Lavender perfume, close-up

چگونه می توان یک عطر خانگی تولید کرد؟

به نام خدا

دستور العمل تولید یک عطر خانگی شخصی:

 

 

عطر یک هدیه ی کلاسیکه، اما زمانی که شما خودتان این عطر را درست کرده باشید بسیار منحصر بفرد و ویژه خواهد بود، مخصوصا اگر شما این عطر خود ساخته رو تو یه بطری زیبا بسته بندی کنید.

عطر ساخته شده توسط شما عاری از مواد شیمیایی مصنوعی خواهد بود و بوی آن کاملا با سلیقه ی شخصی شما تعیین می شود. شما می توانید با اسانس گلهای موجود در باغچه ی خانگیتان عطر مورد نظرتان را تهیه کنید.

مواد سازنده ی عطرها:

عطرها مخلوط هایی از یک روغن معطر (اسانس) با روغن های پایه و آب و الکل هستند.

– حدود 15 گرم روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین

– حدود 45 گرم اتانول بی بو

– 2 قاشق غذاخوری آب مقطر یا آب چشمه (آب شهر مناسب نیست.)

– فیلتر قهوه

– بطری شیشه ای تیره رنگ

– 25 قطره روغن معطر، یا همون اسانس گیاهی (که می توانید یا از فروشگاه ما تهیه کنید و یا خودتان از تقطیر گیاهان خوشبو به دست آورید.)

– 7 قطره روغن معطر نت پایه

– 7 قطره روغن معطر نت میانی

– 6 یا 7 قطره روغن معطر نت بالا

– دو قطره از نت واسط یا نت پل (کاملا اختیاری)

روغن های معطر اساس فرمولاسیون عطر شما را تشکیل میدهند. این روغن های معطر ” نت” های نامیده می شوند. نت پایه بخشی از عطره که مدت زمان زیادتری روی پوست بدن میمونه. نت میانی عطریه که کمی زودتر تبخیر میشه. نت بالا فرارترین قسمت عطر شماست که زودتر از همه ی قسمت های دیگه از سطح پوست تبخیر شده و در فضای اطراف شما منتشر می شود. به این نت، پیش رایحه هم گفته میشه. نت واسط یا همان نت پل نرخ تبخیر متوسطی داره و باعث اتصال نت ها به هم میشه. گاهی اوقات مواد دیگری هم به یک عطر اضافه میشه، مثل نمک دریا یا همان اسانس اقیانوس، فلفل سیاه، کافور یا روغن گیاه خس خس. با توجه به نرخ تبخیر متفاوت اسانس ها شما می توانید عطری بسازید که در زمان های مختلف بوهای متفاوتی داشته باشد.

چند نت پایه، میانی، بالا و واسط را اینجا برای مثال معرفی میکنم تا به شما در فرآیند ساخت عطر کمک کرده بیشتری کرده باشم:

نت پایه: چوب سدر، دارچین، نعناع هندی، چوب صندل، وانیل، خزه، گلسنگ، سرخس

نت میانی: میخک، شمعدانی، سنبل هندی، نرولی ( روغن معطری که از شکوفه های پرتقال می گیرند.)، جوز، یلانگ یلانگ ( روغن گل گیاه یلانگ که در عطرسازی به کار می رود.)

نت بالایی: ترنج، گل یاس، اسطوخودوس، لیمو، لایم (lime)، نرولی، ارکیده، رز

نت واسط یا پل: لاوندر (اسطوخودوس)، وانیل

دستورالعمل روش اختلاط مواد سازنده ی عطر بسیار مهمه چرا که بوی عطر ساخته شده توسط شما تحت تاثیر فرآیند اختلاط خواهد بود. احیانا اگر روش اختلاط را تغییر دادید همه ی مراحل را یادداشت کنید تا بتونید عطر بدست آمده را دوباره بسازید.

روش ساخت:

1- روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین را داخل بطری بریزید.

2- اضافه کردن اسانس ها به این ترتیب: اول نت پایه را اضافه می کنیم، سپس نت میانی و در نهایت نت بالا یا همون پیش رایحه را اضافه می کنیم. در صورت تمایل دو قطره از نت پل را هم در آخر اضافه می کنیم.

3- در این مرحله الکل بی بو را اضافه می کنیم.

4- حالا نوبت عمل میکس یا همان اختلاطه، محتویات بطری را به مدت چندین دقیقه میکس کرده و برای 48 ساعت تا 6 هفته در یک جای خنک و کم نور نگهداری می کنیم تا واکنش های لازم میان اجزاء سازنده رخ داده و عطر شما به وجود بیاید. اگر مدت زمان انتظار 6 هفته باشد، عطر بهتر و مرغوبتری به دست خواهد آمد.

5- هنگامی که عطر مورد نظر شما آماده شد، دو قاشق غذاخوری آب مقطر یا آب چشمه به اون اضافه کنید. بعد از کمی تکان دادن بطری جهت اختلاط بیشتر، مخلوط به دست آمده را از فیلتر قهوه عبور بدید و درون بطری نهایی بریزید. در بهترین حالت این بطری باید یه بطری سیاه و با کمترین فضای هوا دار باشد. زیرا قرار گرفتن در معرض نور و یا هوا باعث تغییرات زیادی در اسانس ها و به طبع اون در عطر ساخته شده توسط شما خواهد شد.

6- می تونید کمی از عطری را که ساخته اید در بطری های تزئینی بریزید، اما برای نگهداری عطر بهتره از عطرتان را از نور، گرما و هوا محافظت کنید.

7- عطر تولید شده را لیبل زنی نموده و روش تولید آن را مو به مو یادداشت کنید تا در آینده اگر خواستید مجددا از آن عطر تولید نمایید، این امکان برایتان وجود داشته باشد.

ساختن یک عطر مطلوب و دلخواه مدتها تجربه و آزمایش لازم دارد. اما اگر شما نت، بو و تاثیر هرکدام از اسانس ها را به خاطر بسپارید این مدت زمان بسیار کوتاهتر خواهد شد. برای اینکه بهتر بتوانید نت عطرها رو به خاطر بسپارید چند تا بو و نت های مرتبط را در انتهای مقاله لیست می کنم.

خاکی: نعناع هندی، خس خس

گلگل شمعدانی، گل یاس، نرولی، گل رز، بنفش، یلانگ یلانگ

میوه ایترنج، گریپ فروت، لیمو، سنبل هندی، آهک، نارنگی، پرتقال

گیاهیگلپر، ریحان، بابونه، مریم گلی کلاری، اسطوخودوس، نعناع، رزماری

دریانمک دریا

تند: فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک، گشنیز، زنجبیل، سرو کوهی، جوز

 جنگل: فلوس، سدر، سرو، کاج، چوب صندل

اگر عطر شما بسیار غلیظ و یا قوی است با مخلوط کردن مقداری آب مقطر آن را تا حد ممکن رقیق نمایید. به عنوان تثبیت کننده ی بو عطر می توانید به مخلوط عطرتون یک قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه نمایید.

پایان

 



  1. سلام
    ممنون از لطف حضرتعالی
    حتما به زودی انجام می شود.

  2. حمید مقدم Says: سپتامبر 8, 2017 at 10:15 ق.ظ

    سلام
    بابت مطلب بسیار مفیدتون ممنونم، در مورد دستگاهها و ماشین آلات خط تولید ادکلن هم مطلب بذارید بی زحمت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *