پرکن خطی پمپی اتوماتیک

پرکن خطی پمپی اتوماتیک

به نام خدا

 

پرکن یا همان Filler دستگاهی می باشد که به منظور پرکردن انواع محصولات در حالت مایع، خمیر، پودر و یا حتی گرانول درون ظروف بسته بندی استفاده می شود. این وسیله یکی از پر کاربردترین ماشین آلات در صنایع غذایی، شوینده، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، دارویی و … می باشد.
پرکن ها برای پرکردن حجم های چند میلی لیتر تا چند صد لیتر در صنایع مختلف به کار برده می شوند.  این مقاله در زمینه پرکردن مایعات با تمرکز بر پرکن های پمپی خطی خدمتتان ارائه می شود.
سه نوع پرکن رایج در صنعت برای مایعات وجود دارد که عبارتند از پرکن ثقلی، سیلندر و پیستونی و پرکن پمپی. در واقع وجه تسمیه در این پرکن ها منبع تامین نیرو جهت حرکت سیال از مخزن به ظرف بسته بندی می باشد.
یکی از مهمترین و پر کاربردترین پرکن ها در صنعت پرکن های پمپی هستند. در این پرکن ها از نیروی پمپ جهت انتقال سیال به درون ظرف بسته بندی استفاده می شود.
در واقع در این نوع پرکن نیروی ثقلی باعث حرکت مایع از مخزن پرکن به سمت پمپ شده و پمپ نیروی لازم جهت انتقال سیال به نازل ها و در نهایت به ظروف بسته بندی را تامین میکند.
از پرکن پمپی اغلب برای پر کردن مایعات ویسکوز استفاده می شود، هرچند گاهی برای بسته بندی مواد خمیری مانند کرم ها هم کاربرد دارند. برای مواد کف زا پمپ دنده ای باید به عنوان پمپ در نظر گرفته شود اما اگر مایع شما کف زا نیست یا حباب تولید نمی کند می توانید از پمپ سانتریفیوژ هم استفاده کنید که به مراتب ارزانتر هم هست.

این نوع پرکن ها به دو شکل خطی و دوار ساخته می شوند که سیستم دوار به دلیل قیمت بالا و پیچیدگی زیاد فقط دز مواردی که با کمبود جا مواجه باشیم یا سرعت تولید و بسته بندی بسیار بالا باشد مورد توجه قرار می گیرد.

در سیستم خطی انوماتیک نازل ها به صورت خطی روی یک کانوایر کنار هم قرار می گیرند و بسته به تیراژ محصول تولیدی پرکن می تواند دارای یک، دو، چهار، شش یا تعداد بیشتری نازل باشد. ظروف به ترتیب در زیر نازل ها قرار گرفته و پس از پر شدن برای انجام سایر عملیات بسته بندی مانند درب بندی و سیل شدن به سمت دستگاههای دیگر حرکت می کنند.

جهت تقسیم سیال به نازل ها از وسیله ای به نام کلکتور استفاده می شود که در ساخت آن باید دقت کافی صورت گیرد بگیرد تا تقسیم سیال به جریان های مساوی صورت بپذیرد.

از مزایای پرکن های پمپی می توان به سرعت بالاتر آن ها در پر کردن و قابلیت استفاده از آن ها برای پر کردن انواع مایعات ویسکوز و غیر ویسکوز و یا حتی مواد خمیری می توان اشاره کرد. درضمن این پرکن ها قابلیت بالایی برای تنظیم حجم پر کردن دارند و می توان با تغییر کوچکی حجم را از چند میل به چند لیتر رسانید. برای پر کردن حجم های بالا مانند گالن و بشکه پرکن پمپی تنها گزینه مناسب جهت خرید می باشد.
اما در پرکن های چند نازله به دلیل اینکه از کلکتور جهت تقسیم جریان استفاده می شود و کلکتور وسیله خیلی دقیقی نمی باشد، در تقسیم جریان با اختلال مواجه خواهیم شد که باید از شیر جهت تنظیم جریان استفاده شود و این مورد از جمله معایب این پرکن ها می باشد. همچنین قیمت این پرکن ها به دلیل بالا بودن قیمت پمپ در تعداد نازل های پایین، نسبت به سایر پرکن ها بالاتر می باشد اما در تعداد نازل های بالاتر عکس این مساله صادق است.
در کارخانجاتی که مایعات ویسکوز را در حجم و تیراژ بالا بسته بندی می کنند تنها گزینه قابل اعتماد پرکن پرکن پمپی می باشد.
شرکت فنی مهندسی کیمیا صنعت آتامان با دارا بودن کادری مجرب و متخصص افتخار دارد تا یکی از برترین سازندگان پرکن های پمپی باشد



  1. سلام
    ممنون از لطف شما

  2. سیما حجازی نیا Says: ژانویه 15, 2021 at 1:45 ق.ظ

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون

  3. حسن ناصری Says: می 25, 2018 at 6:36 ب.ظ

    سلام
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *