پارافین

پارافین

به نام خدا

در شیمی، پارافین نام عمومی آلکان ‌ها با فرمول شیمیایی CnH۲n+۲ است، اما موم پارافین یا paraffin wax اشاره به پارافین جامد با n=۲۰-۴۰ دارد. پارافین یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده است که در آن تمامی اتم های کربن موجود در مولکول ، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل اند و پارافین ها یا هیدروکربن های پارافینی را آلکان نیز می گویند. به عبارت دیگر مشخصه هیدروکربن های پارافینی ، اتصال اتم های کربن بوسیله پیوندهای ساده است . سایر پیوندها نیز با اتم های هیدروژن ، سیر شده اند. نام پارافین از کلمه لاتین پاروم (“به سختی”) + affinis مشتق شده است، که به معنی “عدم علاقه” یا “عدم واکنش”، با اشاره به طبیعت غیر واکنشی پارافین می باشد.

پارافين جامد یا همان موم پارافین ماده‌ ای نرم، بی بو، بی رنگ و بی مزه است که از نفت، زغال سنگ یا شیل نفتی حاصل می شود که شامل ترکیبی از مولکول های هیدروکربنی است که بین بیست و چهل کربن اتمی تشکیل شده است. گاهی پارافین سفید رنگ است که به دلیل وجود wax در ساختار آن به این رنگ در می آید و در صورتی که درصد wax آن زیاد باشد به زردی تمایل پیدا میکند. پارافین وکس در دمای اتاق جامد است و نقطه شروع به ذوب آن از حدود 37 درجه سانتیگراد می باشد. همچنین نقطه شروع به جوش آن از 370 درجه سانتیگراد می باشد. هر چقدر پارافین از مولکول های سبک تری تشکیل شده باشد دمای ذوب و جوش آن پایین تر خواهد بود. چگالی پارافین حدود 900 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. پارافین در آب حل نشده است، اما در اتر، بنزن و استرهای خاص حل می شود. پارافین توسط رایج ترین واکنش های شیمیایی تحت تاثیر قرار نمی گیرد اما به راحتی می سوزد و گرمای احتراق آن 42 مگاژول / کیلوگرم است. موم پارافین یک عایق الکتریکی عالی با مقاومت الکتریکی بین 1013 و 1017 اهم متر است. این عامل لاعث می شود پارافین نسبت به سایر مواد به جز بعضی از پلاستیک ها (به ویژه تفلون) عایق بهتری باشد. پارافین یک جاذب نوترون موثر است و در آزمایشات جیمز چادویک در سال 1932 برای شناسایی نوترون استفاده شد. موم پارافین یک ماده عالی برای ذخیره گرما است که ظرفیت حرارت خاصی از 2.14-2.9 (ژول بر گرم کلوین) و گرمای همجوشی آن 200-220 J g-1 است.

موم پارافین برای اولین بار در سال 1830 توسط شیمیدان آلمانی کارل فون ریکنباخ کشف شد، وی هنگامی که تلاش می کرد وسیله ای برای جداسازی و اصلاح مواد طبیعی موجود در نفت بسازد موفق به تهیه پارافین از نفت شد. کشف پارافین پیشرفت عمده ای را در صنعت شمع سازی ایجاد نمود. زیرا این ماده نسبت به سایر مواد مورد استفاده در شمع سازی قیمتی بسیار ارزانتر داشته و پاکتر می سوزد. درضمن بوی پارافین از روغن تالو و یا موم عسل کمتر است. دمای ذوب پارافین در حالت عادی برای تولید شمع بسیار پایین تر از حد مطلوف است که این مشکل را با افزودن استئاریک اسید رفع می نمایند.

خوراک اصلی برای تولید پارافین اسلک وکس است، که مخلوطی از روغن و موم بوده و محصول جانبی از تصفیه نفت در مرحله تولید روانسازها می باشد. اولین گام برای تولید موم پارافین حذف روغن یا وکس از اسلاک وکس می باشد. روغن یا وکس توسط کریستالیزاسیون حذف می شود. اغلب اسلاک وکس را گرم کرده و سپس با یک یا چند حلال مانند کتون میکس نموده و مجددا سرد می کنند. در طول فرآیند سرد کردن موم از محلول خارج شده و روغن باقی می ماند. مخلوط بدست آمده به دو  محصول فیلتر می شود: جامد (موم و بعضی از حلال) و مایع (روغن و حلال). پس از تقطیر حلال محصولات به دست آمده، “موم محصول” (یا “موم پرس”) و روغن پایه نامیده می شوند. هر چه درصد روغن در موم پایین تر باشد،نشان دهنده آن است که موم بیشتر تصفیه شده است. (نیمه تصفیه شده در مقابل به طور کامل تصفیه شده). موم به دست آمده برای بو و رنگ زدایی تصفیه بیشتری می شود و در نهایت ممکن است موم ها را با هم ترکیب کنندتا خواص مورد نظر مانند نقطه ذوب و نفوذ را به وجود آورند. موم پارافین به دو شکل مایع و جامد ممکن است به فروش برسد. پارافین مایع که گاهی به آن پارافین ژل هم گفته می شود، از برش های سبک روغن پایه و نوع جامد از برش های واکسی موسوم به اسلاک واکس استحصال می گردد.

در صنعت برای اصلاح و بهبود خواص کریستالی پارافین اغلب شاخه هایی را به زنجیر اصلی متصل می نمایند. اصلاح معمولا با افزودنی هایی مانند کوپلیمرهای EVA، موم میکرو کریستالین یا اشکال پلی اتیلن انجام می شود. افزودن شاخه باعث تولید پارافین اصلاح شده با ویسکوزیته بالاتر، ساختار کوچکتر بلوری و خواص کارکردی اصلاح شده منجر می شود. موم پارافین خالص به ندرت و در مواردی مانند حکاکی مدل های اصلی برای ریخته گری فلز و سایر مواد استفاده می شود. پارافین خالص در دمای اتاق نسبتا شکننده است و موقع کار با آن احتمال ایجاد تراشه و شکستگی وجود دارد. واکس نرم و قابل انعطاف، مانند موم زنبور عسل، ممکن است برای فعالیت هایی مانند قالب سازی مجسمه ها ترجیح داده شود، اما “واکسهای ریخته گری”، اغلب مبتنی بر پارافین هستند. در آزمایشگاه آسیب شناسی، موم پارافین قبل از جداسازی نمونه های نازک بافت مورد استفاده قرار می گیرد. آب از بافت از طریق تماس با الکل (75٪ تا مطلق) حذف شده و بافتهای بدن در یک حلال آلی مانند زایلن پاک می شوند. سپس بافت به مدت چند ساعت در موم پارافین قرار داده می شود و سپس در یک قالب با موم قرار داده می شود تا آن را سرد و جامد کند و بخش ها بر روی میکروتوم برش می گیرند.

انواع پارافین ها عبارتند از :

پارافین مایع : پارافین مایع کاملا شفاف و بی بو است.

پارافین جامد ماکروکریستال یا سبک : این نوع پارافین جامد کمتر شناخته شده است و در بازار به نام پارافین کریستال مشهور است.
ماده اصلی این نوع پارافین، اسلک واکس سبک است و پارافین استحصالی به وسیله عرق گیری (Sweating) به دست می آید.

پارافین جامد میکروکریستال یا سنگین : بیش از 90 درصد پارافین های جامد بازار از نوع سنگین و میکرو است .
ماده اصلی این نوع پارافین، اسلک واکس سنگین است که پارافین استحصالی در اثر فشار (Pressing) صفحات فولادی بر اسلک واکس های کیسه شده در دمای معینی بدست می آید.
از پارافین مایع در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم های آرایشی و بهداشتی، روغن های بدن، واکس بدنه، واکس تایر، واکس داشبورد و سایر محصولات استفاده می شود.

از پارافین گرید خوراکی در تولید آب نبات ها به عنوان براق کننده، در تولید پنیر به عنوان پوشش بسیاری از پنیرهای سخت مانند پنیر ادام (Edam)، برای مهر و موم کردن درب شیشه ها، قوطی ها و بطری ها و به عنوان افزودنی به آدامس ها استفاده می شود.

پارافین و محصولات پارافینی در صنایع مختلف از جمله لاستیک سازی ، نساجی، سموم دفع آفات نباتی ، صنایع دفاع ، باتری سازی ، کابل سازی ، ایزولاسیون ، رنگ ورزین ، چسب ، واکس و پولیش ، آرایشی وبهداشتی ، بسته بندی چوب وکاغذ ، کبریت سازی ، شمع سازی ، روان کننده ها، موم های حکاکی ، پوشش برای کاغذ و پارچه، ریخته گری، کود سازی (به عنوان عامل ضد کلوخه شدن (anti-caking، دافع رطوبت و گرد و غبار )، در آزمایشگاههای بافت شناسی (به عنوان عامل آماده سازی بافت ها)، در صنعت اسلحه سازی به عنوان روان کننده گلوله و به عنوان عامل فلوگماتیزه، معمولا برای تثبیت یا نابودی مواد منفجره مانند RDX استفاده می شود، به عنوان سوخت جامد در موشک های هیبریدی، در ساخت مداد شمعی و سایر صنایع استفاده می شود.

صاحبان صنایع و خریداران محترم در هر شهر و کشوری که هستید می توانید برای خرید مطمئن سولفونیک اسید در مقادیر مختلف با واحد تأمین مواد اولیه شرکت کیمیا صنعت آتامان با شماره های 982144404244+ و 989368311781+ (مهندس شاهماری) یا 989125393674+ (مهندس آقایاری) تماس حاصل فرمایند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *