مجوزهای راه اندازی کارخانجات شوینده، آرایشی و بهداشتی

مجوزهای راه اندازی کارخانجات شوینده، آرایشی و بهداشتی

به نام خدا

دوستان زیادی در تماس با شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان از ما در زمینه نحوه دریافت مجوزهای لازم  سوال می کنند، در مقاله حاضر علاوه بر پاسخ به سوال این دوستان در زمینه حداقل ضوابط بهداشتی برای راه اندازی کارخانجات شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز بررسی خواهیم داشت.

جهت راه اندازی کارخانه یا کارگاه شوینده، آرایشی و بهداشتی، بعد از بررسی های لازم جهت تامین مواد اولیه، بازار فروش و خرید دستگاهها و ماشین آلات و بعد از در نظر گرفتن مکان مناسب جهت فعالیت، به اداره صنایع و معادن استان و یا شهرستان محل فعالیت مراجعه نموده و در خواست جواز تأسیس می نمایید. لازم به ذکر است که بهتر است  جهت راه اندازی کارخانه در شهرک های صنعتی اقدام بفرمایید، زیرا در غیر اینصورت باید محل راه اندازی کارخانه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

1) فاصله تا کارخانجات سیمان 3000 متر
2) فاصله تا آلوده کننده های درجه یک (مرغداری، گاوداری، کشتارگاه سنتی، کارخانجات گچ و آهک، مرکز تجمع زباله و یا کود، دباغی، چرمسازی، سالامبور وتصفیه فاضلاب) 1000 متر
3) فاصله تا آلو ده کننده های درجه دو (شامل ریخته گری، موزائیک و سرامیک، گورستان، کشتارگاه صنعتی 350 متر
4) فاصله تا روستاهایی که در بافت آن به نحوی دامداری، مرغداری سنتی در ساختمانهای مسکونی وجود داشته باشد 500 متر
∗قوانین محیط زیست نیز باید رعایت گردد . (به عنوان مثال براساس مواد 10 و 11 قانون به سازیمحیط زیست، کارخانه باید از آلوده نمودن آب و هوا و فاضلاب جلوگیری نماید . ایجاد سر و صدا بیش از مقادیر مجاز نیز جزء آلودگیهای صوتی محسوب می شود.)

بعد از مراجعه شما به اداره صنایع و معادن استان یا شهرستان محل فعالیت، باید اقدام به ارائه طرح توجیهی مناسبی نمایید تا کارشناس مربوطه را نسبت به موفقیت حتمی در راه اندازی کارخانه یا کارگاه مربوطه توجیه نمایید. چنانچه امکان نگارش طرح توجیهی را ندارید بهتر است با کارشناس های شرکت کیمیا صنعت آتامان تماس حاصل فرمایید.

چنانچه طرح توجیهی شما پذیرفته شود، اگر مکان مد نظر شما خارج از شهرک های صنعتی باشد، باید کارشناس های اداره محیط زیست و وزارت جهاد کشاوری تأیید کنند که راه اندازی کارخانه موضوع فعالیت شما برای محیط زیست و کشاورزی منطقه مضر نمی باشد. در این صورت شما می توانید نسبت به تأسیس کارخانه یا کارگاه مربوطه اقدام فرمایید.

بعد از دریافت جواز تأسیس باید سه مورد را به صورت هم زمان استارت کنید:

1- اقدام برای ثبت برند: در این زمینه باید به سایت مالکیت های معنوی مراجعه نموده و شخصا نسبت به ثبت برند اقدام نمایید یا اینکه اینکار را به شرکت های فعال در این زمینه واگذار نمایید.

2- یک مشاور کاربلد جهت پارتیشن بندی سوله و تجهیز آزمایشگاهها و انبار و سایر امکان کارگاه طبق آیین نامه، استخدام کنید.

3- با یک شرکت خوب و مطمئن جهت ساخت دستگاهها و ماشین آلات وارد مذاکره بشید.

در نهایت و بعد از اعمال تغییرات مورد نیاز در ساختمان سوله و تجهیز آن و همچنین نصب ماشین آلات و تجهیزات تولیدی باید برای دریافت پروانه بهره برداری اداره صنایع و معادن اقدام نمایید.

  • پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری مجوزی است که به کلیه واحدهای صنعتی که اقدامات لازم برای نصب ماشین آلات خط تولید ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده باشند اعم از اینکه دارای جواز تاسیس یا اعلامیه تاسیس بوده و یا نباشند داده می شود.

  • مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه بهره برداری

1.تکمیل فرم تقاضا در سامانه بهین یاب
2.تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل
3.تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی
4.کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی ( در صورت وجود )
5.اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل های استیجاری
6.اعتبار جوازتاسیس
7.تصویر پایان کار ساختمانی
8.کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق
9.اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات
10.فاکتور خرید مواد اولیه
11.فاکتور خرید و اجرای سوله
12.ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL
13.ارائه پاسخ استعلام های مربوطه
14.رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری
15.رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

  • مراحل صدور پروانه بهره برداری

با راه اندازی سامانه ی بهین یاب، فرآیند سرمایه گذاری از جمله صدور مجوزهای مذکور از طریق این سامانه به نشانی http://behinyab.ir  صورت می گیرد. علاوه بر این، می توان کلیه اطلاعات مربوط به حوزه سرمایه گذاری در صنعت ، معدن و تجارت اعم از وضعیت پروژه ها و طرح ها، معافیت های گمرکی و …را نیز از طریق همین سامانه رصد و پیگیری نمود.
بدین ترتیب مراحل صدور پروانه بهره برداری عبارت است از:
_ ثبت نام  در سامانه بهین یاب ( قابل ذکر است متقاضی جهت ثبت نام بهتر است از مرورگر وب Internetexpelorer  استفاده کند).
_ ثبت تقاضا و اطلاعات و تکمیل پرسشنامه در سامانه بهین یاب
_  بررسی تقاضای متقاضی توسط سازمان
_ بازدید کارشناس مربوطه از واحد تولیدی (در این مرحله ، چنانچه تقاضا مورد موافقت قرار گیرد،کارشناس مربوطه از واحد تولیدی بازدید به عمل آورده و نسبت به ظرفیت سنجی  و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل می آورد).
_ استعلام از سازمان های ذیربط
_ صدور پروانه بهره برداری

خب حالا نوبت میرسه به اداره بهداشت و مدارک و مراحل مربوط به دریافت مجوزهای مربوطه از این اداره…

– مدارك مورد نیاز جهت صدور پروانه های بهداشتی:

1-پروانه بهره برداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی:

مجوزی است كه به استناد ماده 7 قانون مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی مصوب تیرماه 1347 و آئین نامه های اجرائی مربوطه اجازه میدهد تا موسسه تولیدی تاسیس گردد و از خط تولید بهره برداری نماید. این پروانه هیچگونه مجوزی جهت عرضه محصول به بازار نمی باشد.

مدارك لازم جهت صدور پروانه بهره برداری :

1-درخواست كتبی به معاونت غذا ودارو

2-تصویر پشت و رو برابر اصل شده پروانه بهره برداری اداره صنایع و یا سازمان جهاد كشاورزی

3-اصل پروانه تاسیس وزارت بهداشت برای متقاضیانی كه قبلاً این پروانه را دریافت نموده اند .

4-تكمیل فرم وضعیت و امکانات ساختمانی واحد تولیدی (دریافت فرم)

5-فهرست لوازم و تجهیزات خط تولید و آزمایشگاه

6-نقشه كامل ساختمان در مقیاس 200/1 و پلان وموقعیت ممهور به مهر نظام مهندسی

7-اساسنامه ، اظهارنامه ، آگهی تاسیس ( روزنامه )آخرین تغییرات هیات مدیره برای واحدهاییكه بصورت شركت تاسیس شده اند .

8-فیش بانكی به مبلغ 5660000 ریال به حساب شماره 2173319012006 بانک ملی (متن”صدور پروانه بهره برداری شركت…………..”در فیش و كپی نوشته شود.)

9-در مورد متقاضیان اصلاح پروانه بهره برداری مبلغ فیش بانکی 940000 ریال می باشد كه به حساب فوق واریز می گردد .

10-تسویه حساب هزینه های آزمایش (در صورت درخواست اصلاح پروانه)

11- تصویر پروانه مسئول فنی(در صورت درخواست اصلاح پروانه)

12- اصل پروانه بهره برداری قبلی(در صورت درخواست اصلاح پروانه)

 

2-پروانه مسئول فنی:

پروانه ای است كه صلاحیت فرد معرفی شده توسط موسسه جهت مسئولیت فنی كارخانه پس از صدور پروانه تاسیس مورد تائید و تصویب قرار میگیرد و كلیه محصولات موسسه بایستی در حضور و با نظارت كامل وی تولید و بسته بندی گردد.

*   حدود وظایف و مقررات مربوط به مسئولین فنی واحد های تولیدی(دریافت فایل )

مدارک لازم برای صدور پروانه مسئول فنی :

1-    نامه معرفی مسئول فنی از طرف واحد تولیدی

2-    تکمیل فرم تعهد و سوگندنامه مسئولین فنی(دریافت فرم محضری)

3-    تکمیل فرم تعهد و سوگند نامه موسس و سرمایه گذار (دریافت فرم محضری)

4-    تکمیل فرم پرسشنامه و تعهد مدیر عامل و مسئول فنی (دریافت فرم محضری)

5-    تکمیل فرم قرارداد استخدامی مسئولین فنی واحد های تولیدی صنایع غذایی و بهداشتی ( دریافت فرم )

6-     تصویر آخرین پروانه بهره برداری بهداشتی

7-    تصویر گواهینامه موقت تحصیلی یا دانشنامه

8-    استعفاء و تسویه حساب نهایی مسئول فنی قبلی و اصل پروانه مسئول فنی قبلی(در صورت وجود )

9-    فتوكپی شناسنامه و کارت ملی یک سری از تمام صفحات

10-فتوكپی كارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت

11-پنج قطعه عكس 3×4

12-فیش بانكی به مبلغ560000 ریال به 2173319011008 بانک ملی (متن”صدور پروانه مسئول فنی شركت…………..”در فیش و کپی نوشته شود.)

(جهت تمدید پروانه مسئول فنی مبلغ 510000 ریال واریز گردد)

3-پروانه ساخت

مجوزی است كه به استناد مواد 7و8و9 قانون مواد خوراكی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی مصوب تیرماه 1347 و آئین نامه های اجرائی مربوطه صادر شده و به موسسه اجازه میدهد تا فرآورده مورد نظر خود را طبق مشخصات ارائه شده و تائید شده به بازار عرضه نماید .

مدارك لازم برای صدور یا تمدید پروانه ساخت :

1-درخواست كتبی به معاونت غذا ودارو

2-تكمیل فرم سه برگی درخواست صدوریا تمدید پروانه ساخت توسط مسئول فنی بصورت کامل و تایپ شده ( دریافت فرم )

3-تصویر پروانه بهره برداری بهداشتی

4-تصویر پروانه مسئول فنی

5-نمونه لیبل و برچسب محصول مطابق با ضوابط و مقررات جاری سازمان غذا و دارو

6- تکمیل فرم تعهد نامهمقررات ماده 11مواد خوراکی (دریافت فرم محضری)

7-فیش بانكی به مبلغ 1450000 ریال برای محصولات خوراكی ، آشامیدنی ، و یا فیش بانكی به مبلغ 1880000ریال برای محصولات آرایشی و بهداشتی (متن”صدور پروانه ساخت شركت…………..”در فیش و كپی نوشته شود.) به حساب شماره 2173319011008

*مبلغ فیش برای تمدید پروانه ساخت 560000 ریال به حساب فوق می باشد .

8- اصل پروانه ساخت قبلی ( در صورت تمدید )

9- قرارداد با آْزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ( جهت آزمایشاتی كه آزمایشگاه كارخانه قادر به انجام آن نمی باشد.)

10- منابع و مستندات و مجوزهای ساخت و یا ورود مواد اولیه مورد نیاز در ساخت محصول

11-  تصدیق ثبت نهایی نام و علامت تجاری که می بایست تجاری به نام موسسه ( ذكر شده در پروانه بهره برداری ) دارای اعتبار و همراه با ذكر طبقه و كالای مورد نیاز باشد .

12- تعهدنامه رفع نواقص واحد مطابق با شرایطGMP(در صورت نیاز)

13- تصویر پروانه ساخت ظروف بسته بندی محصول

14-تصویر مستندات و بروشورهای استاندارد مورد استفاده در تکمیل فرم سه برگی ساخت (در صورت نیاز )

4-شناسه نظارت كارگاهی(صنفی)

مجوزی است که واحد های تولیدی بومی و سنتی که دارای حداقل شرایط بهداشتی مطابق ضوابط اعلام شده تولید هستند اعطا می شود .

مدارك لازم جهت صدور پروانه مسئول فنی(صنفی)

1-    تکمیل فرم معرفی و تقبل مسئولیت فنی کارگاه های تولید و بسته بندی مواد غذایی(دریافت فرم محضری)

2-    تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی

3-    تصویر آخرین مدرک تحصیلی

4-    تصویر پروانه مسئولین فنی قبلی و استعفانامه(در صورت وجود)

5-    سوابق اشتغال(در صورت وجود )

6-     تکمیل فرم تعهد و سوگند نامه مسئول فنی (دریافت فرم محضری)

7-    دو قطعه عکس 3*4

8-    تصویر گواهینامه موقت تحصیلی یا دانشنامه

9-    تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت

10-تصویر پایان طرح نیروی انسانی یا معافیت از انجام طرح (برای رشته های مشمول طرح نیروی انسانی)

11-واریز مبلغ 560000 ریال به حساب شماره 2173319011008 بانک ملی ( تمدید پروانه مسئول فنی مبلغ 510000 ریال )

مدارک لازم جهت صدور پروانه شناسه نظارت کارگاهی (صنفی)

1-    درخواست کتبی متقاضی برای صدور پروانه تاسیس و بهره برداری کارگاهی و شناسه نظارت بهداشتی

2-    تصویر برابر با اصل شده مجوز فعالیت اقتصادی از مراجع ذیصلاح

3-    تصویر برابر با اصل شده ثبت نام تجاری از سازمان ثبت شرکت ها و مالکیت های صنفی

4-    تکمیل فرم تعهد و سوگند نامه به مدیر عامل و موسس (دریافت فرم محضری)

5-    تکمیل فرم درخواست صدور پروانه بهداشتی کارگاهی ( تاسیس و بهره برداری و شناسه نظارت تولید کارگاهی (دریافت فرم) (دریافت فرم)

6-     ارائه قرارداد با آزمایشگاه همکار و مجاز (در صورتیکه واحد تولیدی فاقد آزمایشگاه کنترل است )

7-    اصل شناسه نظارت بهداشتی قبلی (در صورت تمدید)

8-    فیش بانکی به مبلغ 1880000 ریال به حساب شماره 2173319011006 بانک ملی بابت صدور پروانه تاسیس و بهره برداری کارگاهی

9-    فیش بانکی به مبلغ 1450000 ریال به حساب شماره 2173319011008 بانک ملی بابت صدور پروانه شناسه نظارت بهداشتی (به ازاء هر فرآورده بصورت جداگانه)

10-   ارائه مستندات و مجوزهای ساخت یا ورود مواد اولیه مورد نیاز در ساخت و بسته بندی محصول

*تبصره: در صورت تمدید پروانه شناسه نظارت بهداشتی مبلغ 560000 ریال به حساب فوق واریز گردد.



  1. سلام
    در ادامه این مقاله ذکر خواهد شد.

  2. سید ابراهیم حسینی Says: سپتامبر 3, 2018 at 12:37 ب.ظ

    سلام
    ممنونمی از مطالب بسیار عالی شما. لطفا در مورد شرایط سوله های بهداشتی هم مطلب بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =