سولفوسوکسینات یا سولفونیل DS

سولفوسوکسینات یا سولفونیل DS

به نام خدا

سولفوسوکسینات ها گروهی از مشتقات اسید سولفوسوکسینیک با فرمول عمومی COOH-CH2-COOH-CHSO3H را تشکیل می دهند. این گروه تلفیقی از آلکیل سولفونات ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها با آمیدها محسوب می شود و منشاء مشترکشان این ترکیبات را به عنوان گروه شیمیایی منسجم مطرح می سازد. این ترکیبات در دو دسته کلی مونو استر و دی استر وجود دارند. واکنش انیدرید مالئیک با یک ترکیب آبگریز مانند الکل یا آمین منجر به تشکیل یک مونو استر یا یک آمید است.

چنانچه شرایط واکنش به نحو مطلوب اتخاذ شوند، یک مشتق دو استخلافی اسید مالئیک تشکیل خواهد شد. هر یک از این ترکیبات به نوبه خود با سولفیت سدیم ترکیب شده و نمک اسید سولفوسوکسینیک را به وجود می آورند. ترکیبات آبگریز فوق الذکر می تواند آلکیل الکل، آلکیل اتر، آمید اتوکسیله یا آمید مشتق از آلکانول آمین ها باشد. استفاده از آمین (به عنوان ترکیب آبگریز) در واکنش اولیه با انیدریک مالئیک به ندرت صورت می گیرد.

مونو استرها رایج ترین سولفوسوکسینات های مورد استفاده در فرمولاسیون فرآورده های شیمیایی را تشکیل داده و منحصراً به صورت نمک های دی سدیم در سطح بازار عرضه می شوند. دی استرها عموماً از الکل هایی با وزن مولکولی پایین تر مشتق شدده و به صورت نمک مونو اسید سولفونیک موجود هستند. سولفوسوکسینات ها در واقع نمک های اسیدهای قوی هستند و حلالیت خوبی را در آب تشکیل می دهند. وجود گروه های پلی اکسی اتیلن در سولفوسوکسینات ها موجب افزایش حلالیت آن ها در آب می شود. سولفونیل DS حاوی حداقل ۳۲% ماده فعال دی سدیم لورت ۳ سولفوسوکسینات می باشد.

نام شیمیایی:
دی_سدیم_لورت ۳ سولفوسوکسینات

کاربردها:


سولفوسوکسینات ها و به ویژه مشتقات آلکانول آمیدشان بیشتر در فرمولاسیون شامپوها به کار گرفته می شوند. این ترکیبات موجب پراکندگی رسوب صابون در آب سخت شده و نیز به عنوان امولسیون سازهای روغن در آب مورد استفاده قرار می گیرند. به علت تاثیر چشمگیر این مواد از آن ها در تولید فرآورده های نظافت پوست و محصولات مخصوص وان استفاده به عمل می آید. مونو اسارهای سولفوسوکسینات می توانند قابلیت تحریک دیگر مواد فعال سطحی آنیونی را کاهش دهند. شامپو های ملایم بدون تحریک پوستی، شامپو بچه، مایع دست بدون تحریک پوستی،  شامپوی حمام، شامپوهای بدون سولفات، محصولات پاک کننده از عمده محصولات تولید شده با سولفویوکسینات ها هستن.

ویژگی ها:
سولفونیل DS یک سورفکتانت آنیونیک ملایم است که به عنوان سورفکتانت نوع اول و دوم در فرمولاسیون شوینده ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب پاک کننده ملایم بوده و #هیدروترپ نیز می باشد. از ویژگی های منحصر به فرد این ماده #رنگ بسیار پایین آن بدون فرآیند رنگ بری می باشد. که این ماده را مناسب برای تولید شامپوهای شفاف می نماید.

گرچه سولفوسوکسینات ها جامد (پودر یا خمیر) هستند اما بیشتر آنها به صورت محلول های با درصد ماده فعال مابین 30 تا 40 درصد به بازار عرضه می شوند. سولفوسوکسینات ها بر پایه آلکانول آمید سازگاری بیشتری با پوست و چشم دارند. اما کف کنندگی کمتری در مقایسه با سولفوسوکسینات های برپایه اسید چرب دارند.

سولفوسوکسینات ها به علت وجود عامل استری ناپایدارتر از سولفونات ها و سولفات ها هستند و به راحتی در محیط های قلیایی و اسیدی هیدرولیز می شوند. تجزیه سولفوسوکسینات می توانند بر اثر افزایش درجه حرارت نیز صورت گیرد که منجر به کاهش pH و افزایش گرانروی و تغییر شکل فیزیکی و خواص فعال سطحی ماده شود. سولفوسوکسینات اثر نرم کنندگی روی پوست داشته و در شامپوهای ضد سوزش چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمنی:

مونو استرهای سولفوسوکسینات در زمره مواد فعال سطحی ملایمی هستند که کمترین میزان تحریک را برای پوست انسان در بر دارند و تاثیر ملایم و بی خطر این مواد بر روی پوست و چشم با آزمون های فراروان به اثبات رسیده است.

صاحبان صنایع و خریداران محترم در هر شهر و کشوری که هستید می توانید برای خرید مطمئن سولفونیک اسید در مقادیر مختلف با واحد تأمین مواد اولیه شرکت کیمیا صنعت آتامان با شماره های 982144404244+ و 989368311781+ (مهندس شاهماری) یا 989125393674+ (مهندس آقایاری) تماس حاصل فرمایند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *