نکات خرید واکس داشبورد

نکات خرید واکس داشبورد

به نام خدا

واکس داشبورد محصولی است که باعث ایجاد درخشندگی و براقیت در داشبورد و سایر قطعات چرمی یا پلیمری داخل اتاقک  خودرو می شود. این محصول علاوه بر ایجاد درخشندگی و براقیت، حس پاکیزگی و تمیزی را نیز القا می کند. اما با توجه به وجود برندها و محصولات گوناگون در بازار باید به چند نکته ظریف در مورد واکس داشبورد  دقت نمود:

1- واکس داشبورد در اتاق خودرو که محیطی نسبتا بسته به حساب می آید مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین نباید حاوی مواد مضر برای سلامتی انسان باشد. این مواد مضر می توانند شامل نگهدارنده هایی مانند قرمالین، پارابن و …. باشد که تجمع بخارات آنها در محیط خودرو می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند آلرژی های پوستی، حساسیت های تنفسی و یا حتی سرطان باشد.

2- واکس داشبورد نباید بوی زیادی داشته باشد، به بوی نسبتاً کم این محصول بسنده کنید. زیاد بودن اسانس در این محصول برای شما خطرناک است، زیرا اسانس ها در اثر گرما تبخیر شده و محیط خودرو را در بر می گیرند. تنفس بیش از حد این ترکیبات علاوه بر ایجاد حساسیت های تنفسی می تواند عامل ابتلا به سرطان ریه نیز باشد. درضمن اسانس ها ترکیبات به شدت ناپایدار می باشند که به راحتی تجزیه شده و ترکیبات سمی و خطرناکی ایجاد می کنند.

3- براقیت واکس داشبورد اگر بیش از حد معمول باشد باعث انعکاس نور شده و ایجاد خستگی در چشم راننده می نماید. بنابراین سعی کنید فقط براقیت را به عنوان معیار کیفیت واکس در نطر نگیرید. تولید کننده های معتبر واکس هایی با براقیت محدود تولید می کنند. در حالیکه تولید کننده های واکس داشبوردهای تقلبی یا متفرقه سعی می کنند با افزودن مواد شیمیایی گاهاً خطرناک محصولی با براقیت بسیار زیاد تولید کنند تا مشتری را ترغیب به خرید اینگونه محصولات نمایند.

4- واکس داشبورد چرب نخرید. زیرا این واکس داشبوردها با جذب گرد و خاک و آلاینده های محیطی باعث می شوند تا محیط خودروی شما یه زودی آلوده شده و حتی در عرض چند ساعت آلوده تر از قبل از استفاده از مجصولات گردد. این نوع واکس ها محیط مناسبی را برای فعالیت باکتری ها فراهم نموده و ضمن ایجاد آلودگی های محیطی در اتاق خودروی شما، باعث تجزیه و تخریب قطعات چرمی و پلیمری می گردند. همچنین ممکن است آلودگی های ایجاد شده به این راحتی از محیط خودروی شما پاک نشود. تولید کننده های معتبر در محصولات خود از مواد آنتی استاتیک استفاده می کتتد که مانع از بازنشست گرد و غبار به مدت معینی روی داشبورد می گردد.

5- واکس داشبورد باید حاوی مواد ضد بخار باشد. اگر این مواد در محصول استفاده شده توسط شما وجود نداشته باشد. در گرمای تابستان یا زمانیکه در زمستان از بخاری خودرو استفاده می نمایید، لایه از مواد شیمیایی تبخیر شده از داخل روی شیشه خودرو رسوب کرده و علاوه بر ایجاد محدودیت دید برای شما شیشه را نیز چرب می نماید. همچنین همانطور که پیشتر عرض شد باعث ایجاد حساسیت های تنفسی نیز می گردد.

6- حداقل هفته ای یکبار از واکس داشبورد استفاده کنید. این عمل علاوه بر ایجاد حس تمیزی و پاکیزی باعث محافظت از قطعات چرمی و پلیمری خودروی شما شده و عمر این قطعات را افزایش می دهد. درضمن واکس داشبوردهای معتبر حاوی مواد آنتی باکتریال می باشند که به از بین رفتن باکتری های محیطی کمک کرده و محیطی سالمتر برای شما فراهم می نمایند.

7- برخی از واکس داشبوردها حاوی مواد ژله کننده یا تغلیط کننده هستند. این نوع واکس داشبوردها برای شما و خودروی شما مضر می باشند. زیرا این واکس روی داشبورد خودور لایه ای بسیار نازک و غیر قابل رؤیت ایجاد می کنند که این لایه علاوه بر این که محل تجمع باکتری بوده، بعد از مدت کوتاهی پوست پوست شده و ضمن انتشار مواد مضر در محیط خودرو به داشبورد و خودروی شما صدمه های جبران ناپذیزی وارد می کند.

با توجه به اینکه این مطلب در حوزه سلامت اجتماع بوده و انتشار آن می تواند به سلامت جامعه کمک کند، انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد.