تماس باشید.

  14. سیاوش اسماعیلی Says: آگوست 4, 2020 at 1:20 ق.ظ

    سلام و عرض ادب اقای مهندس شاه ماری
    لطفا به صورت تخصصی و با حوصله مواد اولیه و تهیه انها را برایم ایمیل بفرمایید اخرین موضوعی که در حال پردازش ان هستیم مواد اولیه و تهیه مواد با کیفیت هستش
    چند نوع از مواد اولیه وارداتی هستند و قیمت انها چه جور تغیراتی را به خود دیده است یا چند برابر شده اند؟؟؟
    ایا ممکن است به دلیل تحریم ها با مشکل تهیه مواد اولیه روبرو شویم؟؟
    و برای ما که تازه پا به عرصه تولید میگزاریم ایا تهیه مواد اولیه به نوعی هستش که محصول تولیدی دارای قیمت رقابتی باشد یعنی محصول تولیدی به گونه ای باشد که با قیمت سایر محصولات و برند ها به بازار عرضه شود یعنی وقتی شرکت یکتا با قیمت هشت هزار تومان محصول را روانه بازار میکند محصول ما هشت هزار تومان هزینه بردار نبوده باشد
    در طرح توجیهی که برای بنده فرستاده اید دستگاه های لیبل زن و دستگاه های بسته بندی شیرینگ موجود نبوده اند ایا این دستگاه ها را هم دارید و اگر دارید لطفا قیمت ان را بفرستید تا ما حساب کتاب کنیم برای بسته بندی نهایی محصول از دستگاه های بسته بندی شیرینگ استفاده کنیم بهتر و با صرفه تر است یا کارتن؟؟؟
    در مقاله ای که خواندم بسته بندی شیرینگ را به دلیل صرفه اقتصادی ترجیح داده بودند میخواستم نظر شما را هم در این مورد بدانم
    با تشکر اسماعیلی

  15. سلام
    لظفا با ما تماس بگیرید و اطلاعات دستگاهها و ماشین آلات و فرمولاسیون را ارائه بفرمایید تا در صورت امکان به شما کمک کنیم. یا با مطالعه اطلاعات ارائه شده در سایت نسبت به رفع اشکالات اقدام فرمایید.

  16. نادر رستمیان Says: نوامبر 8, 2019 at 11:23 ق.ظ

    من از همکار شما تد مشهد دستگاه و‌فرمول گرفتم اما متاسفانه هرکاری می‌کنم به نتیجه نمیرسم ایشون هم دیگه جوابگو نیستن بی زحمت راهنمایی کنید من چیکار کنم

  17. سلام
    بله امکان تولید هست. اما مجوزهای لازم بهش تعلق نمیگیره.

  18. سلام
    بله امکان تولید هست. اما مجوزهای لازم بهش تعلق نمیگیره.

  19. امکان تولید تو مغازه ۳۰,متری هست

  20. سلام تویه مغازه هم امکان تولید هست میکسر یک تنی

  21. سلام
    امکان تولید مواد شوینده در پشت بام وجود نداره. حتما باید خارج از مناطق مسکونی این کار باید انجام شود.

  22. رضائی Says: می 19, 2018 at 1:14 ق.ظ

    سلام من میخواهم یک شرکت تولیدی کوچک راه اندازی نمایم، آیا برای شروع اولیه نیاز به مجوز خواصی دارم؟ آیا میتوانم در اتاقکی روی پشتبام خانه بدون دردسر شروع به تولید نمایم؟ لطفا راهنمایی بفرمائید متشکرم- 09152242752

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *